Нека тестът започне!

Брой 1 / 2, януари / февруари 2016

Дата: 09.02.2016 Коментари: 0
Снимки (8)
Нека тестът започне!

Всеки производител, търговец или вносител тества своя продукт преди да реши да го пусне на пазара или в търговската мрежа. Ето защо и ние решихме да стартираме нов проект Pro Brand Test. По време на него ще правим дегустация на продукти от определена категория, като каним доставчици да участват в сляп тест. По обективни критерии те ще дават своите оценки. Уговорката е, че тестът няма представителност, а по-скоро е забавна демонстративна дегустация.  

Сценарият, или как протича Pro Brand Test-а

Методологията за оценка на основните показатели се изработва от един от нашите партньори в проекта – лабораторията за сензорен анализ „Euro Sensolab България”. Според спецификата на тестваните продуктови категории заложените критерии за оценка са различни всеки път. Използва се 7-бална скала за оценка, която обхваща отговори от „Изключително не ми харесва” до „Изключително много ми харесва”. След като поканените производители и вносители, или най-общо казано „доставчици”, приключат дегустацията, започва обработката на данните. Докато отговорите се анализират, гостите имат възможност да видят презентация на агенции за проучване на пазара с конкретни и най-последни данни за развитието на съответната бързооборотна категория.

На финала се обявяват отличилите се по отделните параметри марки, а накрая златният медал се връчва на водещия бранд, събрал най-много точки по всички критерии, влизащи в крайната оценка. Е, не наистина, но пък от сърце!  

And ACTION! Pro Brand Test за категория „Кафе” или горната теория, описана на практика*

Пилотният Pro Brand Test се спря върху трудната категория „Кафе”. Трудна от гледна точка намирането на обединяващ фактор при избора на брандове за тестване, тъй като продуктите, предлагани на пазара, независимо от коя категория са, притежават разнообразни вкусове и съставки, посочени на опаковките. В конкретния случай решихме две неща кафето да е мляно и да е със 100% съдържание на арабика. По време на теста бяха оценявани следните показатели: аромат, вкус, киселинност, горчивина, плътност и послевкус.

Общо десет души влязоха в ролята на дегустатори. За декора и оборудването отговаряше МЕТРО Академия, а детайлите на импровизираната дегустационна бяха отговорност на Euro Sensolab. Сценичната площадка ухаеше на кафе и... тестът започна.

След като гостите на първия Pro Brand Test приключиха дегустацията и видяха данни за развитието на пазара на категорията, предоставени от „Нилсен България”, дойде ред и на резултатите. По отношение на аромата на първо място излезе Spetema с 4,4 точки. Следват Dallmayr с 4,2 точки и Lavazza с 4,1 точки. Вкусът отново постави Spetema на първо място с 4,6 резултат. Неин подгласник стана Jacobs с 4,0 точки, а в челната тройка отново влезе и Lavazza с 3,8. В същия ред се подредиха трите най-предпочитани бранда по отношение на показателите киселинност, горчивина и плътност. С най-добър послевкус дегустиращите определиха отново кафе Spetema, следвана от Dallmayr и на трето място – Lavazza.

Във формиране на общата оценка участваха споменатите 6 показателя, като аромат и вкус бяха застъпени с по-голям коефициент на значимост от останалите. В крайна сметка общата оценка подреди марките в следния ред: Spetema (4,59), Jacobs (3,94), Lavazza (3,82), Dallmayr (3,65).

 

В търговската мрежа най-продавано е разтворимото кафе

Спад в категория „Кафе” констатира „Нилсен България” през периода декември’14 – ноември’15 спрямо декември’13 – ноември’14. Данните на агенцията показват, че процентното изменение в стойност от -1,4% се понижава до -2,4 на сто, а в обем – от -3,0% на -3,2 на сто. Без изненада кафе се продава най-много в канала на кафенетата, ресторантите и сладкарниците 51% от продажбите в стойност са преминали през този канал в последния наблюдаван период, приключил през ноември 2015 г. В приноса на канала се наблюдава лек спад спрямо същия период година по-рано, когато продажбите в стойност са 53,5%. С ръст от 1,8-процентни пункта спрямо предходната година, на второ място, се нареждат супермаркетите (>301 кв. м) с дял на продажбите в стойност през настоящата година от 20,1%. Следват големи хранителни магазини (41 – 300 кв. м) с 14,7%, малки и средни магазини (0-40 кв. м) с 11,0% и павилиони и алкохолни магазини с дял на продажбите от 3,3 на сто.

Разбивка на продажбите на кафе само в магазинната мрежа показва, че най-продавано в стойност е разтворимото кафе (52,6%). След него потребителите в България купуват наймного мляно кафе (44,0%) и кафе на зърна (3,3%). Спрямо предходния наблюдаван период намаление от 0,9-процентни пункта има при дела на разтворимото кафе, а увеличение от 0,8-процентни пункта има при мляното. Включвайки и ХоРеКа канала в наблюдаваните от „Нилсен България” обаче, картината се променя и лидер в продажбите в стойност всъщност е кафето на зърна (42,0%). Следват разтворимото кафе (32,7%) и мляното (25,3%).

Най-купуваното кафе е това в плик/пакет – общо 83,4% от продажбите в стойност преминават през него . С почти равни резултати са кафетата в буркан (5,5%) и метална кутия (5,0%). Кафе капсулите притежават 3,0-процентен дял в стойност, като той се увеличава леко спрямо предходния анализиран период.  Най-продаваните опаковки в стойност са тези, които са повече от 499 г (42,2%). Следващата най-купувана опаковка е с грамаж до 99 г (28,7%). Спрямо предходния 12-месечен период има леко понижение в дела на най-големите опаковки и увеличение при тези до 99 г.

„Нилсен България” подрежда топ 5 на най-купуваните марки по азбучен ред така: Jacobs, Lavazza, Nescafe, Nova Brazilia, Spetema.

Най-значим канал за кафето на зърна са кафенетата, ресторантите и сладкарниците. Това става ясно от данните на агенцията за проучвания, според които 96,1% от продажбите в стойност преминават през ХоРеКа. През супермаркетите пък преминават едва 3,1% от продажбите на кафето на зърна. Най-купуваната опаковка според грамажа на този вид кафе е с по-голямо тегло повече от 500 г (98,5%).

Що се отнася до мляното кафе, най-значимият търговски канал за него са супермаркетите. През тях преминават 40,3% от продажбите в стойност през последния анализиран период (декември’14 – ноември’15), като се наблюдава увеличение в тежестта на канала от 3-процентни пункта спрямо същия период година по-рано. Следват големите магазини, които реализират 22,6% от продажбите в стойност на мляно кафе. На трето място се нареждат малките и средните магазини (17,1%), чийто пазарен дял пада с 2 пункта спрямо декември’13 – ноември’14.

Според грамажа най-продавано е мляното кафе в опаковки от 250 г (25,0%). Следват грамажи от 100 г (24,6%), 200 г (22,2%), по-малко от 99 г (16,1%). Разтворимото кафе вижда своя най-силен канал в големите магазини до 300 кв. м. През тях преминават 27,3% от продажбите в стойност. Супермаркетите са вторият по значимост канал, реализиращ 26,2 на сто от продажбите. През ХоРеКа преминават 21,0%, а през малките и средните магазини – 20,2 на сто. Павилионите и алкохолните магазини продължават да държат 5,2% от продажбите в стойност. Попредпочитаният сегмент от разтворимото кафе са миксовете – те реализират 65,1% от продажбите в стойност. Според размера на опаковката най-купувани са тези до 99 г (75,5%). Следват опаковки от 100 (12,2%) и 250 г (5,4%).

 

*Дегустирани продукти: Spetema Bio Espresso 100% Organic Arabica 250 г; Lavazza Caffe Espresso 100% Premium Arabica 250 г; Jacobs Monarch Classic 250 г; Dallmayr Neiva 100% Arabica 250 г