Списанието

Изберете рубрика:

 

Консумацията на безалкохолни напитки – в очакване на нови вкусове и разнообразие

Брой 6, юни 2020

Дата: 01.07.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Консумацията на безалкохолни напитки – в очакване на нови вкусове и разнообразие

Социалната изолация се е отразила на консумацията на вода и безалкохолни напитки у нас. Това показва национално представително проучване, проведено в периода 19-23 юни 2020 г. сред пълнолетното население на страната. От Радостина Ангелова, „Глобал Метрикс” (част I)

 

Най-висок дял от потребителите консумират бутилирана вода (93%), следвани от сокове, нектари и други плодови напитки (68%) и газирани безалкохолни напитки (67%). Студен чай потребяват 46% от пълнолетните българи.

По-значима промяна през последните месеци е налице при студените чайове, където една трета от потребителите посочват, че са намалили количеството консумирани напитки от тази група. Обратно, увеличение е налице при консумацията на бутилирана вода – 39% от запитаните, които консумират бутилирана вода, посочват, че са купували по-големи от обичайните количества. С по-слаба промяна за периода е консумацията на сокове, нектари и други плодови напитки и газирани безалкохолни напитки.

 

 

Делът на лицата, които са консумирали газирани напитки повече от обикновено (27%) надвишава с малко дела на лицата, които са намалили консумацията им (23%). За половината от потребителите на този вид напитки няма промяна в консумацията. Лек спад е налице при консумацията на сокове и нектари като делът на потребителите, които са консумирали по-малко е 23%, докато делът на лицата, които са потребявали повече е 16%.

 

Сред предпочитаните вкусове при консумацията на газирани напитки лидер остава вкусът на кола (46%). На второ и трето място, но с голяма дистанция се нареждат лимон/лайм (18%) и портокал/мандарина (16%). На четвърта позиция е вкусът на „тоник“, а непосредствено след него са вариации от плодови вкусове, сред които най-предпочитани са ябълка, грейпфрут, горски плодове, вишна и праскова. Новите и по-непознати вкусове (манго, нар и диня) също имат своите привърженици (в рамките на 0,9-0,5% от потребителите).

При соковете, нектарите и другите плодови напитки предпочитанията варират и няма силно изразен лидер. Най-предпочитани са напитките на основата на портокал/мандарина (21%), следвани много близо от праскова (18%), ябълка (17%), горски плодове (13%), кайсия (12%) и вишна (11%). Останалите вкусове имат по-малък дял привърженици и намират своите почитатели сред  между 3 и 7% от потребителите).

Студеният чай също се характеризира с много разнообразни вкусове, без силно изразен лидер. В топ три предпочитания се нареждат лимон/лайм (16%), горски плодове (12%) и зелен чай (12%). Вкусът на праскова (10%) е на четвърта позиция, а след него се нареждат поредица от плодови вкусове – портокал (7%), ябълка (6%), манго (6%) и др.

 

 

Потенциалът на всеки вкус не очертава сериозни размествания в подредбата на пазара. При газираните безалкохолни напитки вече съществуващите вкусове ще продължат да имат лидерство. Размествания са възможни в групата на някои от плодовите вкусове като с потенциал за момента се очертават горски плодове, грейпфрут, смесени плодове (мултивитамин), ябълка, вишна.

Интересът към манго вкусът, който отдавна се предлага при соковете и нектарите, при газираните напитки достига 4%. И ако вкусът на кола е достигнала своя максимум привърженици, при останалите вкусове, поради силната флуктуация и смяна на предпочитанията между отделните покупки е налице по-значим потенциал. Разликата между актуални и потенциални потребители е най-висок при тоник, кайсия, диня, праскова, ябълка, грейпфрут, смесени плодове (мултивитамин), вишна и ягода.

 

Характеристики на изследването: Национално, представително за пълнолетното население на страната. Обем на извадката: 642 пълнолетни българи

Продължава в следващия брой