Пътят на продуктите

Брой 1, януари / февруари 2008

Дата: 01.01.2008 Коментари: 0
Снимки (5)
Пътят на продуктите

В средата на декември 2007 г. списание Progressive magazine проведе среща – дискусия на тема „Пътят на продуктите до клиента”.

Търговията на дребно в България се развива с бързи темпове. Навлизат нови играчи, постоянно се откриват супермаркети, хипермаркети, логистични центрове, в които се влагат все повече пари. Вече няма месец без заявка за построяването на мол някъде из страната. С приемането на България в Евросъюза този процес сякаш се забърза. Някои търговци се борят за по-голям дял от пазара, други за оцеляване, изобщо живеем в интересни времена, които си заслужават да бъдат описани. При производителите и вносителите на бързооборотни стоки конкуренцията също се изостри. Ежедневно сме свидетели на навлизането на нови продукти, на опити за налагането им на пазара с различна успеваемост, на апетити за запълване на нови пазарни ниши.

Идеята

Повишената активност в бранша провокира списание Progressive magazine за организирането на среща – дискусия на тема „Пътят на продуктите до клиента”, която се проведе в средата на декември 2007 г. В нея взеха участие Калин Григоров, търговски директор на „Белла България”, Антон Балев, мениджър ритейл и ключови клиенти на „Девин”, Свобода Михайлова, управител на „Аринар”, Павел Енчев, управител на верига магазини „Фродомаркет”, Христина Аспарухова, управител на „СМG – България” и Виктор Даковски, главен редактор на Progressive magazine. Темата на дискусията бе широко формулирана, с опорни точки: новият старт на продуктите, излизането на пазара, развитието на продуктите, евростандартите, логистиката, мърчандайзинга, маркетинговата подкрепа на продуктите. Участниците в дискусията имат преки впечатления от момента на създаването на продуктите до продажбата им на дребно и споделиха пред Progressive magazine своите наблюдения, изводи и прогнози.

Обсъждането

Както можеше да се предположи, времето не стигна за пълно обхващане на материята. Интересен разговор се получи около навиците на българина за пазаруване. Участниците се обединиха около мнението, че по нашите земи клиентът е най-вече ценово ориентиран. Разбира се, своето място имат и вериги, които продават стоки във висока ценова категория. В бъдеще пазарът ще приема много добре удобните магазини с размер около 250 кв. м. Прогнозата за моловете е, че ще успеят в София и в най-големите градове. Секторът с полуготовите храни тепърва ще се развива по-сериозно. Все повече жени работят и имат нужда да бъдат улеснени, а разходите им няма да са много по-големи, отколкото ако готвят по традиционния начин в къщи. Сред основните промени в търговията на дребно след влизането на България в Европейския съюз е паралелния внос. Той изправя официалните вносители пред сериозното предизвикателство да изградят отношения с лоялни партньори. Винаги има възможност за внос на по-ниска цена, но изкушението за бърз удар с краткосрочен ефект може да бъде преодоляно чрез инвестиции от страна на вносителя в рекламни витрини и оборудване, съчетано с подкрепата за редовни доставки. Все пак няма компания, която може да гарантира 100 %, че ще отреже паралелния внос. Други интересни теми, засегнати от участниците, бяха възможностите за доставки през нощта в големите градове, как може да бъде преструктуриран пазара на кисело мляко в България, приложението на информационните технологии в търговията на дребно...

Свобода Михайлова управител на „Аринар”

Борбата при дистрибуторите е напрегната. Предимство ще имат фирмите с високо качество на предлаганата услуга, ясна и стабилна ценова политика, и работа в помощ на клиента и производителя. Поради тази причина от няколко години фирма „Аринар” е обособила собствени отдели за логистика, промоции и мърчандайзинг. За да отговорим на изискванията на пазара за изпълнение на заявки до 24 часа до всяка точка на България, ние разполагаме с пет логистични центъра – София, Варна, Бургас, В.Търново и Ст.Загора. Следващият ни проект е изграждане на бази в югозападна България, поставяне на хладилни съоръжения във всички центрове, закупуване на хладилен транспорт, за логистициране на стоки с температурни изисквания. Като пример за професионалната ни работа са дългогодишните ни отношения с OMV. Голямо предимство на фирма „Аринар” е професионално обучения екип за промоции и мърчандайзинг. При ползване услугите на този екип, продажбите се увеличават драстично и по този начин всички страни са удовлетворени – производител, обект, клиент и Аринар. В момента се разработват съвместни проекти с производители и обекти за постоянни нестандартни ангажименти.

Антон Балев мениджър ритейл и ключови клиенти на „Девин”

Стабилните ни лидерски позиции на пазара са достатъчно обективна оценка за „Девин” АД . Ежедневно се стараем да бъдем поне една стъпка напред и да предлагаме най-доброто за нашите клиенти и партньори. Към момента „Девин” АД е единствената компания, която предлага на потребителите два типа натурални води – минерална и изворна, и двете извиращи от Родопите. Изворната вода е уникална поради много ниската си минерализация и незначителното съдържание на натрий, поради което е подходяща за ежедневна консумация дори от бебета. Въвеждането на пазара на големите семейните разфасовки, помпата за вода и изворна вода са някои от най-силните иновативни решения на компанията. От началото на миналата година поехме и официалната дистрибуция на най-успешната марка енергийни напитки в света – Red Bull. Така навлязохме в нова за нас пазарна ниша. През настоящата година имаме амбициозни планове за разширяване на бизнеса както на вътрешния пазар, така и на външни пазари.

Павел Енчев управител на верига магазини „Фродомаркет”

Магазините ни работят успешно. Със сигурност ще отворим нов обект във Варна, може да е с поголяма квадратура. Разходите ни за откриване на нов магазин от среден клас не са много големи, защото ползваме едни и същи доставчици. Ще дойде моментът, в който инвестиционни фондове ще прегрупират малките търговски вериги и обединения на търговци. Подобни играчи ще се появят на българския пазар в рамките на няколко години. Няколко компании, които досега не са се занимавали с този бранш в нашата страна имат бюджети за инвестиции за Източна Европа и специално за България. Инвестиционните фондове имат хоризонт от една до три години като следва окрупняване и продажба на по-висока цена. Комуникативността е нещо, което се мени. Ако сега магазинът ти е на място, откъдето хората се прибират, това след три години може да се промени, като се премести спирката, например. Може една цяла улица да е комуникативно място.

Калин Григоров директор „Продажби” на „БЕЛЛА България”

През март 2008 ни предстои откриване на найголемия логистичен център на Балканите – „Fresh Logic”. Той ще бъде с капацитет от над 300 тира дневно, един сериозен обем за българския пазар. Стратегическото му разположение ще позволи обслужване както на нашите партньори, така и на други фирми. Ще има ресурс да обслужва цялото портфолио на големите търговски вериги. Предстои и пускане на още две линии за производство на баничките от точени кори „БЕЛЛА ”. Търсенето надскочи нашите очаквания, заявките превишиха многократно капацитета и в момента ние го утрояваме. Компанията се развива и постоянно разширява своето портфолиото. В момента в холдинга са 8 различни предприятия. Стремим се да покриваме незаетите пазарни ниши. Стартирахме мащабен проект за изграждане на предприятие за сурово-сушени продукти, където в момента сме представени по-слабо. Там влязохме последни след закупуването на „Соларис” през 2006 г. Би трябвало в началото на 2009 да открием завода, който ще е много модерен и в общи линии ще покрива цялата консумация на продукта в България. Продаваме доста добре в Румъния. В България вече трудно можем да реализираме ръстовете, защото пазарът е покрит добре, затова търсим нови, външни пазари.