В категорията „Кисело мляко” съществува 90% разпознаваемост на марката

Брой 3, март 2011

Дата: 01.03.2011 Коментари: 0
Снимки (17)
Снимка: Progressive

 

В категорията „Мляко и млечни продукти” се забелязва обща тенденция към спад на цената, която според агенциите за проучване на пазара се дължи най-вече на навлизането на дискаунтърите у нас, даващо отражение върху стойността на потребителската кошница. Друг важен момент, който отчитат агенциите, е намаляване на потреблението в категориите„Прясно мляко” „Кисело мляко” и „Млечни десерти”.Все пак повечето представители на компании, които произвеждат или дистрибутират продукти от тази категория, се обединяват зад мнението, че спад в потреблението няма, и коментират, че може би тези отрицателни показатели се дължат на отлива на хора от страната. „В момента се извършва национално преброяване на населението и резултатите от него ще бъдат много интересни за нас, производителите, защото ако се окаже, че българите са намалели, това е ясен знак, че губим клиенти”.
 
Най-големият проблем за производителите е наличието на търговци, предлагащи непроверени продукти по пазарите. „Въпреки взетите мерки от страна на държавните органи да спрат продаж-бата най-вече на прясно мляко, което е домашно производство, този вид търговия продължава да се развива с пълна сила. Всеки от нас е виждал хора, които предлагат на пазара непроверено мляко в пластмасови бутилки, което може да е опасно за здравето, но поради ниската си цена се купува”, казват производителите и много се надяват усилията на държавата, насочени към възпрепятстване на сивата икономика, да продължат. Добрата новина е, че все пак се наблюдава намаляване на производството на домашно прясно и кисело мляко, въпреки че в различните градове ситуацията е различна. След въвеждането на стандартите за кисело мляко, сирене и кашкавал се регистрира стабилизиране на пазара и интерес към тези продукти. Потребителите са наясно, че качествените продукти са по-скъпи, а некачествените – по-евтини, така че те сами избират какво да купят. Трябва да се има предвид и че това са традиционни български продукти и много от тях се консумират в болничните заведения, детските градини, в заведенията за обществено хранене и т.н.
 
Днес има и много по-голям избор, отколкото преди години, когато на пазара се предлагаха само две-три марки млечни продукти, а в категорията „Кисело мляко” съществува почти 90% разпознаваемост на марката. Що се отнася до прясното мляко, проблемът е че потребителите не различават пастьоризираното мляко от това стерилизирано с помощта на UHT технологията. Въпреки че се регистрира 35% ръст на продажбите на категорията „Мляко и млечни продукти” в каналите на т. нар. модерна търговия, производителите признават, че конкуренцията със собствените марки на търговците е много голяма, поради ниската цена, която се поддържа.Нелоялната конкуренция също е проблем. „Някои компании предлагат на пазара продукти с наименованието „мляко”, а вътре въобще не се открива наличие на необходимите за този продукт съставки. Обнадеждаващо е все пак, че вече повечето потребители правят разлика между йогурта и киселото мляко”, казват производителите. В почти всички категории се забелязва движение и непостоянство по отношение на месечните продажби. В категорията „Специални сирена” има лек спад и малко движение нагоре в края на миналата година, но това се вследствие на пресегментацията на пазара между водещите брандове и нон брандовете (собствени марки на търговци и дискаунтъри). Категорията „Млечнокисели напитки” става все по-привлекателна за производителите, защото съдържа и най-висок потенциал за растеж през следващите години. Впечатление прави, че почти всички големи производители на традиционни продукти, като кисело и прясно мляко са обогатили портфолиото си с продукти от тази категория. От всички категории млечни продукти в България при млечнокиселите напитки и десертните млека се наблюдава най-голямо продуктово разнообразие чрез опаковка, разфасовка, сладост, масленост, предлагани вкусове, добавки като комплекси витамини и минерали, пюре, мюсли и др.
 
Интересът от страна на потребителите към биопродукти от категорията вече се наблюдава, но обемите на продажбите са все още много малки. Въпреки това не трябва да се пренебрегва все по-силната ориентация на потребителите у нас към здравословния начин на живот и засилващите се предпочитания към полезни продукти, което е знак, че търсенето на такива продукти тепърва ще се увеличава и сегментът ще се развива. Същото твърдение е валидно и за млечните продукти, специално разработени за хора, страдащи от различни заболявания, които не им позволяват да консумират традиционните продукти, предлагани в категорията.
 
И все пак, за да посегне потребителят към определен продукт на рафта с мляко и млечни продукти, това, което трябва да го привлече, е опаковката, която е пътят към комуникация с него. На пазара вече се забелязват опаковки, които са много иновативни и се различават от всички други, присъстващи на регала. Но всички участници в кръглата маса се обединиха зад мнението, че за един продукт е важна както опаковката така и неговото качество. Производителите са наясно с основните проблеми в бранша, които са няколко–силна фрагментация на пазара и съответно много конкурентни марки, които се борят за вниманието на потребителя, силна зависимост от цените на суровините, при които тенденцията е към непрекъснато увеличаване поради намаляване броя на дойните крави и изключително големият дял на сивата икономика. „Държавата не се грижи за своите национални продукти и не защитава производството им. Осигуряването на качествена суровина е голям проблем, особено след като се унищожиха много стопанства, които не успяха да отговорят на европейските стандарти и изисквания в тази сфера”, заключават представителите на категорията „Мляко и млечни продукти” и продължават да вярват, че скоро ще намерят подкрепа в лицето на 
държавните органи за развитието на положителния имидж на бранша.