Проблемите около даден играч на пазара, дори и конкурент, са по-скоро притеснителни, защото пораждат несигурност

Брой 6, юни 2015

Дата: 26.06.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
Проблемите около даден играч на пазара, дори и конкурент, са по-скоро притеснителни, защото пораждат несигурност

И тази година доставчиците в лицето на българските производители и вносители се срещнаха с представителите на едни от найголемите търговски вериги у нас в рамките на дискусионния панел, част от PROGRESS IVE Конференция. Отново една от най-вълнуващите теми и за двете страни беше Закона за защита на конкуренцията, който бе приет на първо четене от парламента седмици преди старта на VI PROGRESS IVE Конференция „Пазар на PROмоция”. Тъй като промените в закона бяха приети в същия вариант както миналата година, участниците от страна на веригите припомниха на своите партньори евентуалните негативни последици за целия бранш, които ще последват, ако нормативният акт бъде приет в този вид и на второ четене.

Търговските вериги тази година бяха представени на дискусията от изпълнителния директор на „Лидл България” Милена Драгийска – Денчева, директора „Търговия и маркетинг” в „Кауфланд България” Христо Петров и управителят на „БИЛЛ А България” Бойко Сачански. И тримата изразиха сходни на миналогодишните безпокойства относно текстовете на нормативния акт, а именно, че те ще доведат до цялостно влошаване на бизнес средата и че с подобни регулации поставят под съмнение работещи в цял свят бизнес модели, при които ползата за производители и търговци е съвместна. Мениджърите дадоха и конкретни примери за това.

В най-изчерпателен и стегнат вид, негативните страни на гласуваните на първо четене промени, както и последиците от тях, ако бъдат запазени същите и на второ четене, представи Милена Драгийска – Денчева. Изискването всички общи условия и типови договори, както и измененията в тях да подлежат на одобрение от страна на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК ) биха означавали спиране на търговския оборот за периода, в който чиновниците от комисията разглеждат документите. Денчева посочи, че настояването за пускане в мрежата на всички търговски брандове на производители, които произвеждат собствените марки на конкретна верига ще преустанови практиката за производители на собствени марки да се избират български компании. „Сами разбирате, че ако някой ни вмени такова задължение, тогава производството на собствените марки няма да се дава на български производител, а на чуждестранен такъв”, коментира тя.

Изпълнителният директор на „Лидл” посочи, че не приема поставянето на знак за равенство между понятието „значителна пазарна сила”, определено в новите текстове и „монополно положение на пазара”. Относно текста, който забранява всякакви такси за услуги, независимо дали са свързани с търговската дейност или не, тя коментира, че това пък ще отмени всякакви акции като позициониране на каса или общи промоционални кампании. Това ще принуди веригите да премахнат продуктите на българските доставчици от касите и импулсните зони, а на тяхно място да сложат брандове на големи международни компании. По думите на Денчева едно от най-притеснителните неща е, че актовете, с които КЗК ще определя като добри или лоши общите условия и типови договори, няма да подлежат на съдебен контрол.

„Не си представяйте, че някой от нас ще може да си позволи да остане да развива бизнес в България, ако му се наложи да плати глоба в размер на 10% от оборота му, само защото някой чиновник от КЗК е решил, че има злоупотреба с пазарна сила”, коментира в подкрепа на аргументите срещу промените Бойко Сачански. Той каза, че регламентът по определянето на това кои играчи влизат в това определение, все още е неясен и че има голям риск да се вземат субективни решения, от които да пострада целия бранш. Според Христо Петров от „Кауфланд” с тези текстове са нарушени основни принципи на ЕС , а ако бъдат приети ще пострадат най-вече потребителите и малкият и среден български производител.

Отделно от горещата тема около закона, участниците в дискусията от страна на търговските вериги изразиха надежда, че проблемите около „Пикадили” и „Карфур” скоро ще бъдат решени. Те опровергаха съмненията на някои от присъстващите, че това е добре за тях и подчертаха, че проблемите около даден играч на пазара, било то и конкурент, не трябва да са повод за радост, а по-скоро притеснителни, защото пораждат несигурност.