Как да направим успешен онлайн магазин?

Брой 6, юни 2015

Дата: 26.06.2015 Коментари: 0
Снимки (2)
Как да направим успешен онлайн магазин?

Може ли и как да се извършват успешни продажби по интернет. Това бе втората сесия в рамките на VI PROG RESS IVE Конференция тази година. Водещи на панела бяха Атанас Паскалев и Владимир Докузанов от „Екстенза Уеб Дивелъпмънт”.

Сесията започна с представянето на данни за онлайн пазара, както в Европа, така и в световен мащаб. Преди тях обаче, Атанас Паскалев сподели наблюденията си, че в България няма достатъчно предлагане на този тип услуга по отношение на бързооборотни стоки като храни, от която да се възползват интернет потребителите. „Смятам и че самите компании не инвестират достатъчно време и усилия в това, да направят добре достъпна и привлекателна за потребителите услуга”, коментира Паскалев.

Той посочи и някои от безспорните улеснения за хората, които пазаруват онлайн, като лесния и бърз постоянен достъп 24 часа в денонощието и пестенето на време за посещаване на конкретен магазин. Един недостатък обаче е възможно да отблъсне потребители и това са проблемите с доставките, както и невъзможността да се тества продуктът. Делегатите, които присъстваха на сесията споделиха своя собствен опит с купуването на хранителни продукти по интернет и повечето бяха на мнение, че има риск от доставяне на храни с изтичащ срок на годност. През 2014 г. онлайн продажбите в Европа нараснаха и достигат 156 млрд. евро, което е ръст от 18,4% на сто спрямо 2013 г.

Атанас Паскалев коментира, че според анализаторите онлайн търговията ще се увеличи със същия процент през 2015 г., достигайки 185 млрд. евро в края на годината. Статистиката показва, че през изминалата година 60 на сто от потребителите в Европа с достъп до интернет са пазарували онлайн. В България данните показват, че 925 хил. човека са пазарували по интернет през 2014 г. и това е почти двойно увеличение спрямо 2012 г. Оборотите в сектора пък достига 5 млрд. лв.

Полезни съвети и насоки за това, как да се създаде успешен онлайн магазин даде Владимир Докузанов. Той разкри различните видове софтуер, чрез които може да се изгради електронен магазин – Open Source, Enterprise, Custom, или SAAS (готови решения). От презентацията стана ясно и какъв е общият брой на платформите, върху които се изграждат онлайн магазини (77), както и спецификата и дяловете на най-големите. Стана ясно, че готовите решения са подходящи за стартиращи бизнеси, защото изискват минимална инвестиция. Custom отговаря изцяло на спецификите на бизнеса, но е скъпо и времеемко за разработка, трудно за поддръжка и развитие. Open Source пък предлага голямо разнообразие, изобилие от програмисти и фирми, модули, темплейти, информация, периодични ъпдейти и развитие на платформите.

По-късно Докузанов даде съвети как да се избере най-подходящата платформа. Той подчерта, че трябва да се съобразят множество фактори като управление на инвентар, промоции и отстъпки, управление на клиентски групи и сегментиране, интеграция с външни софтуери (склад, фактури, ERP, CRM), филтри, търсене, отчети и анализи, сигурност и др.