Кой печели в динамичния азиатски пазар?

Дата: 13.03.2013 Коментари: 0
Снимки (2)
Вики Рей, ръководител "Проучване на пазарите в Азия", IGD

В материала ще направим преглед на начина, по който водещите международни вериги преосмислят стратегиите си в Азия, и ще видим откъде идва растежът в региона.

Въпреки относително забавените темпове на развитие регионът тепърва има какво да предложи, като не бива да се пренебрегва присъствието на Китай – най-големия в света пазар на хранителни стоки. Международните вериги не могат да си позволят да пропуснат възможностите, които се предлагат, но увеличаващата се цена на труда, по-високите цени на горивата и засилената конкуренция от местни търговци надребно са някои от факторите, принуждаващи ги да преосмислят стратегиите си в Азия.

 

Икономическите промени влияят на тенденциите в потребителското поведение

Въпреки забавения растеж на азиатските пазари не бива да се забравя, че прогнозите за БВП остават по-високи от тези за Европа и САЩ. Инфлацията отслабва, но остава съществен проблем в редица азиатски пазари и по-специално в Индия, Виетнам и Индонезия. Увеличаващата се инфлация в региона през последните години повлия отрицателно върху доверието на потребителите и пазарното им поведение. Купувачите стават все по-взискателни по отношение на цените. Отговорът на търговците е да инвестират средства в рекламата на самите щандове чрез по-ясна комуникация на цената и с повече новаторски промоции.

Освен че потребителите стават все по-проницателни, друга ясна тенденция е търсенето на висококачествени продукти, стимулирано от разрастването на средната класа в редица азиатски пазари. Купувачите с по-високи доходи търсят уникални и интересни продукти, като са все по-склонни да похарчат малко повече пари за тях. Това от своя страна предоставя възможности за предлагане на продуктови гами от вносни и висококачествени продукти. Търговците започват да се възползват, като развиват съответния формат на магазина и предлагания набор от продукти.

 

Азиатските пазари остават силно разпокъсани

Азиатските пазари на хранителни стоки се характеризират с изобилието на местни играчи, както и традиционните вериги. От гледна точка на общите продажби в азиатската търговия надребно водеща роля имат японските марки „Севън енд Ай Холдингс” и „Ион”. Другите големи играчи са китайските вериги „Чайна Рисорс Ентърпрайзис” и „Вумарт”, които отчитат един от най-значителните растежи в региона – годишните им продажби са се увеличили съответно с 22% и 21% през 2011 г.

Единствените две търговски вериги, които оперират в 8 държави от Азиатския регион, са „Севън енд Ай Холдингс” и „Деъри Фарм”.

 

Водещите международни търговски вериги преосмислят стратегията си на азиатските пазари

Разбира се, глобалната икономическа криза оказва влияние върху продажбите на търговските вериги, вследствие на което има индикации, че фирми като „Уолмарт”, „Карфур” и „Теско” правят преоценка на стратегиите си за развитие, особено в Китай.

Изглежда, че „Уолмарт” е на път да възстанови западащия си бизнес със „Сейю” в Япония. Макар компанията да се разраства и да навлиза в много повече малки градове в Китай, в сравнение с „Карфур” и „Теско” приходите за второто тримесечие на 2012 г. от 5% (в сравнение с предходната година по същите показатели) показват, че американската верига се справя по-добре от двата си европейски конкурента. През изминалата година „Уолмарт” забавя темповете, с които отваря нови магазини в Китай, но заявеното намерение да открие още 100 търговски обекта ясно демонстрира дългосрочния интерес на компанията на китайския пазар.

От друга страна обаче, от „Уолмарт” признават, че липсва контрол на качеството при развиването на формата на веригата. Очаква се компанията да инвестира средства за подобряване обслужването на клиентите и на подредбата както във вече съществуващите, така и в новите магазини в Китай.

„Карфур” за разлика от „Уолмарт” е развила масово мрежата си в Азия, а след продажбата на бизнеса си в Тайланд на „Казино” през 2010 г. се опитва да се отърве и от двата си клона във Сингапур. Очаква се компанията да се съсредоточи върху най-бързо развиващите се азиатски пазари – Китай, Индия и Индонезия.

Отчетът за дейността на „Теско” в региона показва смесени резултати. Веригата от Обединеното кралство обяви закриването на магазини и консолидирането на трите основни региона в Китай, а бизнесът в Южна Корея и Малайзия е засегнат от амбициите на местните правителства за протекции над местните търговци. „Теско Лотос” в Тайланд има по-добри продажби и компанията ще фокусира усилията си към засилен растеж чрез разширяване на многоформатната си стратегия, включително и в онлайн пространството.

 

Хегемонията на супермаркетите

Откъде идва растежът в настоящия пазарен климат? Въпреки че очевидно предстои значително разрастване на хипермаркетите, най-динамично е развитието на супермаркетите. В регион, в който честото пазаруване, понякога всекидневно, е нормата и в който за потребителите е от съществено значение свежестта на продуктите, със сигурност ли може да се твърди, че форматът на супермаркетите е печеливш?

Ако вземем за пример Китай, успехът на по-малките формати е смесен. От „Уолмарт” експериментираха с формата дискаунтър в Южен Китай, наречен „Смарт Чойс”, но затвориха трите магазина през февруари 2012 г. след неуспешни опити да намерят печеливш модел. Преди това „Карфур” също имаха проблеми с „Диа” – малък дискаунт формат с магазини в Шанхай и Пекин. Две от най-големите предизвикателства бяха гарантирането на наличност и съобразяване на продуктовите гами с предпочитанията на купувачите.

За разлика от тях китайските търговски и най-вече „Чайна Рисорс Ентърпрайзис”, „Йонхуей” и „Лианхуа” отчитат бърз растеж в канала на супермаркетите, като в някои случаи отварят до 100 нови магазина. Ще бъде интересно да се наблюдава еволюцията на стратегиите на международните вериги и особено на „Теско” – компанията вече постигна успех с формата супермаркети „Талад” в Тайланд, както и с по-компактни хипермаркети в Южна Корея и Тайланд.

 

Растежът на онлайн бизнеса

В Азия живеят 45% от световните потребители в интернет и възможностите за онлайн търговия са значителни. Ясно е, че водещите глобални вериги няма да чакат мрежите от магазини в Азия да се развият, преди да започнат да използват онлайн каналите за търговия.

Закупуването от страна на „Уолмарт” на 51% от една от водещите компании за електронна търговия в Китай – „Ихаодиан”, дава значително предимство на американския гигант. Въпреки това 2 френски вериги вече предоставят онлайн услуги в Китай – „Карфур” предлага доставка по домовете в Шанхай и Пекин от електронния си сайт за търговия, а „Ошан” – възможността да поръчате онлайн и да закупите на място в магазина.

На други места в региона „Теско” отбелязват добър напредък в представянето на отличения с награда модел виртуален магазин в Южна Корея, където от известно време осъществява онлайн продажби. През следващата година компанията ще се опита да разгърне успешното си електронно начинание в Шанхай и Банкок.

С интерес ще следим дали международните търговски вериги ще успеят да се възползват максимално от онлайн възможностите в Азия предвид силната конкуренция от водещи азиатски компании, като „Алибаба” в Китай и „Ракутен” в Япония.

 

Бъдещето на азиатския пазар надребно

Международните търговски вериги преосмислят и променят стратегиите си в Азия. Предстои им много работа, ако искат да се настанят трайно и да удържат позициите си в тези силно разпокъсани пазари.

Предлагат се много възможности както във физическите магазини, така и в онлайн пространството. Със сигурност можем да кажем, че тепърва предстоят много обрати в надпреварата за господство на азиатските пазари.

 

Вики Рей

ръководител „Проучване на пазарите в Азия”

IGD

 

Компания IGD предоставя информация, анализи и най-добри практики в областта на търговията надребно, управлението на категории и веригата за доставки. Работи с над 750 производители на храни и търговски вериги по целия свят. През последните 10 години има взаимоотношения с клиенти от страните в бивша Югославия. За повече информация или безплатно запознаване с услугите на компанията моля пишете на имейл адрес nick.downing@igd.com