Сладко с аромат на ягоди

Брой 4, април 2017

Дата: 11.04.2017 Коментари: 0
Снимки (1)
Сладко с аромат на ягоди

Дали сладкото е сезонен продукт, е трудно да се отговори. Но е факт, че то със сигурност присъства в менюто на всяко едно домакинство, било то и само заради перфектната му комбинация с палачинки. Във всеки дом има шкаф, където може да се открие буркан с предпочитания плодово-захарен вкус – ягода, боровинка, смокиня, малина. Направено от баба или закупено от търговския обект, сладкото е традиционен продукт за страната ни.

Сладко с аромат на ягоди

Дали сладкото е сезонен продукт, е трудно да се отговори. Но е факт, че то със сигурност присъства в менюто на всяко едно домакинство, било то и само заради перфектната му комбинация с палачинки. Във всеки дом има шкаф, където може да се открие буркан с предпочитания плодово-захарен вкус – ягода, боровинка, смокиня, малина. Направено от баба или закупено от търговския обект, сладкото е традиционен продукт за страната ни.

Ето защо, този месец PROGRESSIVE реши да направи дегустация на три вида сладка и три вида конфитюри. За целта първо направихме обиколка на магазините, за да видим какви продукти се предлагат на пазара. Ролята ни на потребителлюбител на сладкото обаче, не се оказа никак лесна. В която и търговска верига да влезехме, разнообразието от предлагани продукти беше много малко и с много различни производители. Не можахме да открием продукт/бранд, който да присъства във всички търговски обекти, които посетихме.

Много производители, много марки, голямо разнообразие от видове сладка, но нито един, изявен с присъствие, лидер. Това, може би показва, че тази категория, която е изключително малко комуникирана, е пазарна ниша за компании, които произвеждат продукти от този сегмент. Важното е да отделят бюджет за маркетинг и да започнат да развиват марката си и съответно категорията като цяло.

Конфитюр или сладко?

Потопени в многообразието от сладка, така и не разбрахме защо на етикетите на едните продукти пише „сладко”, а на другите „конфитюр”. Те изглеждаха напълно еднакви на външен вид – с една и съща консистенция, с цели плодове, единствената разлика беше в цвета на продуктите, което не ги различаваше обаче като вид. Именно паради тази причина решихме да тестваме и двете разновидности. Последствие разбрахме, че съществуват наредби, които регламентират какво трябва да е съдържанието на плод и захар в двата вида продукти сладкото трябва да съдържа 50% плодове и 70 – 71 г. захар, а конфитюрът минимум 35% плодове и 63-65 г. захар. Съществува и така нар. „екстра конфитюр”, който съдържа плодове над 45%.

Странен беше фактът, че в тази категория се предлагат и вносни сладка/конфитюри, които са позиционирани в премиум сегмента. Наличието на подобни стоки показва, че въпреки твърде нишовата и сравнително рядко потребявана категория, все пак има купувачи готови да заплатят висока цена за вносен продукт, който по презумция е произведен по вкуса на тамошните потребители. Поставени на рафта и без никаква комуникация, очевидно доставчиците на тези продукти разчитат само на спорадичните и инцидентни покупки от страна на потребителите. Кой би си купил сладко със звучното име Schwartau? Очевидно само някой, който добре познава бранда. Все пак, ако вносителят на този продукт за българския пазар има различно мнение, ние сме на разположение да ни го сподели.

Силно впечатлени от детайлите на тази категория и решили, че вече няма какво да ни изненада, както и малко поуморени от дългата обиколка по търговските обекти, застанахме пред поредния рафт със сладка/конфитюри в един от магазините на голяма международна верига. Изумени от разнообразието от предлагани продукти, което констатирахме, най-накрая леко си отдъхнахме, че все пак сме взели правилно решение да обърнем внимание на тази категория. Докато погледът ни не беше привлечен от нещо в бурканчета, нещо, на чийто етикет претенциозно беше изписано „Конфитюр от ягоди”. Цветът на този продукт приличаше на кал или на нещо, което дълго време е стояло на въздух, така че хубаво да се окисли и последствие е затворено в буркани. Отгоре на всичко цената му беше 2,99 лв., която в сравнение с останалите от същата разфасовка и по-добре изглеждащи продукти, беше с 0,44 ст. по-висока.

Не вярвайки на очите си, все пак решихме, че това е търговски трик, който цели чрез по-висока цена да се провокира внушение за наличие на някакво качество.

Да преминем към дегустацията И така в PRO Brand Test –а участие взеха следните марки продукти:

• Конфитюр от ягоди с цели плодове:

CIMA  

Джем и Джем  

Bonne Maman

• Сладко от ягоди:

Atlantic Co.

DERONI

Schwartau

И в двата сегмента включихме към дегустацията вносни премиум продукти, за да видим дали те ще се отличат като такива по време на теста. Както винаги наш партньор в начинанието беше екипът на лабораторията за сензорен анализ Euro Sensolab Bulgaria, който в този случай беше и домакин на дегустацията.

В специална обстановка, отговаряща на всички изисквания за провеждането на качествен сензорен анализ, десет потребителя опитаха от продуктите и дадоха своите оценки по следните показатели:

Цвят

Мирис

Вкус

Консистенция

Сладост

Количество на плодовете

Общо впечатление

Беше използвана 7-балната скала за оценка, в която дегустаторите оценяват продукта чрез следните измерения: „1 Изключително не ми харесва”, „2 Много не ми харесва”, „3 Малко не ми харесва”, „4 Нито ми харесва, нито не ми харесва”, „5 Малко ми харесва”, „6 Много ми харесва”, „7 Изключително много ми харесва” и 5-бална скала за качествена и количествена оценка, която представлява количествено измерване на съответния показател, при което потребителят определя дали даденият показател на продукта е твърде малко, точно както трябва да бъде или твърде много.

Конфитюр

По показател „Цвят” конфитюрът на CIMA е определен от дегустаторите като „точно както трябва да бъде”. По показател „Мирис” CIMA и Джем и Джем са с еднакви оценки (5,1), следвани от Bonne Maman. При показател „Вкус” CIMA e на първо място с оценка от 5,5, следва Джем и Джем (5,0) и Bonne Maman (3,9). Общата оценка от дегустацията поставя на първо място CIMA (4,50), следвана от Джем и Джем с 4,20 и Bonne Maman с 3,50.

Сладко

По показател „Цвят” сладкото DERONI е определен от повечето дегустаторите като „точно както трябва да бъде”. По показател „Мирис” на първо място е сладкото от ягоди на Schwartau (4,8), следвано от Atlantic Co. (4,5) и DERONI (4,2). При показател „Вкус” DERONI и Schwartau са оценени еднакво с 4,6, следвани от Atlantic Co. с 2,9. Общата оценка от дегустацията поставя на първо място DERONI и Schwartau с 4,20, а сладкото от ягоди на Atlantic Co. е оценено от потребителите с 2,80.  

Най-предпочитаните сладка са от смокини, горски ягоди и черни боровинки според анкетата на PROGRESSIVE

Три основни вида сладка владеят сърцето на българските потребители, или поне тези, които посетиха сайта на PROGRESSIVE и гласуваха в неговата анкета. Смокини, горски ягоди и черни боровинки – това са трите вида сладка, събрали най-много гласове. Отличник в класацията е сладкото от смокини с 21%, следвано от черна боровинка и горски ягоди и двете с равен дял гласове от 15 на сто. Следват още няколко вида – праскови, портокал, и малини, които също са получили равен дял от гласовете – 9%. Сред другите сладка, гласувалите в анкетата са откроили кайсии (6%), черни череши (6%), къпини (6%) и череши (3%).

Целта на PROGRESSIVE анкетата е да узнае какви са предпочитанията на потребителите към брандовете или видовете продукти в различните категории бързооборотни стоки. В анкетата могат да вземат участие всички, които имат регистрация на сайта на списанието: progressive.bg