Категорията „Сладки бисквити” расте в обем и стойност

Брой 4, април 2016

Дата: 18.04.2016 Коментари: 0
Снимки (1)
Категорията „Сладки бисквити” расте в обем и стойност

Рядко агенциите за проучване на пазара открояват категории, в които да има ръстове както в обем, така и в стойност. Е, сладките бисквити очевидно са една от тези категории с необичайно позитивно развитие. Това стана ясно по време на третия Pro Brand Test, който отново се проведе в „Метро Академия“.

Този път гостите ни трябваше да опитат обикновени бисквити, а докато резултатите от дегустацията се обработваха, „Нилсен България” направи обзор на представянето на категория „Сладки бисквити” през последните 3 години и разгледа по-подробно данните от 2015 г.

Проучването на маркетинговата агенция показа, че обикновените бисквити са с най-голям дял от всички, предлагани на пазара. Гостите на третото издание на Pro Brand Test обясниха популярността на обикновените бисквити с широкото им приложение – освен за директна консумация по всяко време на деня, те се използват за приготвянето и на бебешки храни, торти, сладкиши и закуски. Присъстващите на дегустацията споделиха, че в този сегмент не може да се очакват значими иновации, а по-скоро появата на обикновени бисквити с някакви добавки – масло, трици, овесени ядки. През последните години иновативните предложения са били в останалите сегменти на категорията „Сладки бисквити”.

Какво поднесохме в чиниите...

Именно обикновените бисквити бяха подложени на сляп тест по време на нашия мартенски Pro Brand Test. На масите пред нашите доброволци, част от които бях представителите на компании, произвеждащи бисквити, бяха поставени 6 чинии. Във всяка имаше бисквити от предварително подбраните марки, които пазехме в тайна до края на събитието. Брандовете, на които се спряхме, бяха „Детство мое“ – „Кармела“, „Житен дар“ – „Нестле“, „Житен път“ Sweet Way, „Изгрев“ – „Победа“, „Обикновени бисквити” – „ЗК Кристал“ и „Роден край“ – „Престиж“.

Отново скалата за оценка беше 7-бална, а нашите партньори от лабораторията за сензорен анализ Euro Sensolab очертаха основните показатели, които трябваше да бъдат оценени – форма, цвят, мирис, вкус, хрупкавост и твърдост.

И какви бяха непредставителните резултати...

Коя е с най-привлекателна форма?

Като бисквита с най-добра форма нашите дегустатори отличиха тези на „Изгрев” с 4,9 точки. Следващи в класацията са „Детство мое” (4,7), „Роден край” (4,6), „Житен дар” (4,5). Последните две места си поделят обикновените бисквити на „Кристал“ и „Житен път”, всяка от които получи по 3,8 точки.

Коя е най-ароматна?

 

По отношение на мириса „Изгрев” отново оглави подредбата с 4,8 точки с подгласник „Детство мое” с 4,3 точки. Следващите три бранда „Житен дар”, „Роден край” и „Обикновени бисквити” – „Кристал“, са с равен брой точки – 4,0. В края на класацията е „Житен път” с 3,7 точки.

Като са бисквити, да са хрупкави

И по този критерий бисквити „Изгрев” оглавиха класацията с 5,4 точки. Веднага след тях застанаха „Житен път” с 4,8 точки, „Житен дар” с 4,6 точки, „Роден край” (4,5), „Обикновени бисквити” – „Кристал“ (4,4) и „Детство мое” (4,1).

Твърдост

По отношение на твърдостта два бранда си поделят челното място с 4,8 точки – „Житен път” и „Изгрев”. С незначителна разлика е третата марка – „Роден край” с 4,7 точки. Следват „Житен дар” (4,2), „Обикновени бисквити” (4,0) и „Детство мое” (3,8).

              

Финална оценка:

Какво ни разказа „Нилсен” за категорията*

Ръст в стойност и обем на категорията „Сладки бисквити”* отчита „Нилсен България” през 2015 г. спрямо година по-рано. Продажбите в стойност са нараснали с 4,24%, а в обем – с 3,19 на сто. За изминала година категорията е генерирала 124,3 млн. лв. Потребителите у нас са закупили общо 15,5 тона бисквити.

Специално за Pro Brand Test „Нилсен България” представи развитието на категорията от 2013 г. до началото на 2016 г. Данните на агенцията за проучване на пазара показват, че 2014 г. се характеризира със спад – понижението в обем е -2,82%, в стойност е -2,59 на сто, а спадът в продадените бройки е -6,56%. За цялата година активните продукти са 2004. През 2015 г. категорията отново тръгва нагоре – ръстът в обем е +3,58%, в стойност +3,87 на сто, а в бройки е +2,39 на сто. Активните продукти за този период са били 2057. Любопитен факт е, че агенцията наблюдава своеобразни пикове в продажбите всяка година през месеците октомври-ноември и февруари-март.

Нови играчи на пазара

В края на 2014 г. общо 579 продукта са излезели от пазара, а годишните приходи от тях са възлизали на почти 3,5 млн. лв. През 2015 г. на пазара са били предложени нови 632 продукта, които са генерирали 14 млн. лв. Данните показват, че нумерично асортиментът се е увеличил само с 53 продукта, но реално приходите за категорията от тази разлика са 11 млн. лв. Новите продукти в много малка степен са иновации, представени на пазара, посочват от агенцията, а са основно продукти, при които е имало промяна в опаковката, името, или грамажа, или пък добре познатият продукт започва да се предлага с нова добавка.

Най-активно сладки бисквити се консумират в област Тракия според териториалното разделение на страната, което „Нилсен България” прави. В южната част на България продажбите и в обем и в стойност са нараснали, достигайки съответно 34% и 33% на сто.

Важност на каналите

Най-важен канал за категорията продължават да бъдат супери хипермаркетите над 300 кв. м, които държат 40,5% дял в обем и през последната година той се е увеличили с 3,9%. Вторият по големина канал са обектите от традиционната търговия (21,7%), но те са и единствените, които през последната година имат негативен принос за категорията със спад в обем от -1,4%. Всички останали дистрибуционни канали се развиват положително – увеличението в обем при много големите хранителни магазини е 1%, при големите магазини (41-100 кв. м) ръстът е с 0,1%, а при алкохолните магазини и киоските е 0,2%.

Подробен анализ на отделните търговски канали показва, че спадът при традиционната търговия е съответно -5,0% в брой, -1,4% в стойност и -3,7% в обем.

Типове бисквити

Анализът на различните типове бисквити отчита, че обикновените бисквити съставляват повече от половината категория и като обем, и като стойност. През 2015 г. спрямо година по-рано обаче се забелязва лек спад – от 64,3% на 63,0% дял в обем и от 58,3% на 55,6% дял в стойност. Отличителен е ръстът при бисквити тип „сандвич” – продажбите в обем са скочили от 17,7% на 18,8 на сто, а тези в стойност регистрират увеличение от 17,9% на 19,6%. Положително както в обем, така и в стойност през 2015 г. спрямо предходната се развиват и бисквитите с пълнеж или добавка.

Непокритите бисквити държат около 60% от продажбите и в стойност, и в обем, показват данните на „Нилсен България”. Спрямо 2014 г. през последната наблюдавана година техният дял в обем се увеличава от 59,1% на 59,4 на сто, а в стойност повишението е от 53,6% на 54,4%.

Леко се понижават покупките в обем и стойност на покрити бисквити като през последната година техният дял в обем достига 38,9%, а в стойност – 43,4%. Разглеждайки подробно сегментацията на шоколадовите бисквити, се вижда ясно, че отново най-значителен дял в обем и стойност имат покритите обикновени бисквити (60% в обем и 61% в стойност). През последната година обаче техните продажби намаляват за сметка на покритите бисквити тип „сандвич”, които достигат 26 на сто в обем и 23% в стойност през последния анализиран период.

Опаковки и произход

Растат продажбите на по-големите опаковки. На годишна база се наблюдава увеличение на покупките в стойност на опаковки от 151 до 175 грама и от 176 до 200 г. Растежът е с по 1 процент спрямо предходната година. Понижение се вижда при малките опаковки – от 126 до 150 грама. Потребителите у нас залагат на български бисквити – общо 73% от продажбите в обем се държат от продуктите родно производство.

Продажбите на вносни бисквити намаляват с 2-процентни пункта спрямо 2014 г., което е възможно да има връзка с повишението на тяхната средна цена на килограм през последната година. В периода декември-януари ’16, сравнен със същия период година по-рано, се вижда, че средната цена на килограм вносни бисквити се е увеличила от 9,99 лв. на 10,80 лв. Топ 5 на най-продаваните марки бисквити у нас според „Нилсен България” (подредени по азбучен ред – бел. ред) изглежда така: „Белвита”, „Милка”, „Мираж”, „Роден край”, „Траяна”.

* В тази категория попадат бисквити с покритие и бисквити без покритие. Първият тип са всички вносни и местно произведени, фабрично пакетирани бисквити, частично или цялостно покрити, независимо от формата, вкуса и аромата. Покритието може да бъде шоколадово, захарно, млечно и др. Включват се групово и единично опаковани бисквити, както и смесените бисквити, на чиято опаковка е обозначено "бисквити". Вторият тип продукти „Нилсен България” дефинира като всички вносни и местно произведени, фабрично пакетирани бисквити без частично или цялостно покритие, независимо от формата, вкуса и аромата. Включват се групово и единично опаковани бисквити, на чиято опаковка е обозначено " бисквити".