Продажбите на ядки растат в обем и стойност, все повече се предпочитат печени пред сурoви

Брой 12, декември 2017

Дата: 03.01.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Продажбите на ядки растат в обем и стойност, все повече се предпочитат печени пред сурoви

Бадемите бяха последният продукт, който подложихме на сляпа дегустация през 2017 г. В теста, който традиционно PROGRESSIVE организира в лабораторията за сензорен анализ Euro Sensolab, този път бяха включени 5 бранда от най-продаваните бадеми в търговските обекти. Макар консумацията на популярния вид ядки да не беше придружена от добре известния им компаньон - уискито, гостите на PRO Brand Test подходиха отговорно към задачата и се справиха успешно с ролята си на слепи дегустатори. В специални лабораторни условия, те опитаха пет проби, поднесени в разбъркан вид за всеки участник и ги оцениха по предварително зададени от лабораторията критерии.

След дегустацията, по време на разговора с представителите на компаниите, предлагащи бадеми стана ясно, че един от основните проблеми за бизнеса е трудното осигуряване на  суровини от България. Като една от основните причини за това беше посочен факта, че няма кой да произведе количествата ядки, които годишно се консумират у нас. Така бе очертана и картата на доставките - от САЩ идват бадеми, фъстъци - от Аржентина, САЩ и Китай, а кашу - от Виетнам и Индия.

При събеседването с представителите на бранша беше разбит и друг мит – за вредите от печените ядки на фона на все повече изтъкваните ползи от суровите. Според участниците в събитието последните изследвания показват, че нивата на фибрите и витамините в изпечените ядки намаляват с много малък процент. А колкото до притесненията относно съдържанието на сол – на пазара могат да се намерят и печени ядки без такава.

Освен, че похапнаха и коментираха състоянието на пазара, участниците в декемврийския PRO BRAND Test имаха възможността да чуят най-новите данни на „Нилсен България” за категория „Ядки”.

Какво се случва с ядките?

Ядките се третират като здравословна категория и това се доказва от факта, че през последните няколко години те регистрират ръст както в обем, така и в стойност. В стойност увеличението е по-голямо, отколкото в обем, показват данните на агенцията за проучване на пазара. Като основна причина за това могат да се посочат по-високите цени, които се наблюдават в последно време. В категорита се забелязва интересна повтаряемост през месеците декември-януари и април-май, свързана с увеличаване на продажбите. Тази сезонност основно се обяснява с наситеността на празници през тези периоди.

При анализа на продажбите в стойност на различните видове ядки, през последните 12 месеца, приключили през авсут-септември’17 се вижда, че над 60% от категория “Ядки“ се генерират от слънчогледовите семки и фъстъците. От двата вида обаче, само фъстъците продължават своето положително развитие през последната година и нарастват в стойност (+1,7%) за сметка на семките, които отбелязват спад (-2,1%). Лешниците и бадемите също увеличават продажбите си в стойност през последната една година, съответно с 0,3 и 0,6 на сто в стойност.

Поглед към продажбите на различните видове ядки в обем обаче, разкрива малко по-различна картина. Слънчогледовите семки заемат най-голям дял с почти 42% от общите продажби в обем, а фъстъците 39 на сто. Промяната на годишна база отново показва тенденцията на спад в обем при слънчогледовите семки за сметка на увеличение на обемите при фъстъците.

Суров или печен?

На все по-често задавания въпрос – печени или сурови, „Нилсен България“ дава отговор подкрепен с конкретни цифри – към август-септември’17 печените ядки заемат над 83% от общите продажби в стойност. Делът на суровите е 10,7% като при тях през последната година се забелязва негативна тенденция на спад в обем и в стойност.

През последната година в категорията „Ядки“ цените са се увеличили с 5%, но това не се е отразило негативно на генерираните продажби в обем, показват данните на „Нилсен България“. Цените на печените ядки са нараснали с 6% през последната година, а обемите с 3 на сто. При суровите ядки се наблюдава лек спад в цената от 1%, и ръст в обем със същия процент.

Любопитен факт, свързан с промоционалните активности в категорията е, че тя генерира само 26 на сто от продажбите си в промоция.

По отношение размера на опаковката най-голяма важност имат опаковките между 100 и 200 грама. През последната година обаче, те отбелязват лек спад, който е за сметка на ръста в продажбите в стойност на по-големите пакети (> 201 г).

Анализа на категорията спрямо регионално разделение на пазара показва, че най-значими са регионите Тракия и Странджа. Те продължават своето позитивно развитие както в обем, така и в стойност. Консумацията в останалите региони също отчита позитивни тенденции. Разделението по региони показва, че в Тракия най-предпочитани са слънчогледа, фъстъците и миксовете. В Странджа най-значимата категорията са бадемите. Лешниците пък безапелационно царуват във вкусовете на жителите на София.

И при ядките, подобно на останалите бързооборотни категории, важността на модерната търговия продължава да расте. През последната година важността й се увеличава и тя държи 34% от продажбите в стойност на ядки. ХоРеКа канала, традиционната търговия и павильоните и удобните магазини губят важност през последния отчетен период.

Топ брандовете на пазара според продажбите в стойност на годишна база, подредени по азбучен ред са: Дани, Детелина, Елит, Кронос и Ройс.

Резултати от дегустацията

Петте бранда печени бадеми, които бяха подложени на сляп тест трябваше да бъдат оценени от дегустаторите по следните показатели:  

• Размер на ядките

• Мирис

• Хрупкавост

• Степен на изпичане

• Вкус

• Соленост

• Послевкус

За да класират пробите, дегустаторите използваха 7-бална скала за оценка, с помощта, на която оценяваха отделните проби чрез следните измерения: „1 Изключително не ми харесва”, „2 Много не ми харесва”, „3 Малко не ми харесва”, „4 Нито ми харесва, нито не ми харесва”, „5 Малко ми харесва”, „6 Много ми харесва”, „7 Изключително много ми харесва” и 5-бална скала за качествена и количествена оценка, която представлява количествено измерване на съответния показател, при което потребителят определя дали даденият показател на продукта е твърде малко, точно както трябва да бъде или твърде много.

 Поради ограничения брой хора, които участваха в сляпата дегустация, резултатите от нея нямат представителен характер. Проведеният тест е по-скоро с демонстративна цел и резултатите от него са непредставителни и не отразяват потребителското мнение. Все пак може да видите кои са първите три бранда, излезли напред в класацията при следните критерии – вкус и послевкус, както и в крайната оценка в графики 1, 2 и 3: