Оризът – шампион в категория „Варива”

Брой 11, ноември 2015

Дата: 23.11.2015 Коментари: 0
Снимки (2)
Оризът – шампион в категория „Варива”

В последните години оризът се превърна в безспорен лидер на пазара на варивата, благодарение на по-приемливите си цени спрямо боба и лещата. Освен чисто ценови мотиви, за позиционирането на ориза като фаворит сред варивата, важна роля имат и тенденцията за здравословно хранене, както и разнообразието от рецепти, в които може да се използва.

Като цяло потребителите са добре запознати с това, че варивата са хранителни продукти с високи и хранителни стойности и са източници са на много полезни вещества, освен това имат ниско съдържание на мазнини.

Размествания в челната тройка

В последните години традиционните за българския вкус варива като боб и леща са променили ценовия си статус и от евтини и масово достъпни са се превърнали в доста скъпи продукти. Малко известна подробност за българските потребители е, че роден боб почти не се продава на пазара. Минималните количества наше производство съвсем не са достатъчни, за да покрият нуждите на масовото потребление. Боб се внася основно от страни като Египет, Киргизстан и Аржентина, тъй като отглежданите едри сортове там най-добре подхождат на българския вкус. Подобно на всички вносни суровини, поскъпването на продукта в магазините у нас се дължи на външните фактори в страните износителки. Същата е ситуацията и с лещата, която макар да разполага с повече количества от вътрешния пазар, също е повишила цената си, основно заради лоша реколта в страните производителки. А у нас леща се внася предимно от Канада и Америка. Друга специфика, която съпровожда този продукт е необходимото вторично почистване, което допълнително оскъпява крайната цена.

За разлика от боба и лещата, ориз от български производители има достатъчно. Около 80% от ориза на пазара е местен, а 20 на сто – вносен. В България има големи производители и оризарни, осигуряващи доста добро качество и количество за покриване на нуждите на потребителите. Внос се прави за по-слабо познатите сортове, които не се отглеждат у нас, например бланширан, дългозърнест, черен ориз.

Какво търси потребителят?

Що се отнася до предпочитанията на потребителите към ориза – те се определят от множество фактори. Отделните купувачи търсят различни неща. Заставяйки пред регала по-възрастните задължително гледат цената, някои пазаруващи следят промоциите и брошурите, и купуват варива само в тези периоди. Младите потребители със сигурност се интересуват от брандове, които асоциират с качество. Малко известен факт е, че най-висококачествен е 5% начупен ориз.

Иновации и нови продукти

За по-малко познатите у нас варива, като елда-гречка, киноа, булгур, нахут, пазарна ниша за тях има, но те са по-скоро поддържащи продукти. През последните години иновации се наблюдават по-скоро извън категорията на варивата, но при продукти, направени от подобни суровини – мюсли, оризовки и др. Те се приемат добре от потребителите отново заради тенденцията към преминаване към по-здравословно хранене.

 

МНЕНИЕТО НА ДОСТАВЧИКА

Увеличава се потреблението на елда, лимец, киноа и чиа

Кой сегмент от категория „Варива” заема най-голям дял в България?

Най-предпочитан на българския пазар е оризът, след него следват боб и леща

От къде се внасят най-много продукти от категорията?

Ориз основно се произвежда в България, но има внос от страни като Азия, Гърция, Румъния и Италия. Бобът се внася от Киргизстан, Египет, Аржентина, Етиопия, Полша и Китай, а лещата от страни като Канада, Украйна, Русия, Гърция. Леща се произвежда макар и в минимални количества и в България.

Какъв е делът на българското производство при различните сегменти?

Ако трябва да определим дяловете българско производство в трите основни сегмента в категория „Варива”, то те изглеждат така:

Ориз – приблизително 80%

Боб –  около 10%

Леща – по-малко от 20%

Доколко българският потребител е наясно със спецификите на навлезлите наскоро на пазара продукти от категория „Варива”?

Тези продукти тепърва  навлизат на българския пазар и  в българската кухня. Все още нямаме навика да ги използваме, защото не са особено познати и до скоро бяха с прекалено високи цени. В последната една година се забелязва увеличение на потреблението основно на елда, лимец, киноа, чиа и др. Това се дължи до известна степен на кулинарните предавания, които все повече започват да използват тези продукти в свои ястия, както и на нормализирането на ценовите нива на въпросните продукти.

Кои продукти от нашумелите напоследък като здравословни варива добиха най-голяма популярност сред българските потребители в последно време?

Основно познати у нас са киноа, чиа, лимец и елда.

 

Христо Стефанов, търговски мениджър, "Оберон"  ООД

 

Има малък, но оптимистичен ръст на родното производство

Кой сегмент от категория „Варива” заема най-голям дял в България?

Опитът ни в продължение на 20 години по-казва традиционното предпочитание на потребителя към варивата. Засилен интерес има към трите основни групи – зрял боб,ориз и леща, но в зависимост от сезонността. През пролетта и лятото се консумират значителни количества ориз, а през есента и зимата – боб и леща.

От къде се внасят най-много продукти от категорията?

Бобът в България е или домашно производство или внос от Египет, Аржентина, Киргизстан. Леща се внася от Канада и Турция, а екзотичните сортове ориз се произвеждат в Азия.

Какъв е делът на българското производство?

Наблюдава се малък, но въпреки това оптимистичен ръст в развитието на българското земеделие, конкретно в отглеждането на варива и ние се възползваме от тази тенденция. Преобладаващата част от нашия ориз и леща са произведени на родна земя. Значимото за нас в случая, е не само качеството на реколтата, но и емоцията, която влагаме в това на трапезата ни да присъстват народни продукти.

Доколко българският потребител е наясно със спецификите на навлезлите наскоро на пазара продукти от категория „Варива”?

Следването на модните тенденции в храненето, се допълва от стремежа на българския потребител за по-здравословен стил на живот. В този ред на мисли, потребителят активно се интересува от ползите, които ще получи, когато консумира елда, киноа, нахут и т.н. Бумът на онлайн социалните мрежи, конкретно на кулинарните блогове, в значителна степен внесе яснота за вкусовите характеристики, съчетания и приготвяне, доближи до масовия потребител тези „екзотични“ продукти.

Кои продукти от нашумелите напоследък като здравословни варива са добили най-голяма популярност сред българските потребители в последно време?

Личният ни опит показва, че нахута и киноата са продуктите с най-изразен интерес напоследък. Нахута, заради по-достъпната му цена и приятен вкус, киноата, от гледна точка на здравословните ползи и модните прищевки.

 

Георги Панайотов, търговски мениджър, „Фамилекс” ООД