Категория „Бисквити” във възход, силен ръст при здравословните изделия

Брой 4, април 2018

Дата: 13.04.2018 Коментари: 0
Снимки (1)
Категория „Бисквити” във възход, силен ръст при здравословните изделия

Здравословната линия бисквити вече е факт и все повече потребители са опитвали от нея. Това стана ясно от кръгла маса „Бисквити”, организирана от PROGRESSIVE. На събитието присъстваха производители и вносители на бисквити, както и представители на „Нилсен България”, които представиха най-новите данни за развитието на категорията (данни от анализа на агенцията вижте по-долу).

Бисквитите са традиционна и добре развита категория на бързооборотния български пазар. Трудно е обаче да се каже дали покупката им е по-скоро импулсивна или планирана – това зависи от вида бисквити, както и от предназначението им. Според участниците в кръглата маса за различните поводи се купуват различни видове продукти от тази категория. Така покупката на обикновени бисквити беше определена като по-целенасочена – за приготвяне на торта, или в случай, че потребителите имат здравословни проблеми, изискващи специфична диета. Представителите на бранша описаха сегмента на масовите бисквити като конкурентен и предлагащ всяка година нови брандове или вкусове. И макар да лоялността да е ниска в този сегмент, по-старите марки могат да се похвалят с разпознаваемост както сред по-старите, така и при по-младите потребители.

Несъмнено една от новостите в категорията са така наречените „здравословни” бисквити. В последните няколко години този сегмент претърпя сериозно развитие. В него влизат бисквити, в чиито съставки се включват различни зърнени и суперхрани, имат редуцирано съдържание на захар и мазнини и др. Сигнал за развитието на здравословната линия при бисквитите дават и самите вериги, които обособяват специални тематични здравословни щандове, на които редом до стандартните здравословни предложения, място намират и тези бисквити и суровите барове и още много. Според компаниите, опериращи в сегмента конкуренцията в него е голяма, особено предвид броя на потребителите в него. И макар в последните години все повече консуматори да се ориентират към по-здравословен начин на живот и обръщат все по-голямо внимание на продуктите, които поставят в потребителската си кошница, то техният брой все още остава малък. Тенденцията обаче е ясна и все повече компании решават да се насочат към подобна линия продукти, признаха гостите на кръглата маса.

Поведението на потребителя пред здравословния щанд е различно. За разлика от по-масовите продукти, тези, които се предлагат на специализираните щандове не предполагат да привличат с ниска цена. За хората, които съзнателно застават пред тези регали ниската цена не би била водещ фактор за избор, а би постигнала точно обратния, отблъскващ ефект. Според гостите на PROGRESSIVE кръгла маса ако в началото потребителите са се насочвали към тези щандове, за да търсят определен продукт с определени качества, то сега вече там застава по-масов но добре информиран потребител.

Стабилни ръстове – добра година

Положителното развитие на категория „Бисквити” беше потвърдено и от данните на „Нилсен България”. Агенцията предостави най-новите си данни, които включват МАТ декември-януари’18. Като цяло категорията на сладките изделия отчита успешна 2017 г., достигайки 6,6% ръст в стойност и 4,7 на сто в обем. В групата на сладките изделия влизат сладките бисквити, които притежават най-голям дял в стойност – 20,3%. Следващите по важност сегменти са  бонбоните, които имат 16-процентен дял в стойност, шоколади (15,9%) и вафли (12,4%). От тези сегменти през последната година най-голям ръст отчитат сладките бисквити (+7,3%), шоколадите (+6,8%), бонбони (+6,6%), вафли без покритие (+9%) и шоколадови вафли (+4,6%).

Сладки бисквити

Сладките бисквити растат повече в стойност, отколкото в обем, показват данните на маркетинговата агенция. Според „Нилсен България” това се дължи на повишаването на цените и липса на значими промоционални активности през последната година. Увеличението в стойност е 7,3%, а в обем – 5 на сто. Най-важният канал за продажба на сладки бисквити са супермаркетите (>300 кв. м), като през последната година те са увеличили продажбите си в обем със 17%. Следват големите магазини (40-300 кв. м), в които продажбите на сладки бисквити в обем са нараснали с 3%. Ръст спрямо година по-рано има и в алкохолните магазини и киоски (+6%). Единственият канал, който регистрира спад е традиционната търговия, в която продадените обеми са паднали с 6 на сто.

Разглеждайки консумацията на бисквити по региони, агенцията констатира, че във всички от тях през последната година се е повишило потреблението на този вид продукти. Най-много бисквити са купувани в Тракия. Следват Странджа, София и Мизия.

Източник: "Нилсен България"

Разнообразие от видове

Според вида, непокритите бисквити държат 59% от продажбите в обем на общо всички сладки бисквити през МАТ декември-януари’18. Тези с покритие са 38%, но през последната година продажбите им в обем са се повишили с 10 на сто спрямо същия период на предходната година. От всички видове, най-голям дял имат обикновените бисквити (58%), но те са с ръст спрямо 2016 г. само от 1%. След тях, по продажби в обем се нареждат бисквитите тип „сандвич” (21%), които са нараснали с 19 на сто. Равни дялове от продажбите (по 6%) се разделят между бисквити с добавен вкус и бисквити с пълнеж. През последната година тези с добавен вкус се повишават с 1%, а бисквитите с пълнеж падат. 

Най-продаваните бисквити са с грамаж от 201 до 250 г. През МАТ декември-януари ’18 този сегмент отчита и най-голямо увеличение в обем – 18 на сто. С 15 на сто падат бисквитите в опаковки от 176 г до 200 г. 

Източник: "Нилсен България"

Промоции

През 2016 г. 59,9% от целия обем продажби на бисквити е бил на промоция. През 2017 г. този дял нараства до 60,5%. Цените на годишна база са се увеличили с 3%, показват данните на „Нилсен България”.

Източник: "Нилсен България"

 

Топ 5 производители по стойност, подредени в азбучен ред изглежда така: „Кармела”, Mondelez International, „Победа”, „Престиж 96” и „Захарни изделия Варна”.

Топ 5 марки по стойност, подредели в азбучен ред: „Мираж”, Milka, „Роден край”, „Траяна”, „Закуска” („Победа”).