Списанието

Изберете рубрика:

 

Рибните консерви и месата в буркан с ръст по време карантината

Брой 12, декември 2020

Дата: 22.12.2020 Коментари: 0
Снимки (1)
Рибните консерви и месата в буркан с ръст по време карантината

Няма съществена промяна в потребителските навици по отношение на закупуването на рибни консерви, споделят производители. По-скоро забелязват, че след обявяването на извънредното положение повече потребители са посегнали към консервираните храни с цел запасяване. Това е провокирало възстановяването на доверието и сигурността в този тип продукти, които преди това са били малко позабравени.

„В други страни съществува култура винаги да имаш в дома си определен брой и вид консервирана храна точно за такъв тип ситуации, като тази, на която сме свидетели в момента – епидемията с COVID-19. Мисля че в модерното ежедневие това беше пренебрегнато от потребителите, но отсега нататък всеки ще има едно наум”, казва Николай Железчев, управител на предприятие за производства на рибни консерви „Диавена”.

Интересното в тази категория продукти е, че при тях не се забелязва силно изразен тренд на преминаване от средния към ниския ценови клас. Но пък от друга страна промоциите са основен фактор при избора на потребителя какво да купи. „Естествено ние сме създали и лоялни потребители на нашите продукти, които ценят качеството и не са склонни на компромиси”, допълва Железчев.

По отношение на търговските канали, откъдето най-често се закупуват рибни консерви няма някаква промяна спрямо предходните години. „От години има тенденция за отлив от традиционната търговия към модерната. Факт е, че има много локални вериги магазини, които заимстват идеи и подражават на международните. Това понякога е доста успешно и може да се разглеждат като пример за развитие, но има и доста комични резултати, които наблюдаваме на пазара.”

Според Железчев по-скоро се забелязва развитието на онлайн продажбите, което е нов етап в еволюцията на нашия пазар.

„Нашия бизнес е анти цикличен. След обявяването на извънредното положение на 13 март дистрибуторите и международните вериги започнаха да се презапасяват, заради очакваното завишено потребление на този тип продукти. Успяхме да отговорим на всички поръчки и така за тези два месеца реализирахме 435% ръст спрямо миналата година. След като мина цялата истерия, през април започна лек спад, който се запази до около юни. Доста от сезонните обекти по Черноморието не отвориха, което също оказа влияние. В крайна сметка, не мога да кажа че има скок на потреблението на тези продукти на годишна база.

Не очакваме пазарът през тази година да се развие толкова, че да подобри резултатите ни от 2019 г. Все пак, както казва моят баща, консервата е консервативен продукт”, заключава Железчев.

„Очакваме ръст на пазара на консервирани меса в буркани”

Що се отнася до консервираните меса се констатира промяна в поведението на потребителите и нарастване на търсенето на подобни продукти. „Да, има промяна в поведението на хората. За цялата 2020 г. ние отчитаме повишаване на търсенето над два пъти”, казват от фирма „Деликатесен”, производител на консервирани меса в буркани.

Най-предпочитано е свинско месо в буркан (42%), следвано от телешко месо в буркан (34%), пилешко месо в буркан (10%) и други (14%).

Промоциите продължават да бъдат фактор при взимането на решение за покупка, а този вид консервирани продукти се купуват предимно от обекти на традиционната търговия - локални квартални магазини и бакалии, където се отчита и ръст на продажбите.

„Отчитаме повишение на продажбите в периода март/април 2020 г., сравнен с март/април 2019 г. с над 5 пъти. Според нас причината беше затварянето на държавата, необичайната ситуация и страха, който се предизвика у хората.

Очакваме ръст на пазара на консервирани в буркани меса, не толкова в следствие на COVID-19, а поради развитието на категорията и все по-голямата разпознаваемост на продуктите. Хората припознаха в тях улеснение, облекчение и спестяване на време при приготвяне на храна и все по-често ги използват в ежедневието си”, допълват от „Деликатеден”.