Списанието

Изберете рубрика:

 

Компаниите са предпазливи с прогнозите си за идните месеци, но все пак са оптимистично настроени

Брой 7 / 8, юли / август 2020

Дата: 10.08.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Компаниите са предпазливи с прогнозите си за идните месеци, но все пак са оптимистично настроени

В трети пореден брой PROGRESSIVE разглежда развитието на някои основни категории продукти по време на наложеното извънредно положение заради COVID-19. С тази рубрика целим да установим дали през месеците март и април в тези категории доставчиците са наблюдавали видими промени в потребителското поведение, като и дали смятат, че работата от вкъщи се е отразила на тези групи продукти. В настоящият брой на фокус са категориите Чипс и Снакс.

Към производителите и вносителите на продукти от тези категории изпратихме следните въпроси:

1. Каква е статистиката на продажбите ви за периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г.? Според вас какви са причините, ако констатирате промяна?

2. Забелязвате ли преминаване от премиум продукти към такива от средния/ниския ценови сегмент във вашата категория?

3. Има ли промяна в поведението на вашите потребители и от кой търговски канал пазаруват повече - модерна търговия (супермаркети, хипермаркети) или традиционна търговия (удобни, квартални магазини и бакалии)?

4. Промоциите бяха ли фактор при взимането на решение за покупка през този период, или купувачите останаха лоялни към марката?

5. Как очаквате да се развитие пазара през следващите няколко месеца?

 

 

 

 

 

И ето какво ни отговориха те:

“Фортуна” (Lorenz):

1. За категория снакс и чипс през периода март-април 2020г. отбелязваме спад спрямо същия период за 2019 г. по една основна причина – не отвориха сезонните обекти по нашето Черноморие. Не е тайна за никой, че сезонния бизнес пострада сериозно. Ако изключим сезонните зареждания, категорията отбелязва ръст спрямо изминалата година с около 10%.

2. Не предлагаме артикули в премиум сегмента конкретно в тези категории.

3. Наистина през периода на карантина се наблюдаваше лек отлив от големите търговски вериги по простатата причина, че хората трябваше да чакат на дълги опашки, за да си напазаруват продукти за вкъщи. Клиентите предпочитаха да си пазаруват в най-близкия до дома им магазин, от което спечелиха т.н. квартални бакалии и супермаркети. Но като цяло каналът на Модерната търговия не отбеляза спад през тези 2 месеца.

4. Промоциите винаги са фактор на нашия пазар и тази тенденция ще се запази и за в бъдеще, имайки предвид последвалите от месец март насам съкращения в някои сектори и увеличения брой безработни.

5. Очакаме потреблението на стоки от непърва необходимост да се свие с около 10% , но всичко зависи от ситуацията, която се променя ежедневно.

 

PepsiCo (Lay's, Ruffles):

1. Продължаваме да запазваме лидерската си позиция в категория Солен Снакс с растеж от 23%, при растеж на категорията 10%.  (Source: Nielsen, value, periods: FM-AM 20 v FM-AM 19)

В края на 2019 пуснахме на пазара много успешен продукт – Lay's Baked, който оказа още по-благоприятен ефект на иначе покачващите ни се продажби. Продължихме с успешната кампания на Lay's Baked и в началото на тази година, което ни помогна да достигнем рекордни стойности на пазарните ни дялове в солен снакс и категория картофен чипс. Освен това, през април-май, имахме успешна ТВ кампания на премиум бранда ни Ruffles, която рефлектираше обстановката, като показваше консумация вкъщи. Това беше подкрепено и от дигитална кампания, която бе насочена към продуктовите предимства.

2. Не. Ruffles е премиум продукт от категория картофен чипс, а продажбите YTD се покачват.

3. Не наблюдаваме драстична промяна в избора на канал от потребителите, в сравнение с миналата година.

4. Нямаме конкретно проучване по темата, но наблюденията ни са, че консуматорите са лоялни към определена марка, като продажбите се покачват при нейното ценово промотиране.

5. Очакваме да има лек спад през юли/август, заради проваления летен сезон. А през последното тримесечие очакваме увеличение на всяка една от под-категориите Солен Снакс.

 

Intersnack (Chio Chips, Chipi, Pom-Bar):

1. За периода имаме неизбежно негативно отражение на продажбите поради драстичното намаляване на трафика в магазините заради рестрикциите за броя на хора в затоврени помещения и намаленото излизане на потребителите извън дома.

Допълнителен ефект оказа отлагането на летния сезон с около 2 месеца, което прави сравнението за двете години много трудно, поради структурните промени в пазарната среда.

2. В България Private label сегмента в солените снаксове има много нисък пазарен дял в сравнение с други страни и движението към него не оказва осезаемо влияние на пазара. По-скоро потребителите се ориентираха към познати марки като превключваха между размери на опаковката (от малка към голяма – с по-изгодна цена на килограм), отколкото смяна на марката или ценовия сегмент.

3. Българският пазар не се различава много от останалите европейски страни по отношение на динамиката на потребителите спрямо размера на търговските обекти – по-малко трафик в големите обекти и запазване на трафика, и дори увеличение, в средни и по-малки (convenience) ретейл магазини след отминаване на първите седмици на шок.

Спецификата на България е, че част от тези магазини са в традиционна търговия и към тях има допълнително доверие и чувство за по-голяма сигурност поради локалността от гледна точка на квартала, в която купувачите живеят.

4. Купувачите останаха лоялни на големите и утвърдени марки, но чувствителността към промоциите се увеличи след отпускането на мерките и завръщането на ритъма на промоции на предишни нива (по време на пълната карантина веригите преорентираха промотирането към стоките от първа необходимост). Големият размер опаковки за споделено потребление има значително по-голяма динамика в продажбите, дори и без промоция.

5. Развитието на пазара ще зависи до голяма степен от решението за рестриктивните мерки през есента и завръщането към нормален работен и учебен процес. Някои сегменти вече се върнаха на нивата отпреди кризата, но поради нестабилността на средата е много рано да се говори за стабилен тренд на постоянно възстановяване.