Стабилен ръст за анасоновите напитки, отлив от джина

Брой 7 / 8, юли / август 2015

Дата: 22.07.2015 Коментари: 0
Снимки (1)
Стабилен ръст за анасоновите напитки, отлив от джина

Какъв алкохол консумирате през лятото? Добре познатия тандем джин с тоник или някой от многото видове анасонови питиета? Може би вино или мента? А защо не коктейли или ликьори? А шприц? Това попитахме читателите в месечната анкета на сайта на PROGRESSIVE, това бе и темата на последната кръгла маса за сезона. За да разберем какво е състоянието на пазара на няколко вида алкохол, които потребители и агенции причисляват към графа „летни”, разгледахме данните на „Нилсен България” в присъствието на представители на водещите компании за производство и дистрибуция на алкохол у нас.

Гостите на кръглата маса коментираха, че в последно време има повишен интерес към коктейлите – търсят се по-различни комбинации и вкусове от добре познатите до момента. И макар коктейлната култура извън България да е много по-развита, през тази година компаниите правят опити да я засилят и у нас – провеждат се обучения на бармани от световноизвестни професионалисти, правят се все повече активности около не толкова познати брандове. Това поставя и добра основа за навлизането на местния пазар на нови напитки, които бързо добиват популярност.

Според данните на „Нилсен България” за последния актуален период – април – май 2015 г., алкохолният пазар се възстановява. Графиките на агенцията показват, че на годишна база той регистрира ръст в стойност от 2%. Увеличението се движи основно от виното, чийто пазар в стойност е скочил с 2,9 на сто, а водката е тази, която има най-голям принос в спада на потреблението на алкохолни напитки като цяло (-0,6%).

По време на кръглата маса от „Нилсен България” представиха данните си за 3 вида алкохол, спадащи към определението „летни” – анасонови напитки, джин и мента. И докато първите се радват на стабилен ръст, а при джина се наблюдава отлив, пазарът на мента се възстановява, макар да пада в последните месеци. И трите продукта не срещат конкуренция в лицето на частни марки.

С аромат на анасон

Данните на „Нилсен” за период от 3 години показват стабилност в потреблението. За последния 12-месечен период, приключил през април – май ’15, се вижда уверено възстановяване на категорията, като процентното изменение в стойност е 10,8%, а в обем - 9,9 на сто. Според маркетинговата агенция развитието на категорията се дължи на активности, различни разфасовки, навлизането на нови западни марки. Увеличението в обем на МАТ база е 4,9%, а в стойност – 5,9%. Продадените бройки са нараснали с 4,3 на сто. Цените на пазара са стабилни, без особена динамика – средната цена на литър е 16,90 лв., като се изменя с 0,9% спрямо предходните 12 месеца (МАТ април-май ‘14).

ХоРеКа каналът е с 18,3% важност за категорията в обем и с 32,1 на сто важност в стойност. Магазините пък имат 85,8% дял от продажбите в обем и 70,3% в стойност. Разглеждайки в детайли отделните канали, за да се види къде потребителите купуват най-много анасонови напитки, изпъква традиционната търговия (малки магазини от 0 до 40 кв. м). В нея се отчитат ръстове от 28,9% в обем и 23,1% в стойност. Следват големите хранителни магазини (41 – 300 кв. м) с 26,5% важност в обем и 21,1% в стойност, като и в този канал има повишено търсене от страна на потребителите.

Анасонови напитки

Регистрираният ръст се движи и от увеличението на броя продукти
Динамика на основни показатели, период: МАТ и YTD

Анасоновите питиета се купуват най-много в бутилки от 700 мл – за последния период, приключил през април – май ’15, те са регистрирали 37,8% продажби в обем и 34,3 на сто в стойност. Предпочитани са и разфасовки до 200 мл – те се радват на 29,2-процентен дял в обем и 26 процента в стойност. Бутилки от 1 литър държат 25,3% в обем и 33,5% в стойност.

Според вида анасонова напитка „Нилсен” констатира категорично предпочитание на българския потребител към мастиката. Тя държи 75,9% дял от продажбите в обем и 62,9% в стойност. Следва узото с 22,9% важност в обем и 33,6% в стойност. Спрямо предходния период то отбелязва лек ръст. Минимални дялове в обем и стойност имат останалите видове – анис, пастис, ципуро и самбука.

Джин в отпуск

Негативна и продължаваща тенденция на спад се вижда от данните на агенцията за  джина. Графиките показват, че понижението през април – май ’15  е по-ниско спрямо същия период на миналата година – процентното изменение в обем е -11,1%, а в стойност -9,9%. Според анализаторите в категорията няма ценови сътресения, или нещо друго, което би могло да отблъсне потребителите. През МАТ април – май ’15 обемът се е свил с 6,7%, продажбите в стойност са паднали с 8,1 на сто и са били продадени с 4% по-малко бройки продукти. Средната цена на литър джин е 18,49 лв. и дори пада с 1,5% спрямо предходната година.

Категорията пада и в ХоРеКа канала, и в магазинната мрежа. Важността на различните формати магазини през последната година в стойност е 50,7%, а в обем – 68,2%. ХоРеКа има дял от 51,1% в стойност и 35,1 на сто в обем. При разделението на каналите по типове обекти се вижда, че по-важни за джина са ХоРеКа, обектите от модерната търговия и алкохолните магазини.

Джин

На годишна база категорията продава по-малко бройки продукти
Динамика на основни показатели, период: МАТ и YTD база

Най-предпочитани от потребителите разфасовки са тези от 1 л - в обем техният дял е 44%, а в стойност - почти 54 на сто.  Изпъкват и бутилките от 700 мл, които са с 34,2% важност  в обем и 30,8% в стойност.

Мента

През последните 2 сезона ментата е относително стабилна, като се възстановява с всеки следващ период. Процентното изменение през МАТ април – май ’15 е 17,2% в стойност и 16,2 на сто в обем. През настоящия 12-месечен период, приключил през април – май ’15, се регистрира понижение на годишна база – с 0,8% в обем и с 0,1 на сто в стойност. Продадените бройки обаче се покачват – с 0,5 на сто. Има минимално повишаване и на средната цена на литър – с 0,7% до 12,50 лв. 

Предпочитаните канали за закупуване на мента са магазините – тяхната важност в стойност е 64,7%, а в обем – 78,9 на сто. ХоРеКа каналът е с 35,3% дял в продажбите в стойност и 21,1 на сто дял в обем. При подробна разбивка на типовете канали се вижда, че потребителите предпочитат най-много да пазаруват мента от големите и много големите магазини (41-300 кв. м) и това им отрежда 28% дял в обем и 22,5% в стойност. Малките и средните търговски обекти (0-40 кв. м) имат 25% важност в обем и 21,6% в стойност. 

Доминират разфасовките от 700 мл, като половината продажби в обем (53,2%) минават през тях. 

Елина Пулчева