Готови салати – добре развита категория с потенциал

Брой 11, ноември 2018

Дата: 27.11.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Готови салати – добре развита категория с потенциал

Търсенето на готови и полуготови ястия e тенденция от западните пазари, която няма как да подмине българския, посочват анализатори, които следят развитието на хранителния сектор у нас. С все по-ограничен времеви ресурс, клиентите искат готови решения, както и да отделят минимална част от свободното си време в магазина. Паралелно с това се появява все по-нарастващата нужда от предлагане на разнообразни готови или полуготови храни, които да се приготвят бързо за обяд или вечеря. Закуската пък нерядко идва в удобна за директна консумация опаковка, с готова смес, комуникираща се с крайния клиент като здравословна.

Традиционният български пазар на хранителни продукти още преди години зададе такава тенденция в една конкретна категория. Още преди да стане модерно да се говори за готови и полуготови храни, у нас се развиваше категорията готови салати. Руска, снежанка и европейска, в насипен или пакетиран вид, са салатите, които трайно се вписаха в портфолиото на всеки по-голям, среден и малък търговски обект в страната. Те превзеха пазарната ниша успешно, като алтернатива на сравнително времеемкото приготвяне на същите в домашни условия. С развитието на категорията се появиха нови вкусове и комбинации, в портфолиото на компаниите влязоха както популярни западни рецепти, така и традиционни за българската кухня предложения. 

Да сверим часовниците

PROGRESSIVE реши отново да се фокусира върху салатите, за да види има ли промени в потребителските навици и какво се случва в категорията. През 2013 г. по поръчка на PROGRESSIVE, маркетингова агенция Market Links предостави ексклузивно проучване, което проследява консумацията на готови салати у нас, профила на купувачите и нагласата им към различните видове салати, както и факторите, влияещи върху пазаруването им. Поради липса на други официални проучвания за пазара на готови салати от тогава до днес, PROGRESSIVE реши да събере представителите на бранша на кръгла маса 5 години по-късно, за да разбере има ли промени в категорията и как се развива тя. На събитието, което бе организирано в рамките на ИНТЕРФУД & ДРИНК в Интер Експо Център, присъстваха представители на някои от водещите компании, произвеждащи готови салати – Talar Foods, ”Веселина” и „Олинеза”.

Никой не може да измести от троновете им кралиците на зимната салатена трапеза - Руска и Снежанка. Това споделиха представителите на бранша, уточнявайки, че приемат двата продукта за зимни, защото продажбите им се повишават именно тогава, може би заради по-тежките им рецептури, които са подходящи точно за студените месеци.

Кой купува готови салати

Въпреки ясно изразената сезонност, готови салати се купуват и през останалото време на годината и то нерядко като алтернатива на едно ядене през деня. Консумирането на готови и полуготови ястия е тенденция, която навлиза много силно на масовия пазар в Европа у нас и това е съвсем нормален процес. Той се задава от поведението на потребителите – все повече млади хора не готвят, ценят свободното си време и търсят алтернатива, предлагаща добро качество на достъпни цени. Според представителите на бранша обаче, често пъти готовите салати са предпочитани и заради ниските цени на определени марки, които гарантират „евтина вечеря”. А какъв е профилът на потребителя? Според проучването на Market Links, направено през 2013 г. купувачът на готови салати е представител на градското население, в активна възраст между 20 и 44 години, семеен или не, който работи и получава около средни за страната доходи. Пет години по-късно, от компаниите, работещи на пазара потвърждават, че този профил остава същият, като подчертават, че салатите от ниския ценови сегмент логично са най-търсени от потребители с ниски месечни доходи.

В категорията се предлагат и премиум продукти, като разликата в цената между ниския клас и тях може да е между 2 и 3 пъти по-висока. Като пример производителите дадоха Руската салата, чиято цена може да варира от 2-2,50 лв. за килограм до 7-8 лв. за килограм. Тук идва негативният момент, че при подобен широк ценови диапазон за крайния потребител е трудно да разбере каква е разликата и какво всъщност би получил като качество, ако отдели повече средства за по-скъпа салата.

Готова салата, гарнитура или разядка?

Друга особеност, която производителите наблюдават е свързана с обърканите тълкувания на потребителите за категорията. Често пъти крайните клиенти мислят, че салатата се предлага само в опаковка, а насипните салати, различни от Руска и Снежанка, се приемат по-скоро като гарнитури или разядки. Разделянето на салатите на насипни и пакетирани също е свързано с определени двуполюсни възприятия от страна на консуматорите. За част от тях насипните салати се асоциират със свеж и пресен продукт или пък достъпна цена, а също и с възможността да се избере точният грамаж според настроението на клиента. За друга група потребители пък, пакетираните салати гарантират качество и сигурно съхранение.

Иновации, вкусове и здравословност

През абсолютната класика - Руска и Снежанка, преминават повече от половината от продажбите на готови салати. Присъстващите на кръглата маса посочиха, че следващи по предпочитание от страна на потребителите са по-скоро традиционните за нашите кулинарни ширини вкусове - кьопоолу, шарени салати, боб с лютеница и други. А в последно време все по-модерни стават сръбските салати. От компаниите уточниха, че през годините в търговската мрежа са предлагани какви ли не иновации под формата на нови вкусове и комбинации. Всяка фирма се стреми от време на време да пусне нещо ново, интересно или екзотично на пазара, защото само по този начин движи категорията напред и я развива.
Никой не отрича и влиянието на здравословната тенденция върху готовите салати. Засиленият интерес на потребителите към това какво пазаруват се проявява най-вече в четене на етикети, пресмятане на калории, внимателен подбор на храни според съдържанието им. Конкретно в категорията на готовите салати, здравословността се изразява в появата на свежи пакетирани салати, съдържащи миксове от зелени салати, спанак, моркови, цвекло, целина или други пресни зеленчуци.

Възпитаване на потребителски навици

При готовите салати, за разлика от други бързооборотни категории има бранд разпознаваемост. Успех, за който компаниите, опериращи на пазара вложили много усилия и търпение и не малко работа в посока възпитание на вкуса на потребителя. И въпреки, че има разпознаваемост на брандовете, представителите на бранша са категорични, че потреблението е по-скоро репертоарно – консуматорите избират между 3-4 марки, когато не намират предпочитаната от тях в магазина.