КАК ГОЛЕМИЯТ ИЗБОР НА МАГАЗИНИ ПРОМЕНИ ПОВЕДЕНИЕТО НА КУПУВАЧИТЕ?

Брой 5, май 2019

Дата: 30.05.2019 Коментари: 0
Снимки (1)
КАК ГОЛЕМИЯТ ИЗБОР НА МАГАЗИНИ ПРОМЕНИ ПОВЕДЕНИЕТО НА КУПУВАЧИТЕ?

Весела Калчишкова, Директор Потребителски панел, GFK България

За да ни представи влиянието на големия избор от магазини и как той промени поведението на потребителите, Весела се фокусира върху развитието на търговските канали през годините. Тя припомни как преди време пазарувахме само в малките квартални магазини, където ни обслужваше жена зад щанда. Днес вече имаме голям избор от търговски формати и все по-често избираме да пазаруваме именно в тях, където се предлага огромен асортимент от продукти, посещаваме специализирани магазини, изкушавани сме от различни промоционални предложения.

Отчита се голямо засилване на ръста на разходите за бързооборотни стоки през 2017 г. и началото на 2018 г, но във втората половина на миналата година се регистрира сериозно забавяне на тренда на растеж. Българите продължават да харчат повече за бързооборотни стоки, но вече ръстът на изразходваните средства е по-бавен. Ясно се вижда от така нар. Confidence Index, който измерва нагласите на потребителите, че те имат притеснения, които ги карат да харчат по-малко.

Най-бързо растящите канали за покупка на бързооборотни стоки са специализираните магазини, супермаркетите и дискаунтърите. Това се случва за сметка на традиционните малки, квартални магазини. Друг тренд е, че потребителите пазаруват по-рядко и харчат повече пари на единично пазаруване.