Пазарът на продукти за грижа за бебето – пълен напред

Дата: 18.10.2012 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на продукти за грижа за бебето – пълен напред

Кризата може и да разклати пазара на бързооборотни стоки в Югоизточна Европа (ЮИЕ), като причини двуцифрен спад в множество сектори потребителски продукти. Но пазарът на стоки за грижа за бебето сякаш остана до голяма степен недокоснат. Продажбите на бебешки продукти в региона продължават да растат стабилно през последните пет години и само няколко пазара (като Хърватия и Словения) преминаха през временни спадове през 2009 г. В останалите страни от ЮИЕ се наблюдава среден ръст от 6,8% по текуща стойност през 2011 г. – много по-висок темп на растеж в сравнение със съответните продуктови категории за възрастни. Ръстът е значително по-висок в Македония и Сърбия.

Пазарите

Има няколко значителни различия между разглежданите държави. От една страна, има пазари като България и Румъния, където потреблението на продукти за грижа за бебето на глава от населението остава сред най-ниските в Европа и където добрите резултати на пазара до голяма степен се дължат на ниската база и по-компактната група живеещи в градовете родители, които съставляват ядрото на потребителската група, купуваща бебешки продукти. От друга страна, има държави като Хърватия, Словения и Босна, където потреблението е на средно за Европа ниво. В тези страни продуктите за грижа за бебето регистрират много по-бавен ръст на годишна база най-вече защото пазарът вече е по-наситен.

Сърбия, изглежда, е едно голямо изключение от правилото. Там потреблението на продукти за грижа за бебето на глава от населението е по-високо дори от страни като Финландия и Исландия. Този феномен има просто обяснение. Жените в Сърбия смятат, че бебешката козметика е по-здравословна и по-качествена от продуктите, предназначени за възрастни, затова я купуват по-често, дори ако в действителност нямат деца.

Продуктите

Има обаче и прилики между пазарите в страните от ЮИЕ. Най-голямата е гладът за продукти на основата на естествени съставки. Всички потребители искат най-доброто за децата си, а също така са силно повлияни от съветите на педиатрите, така че съвсем естествено търсят козметика без вредни химикали и с повече органични съставки. Без съмнение продуктите, които съдържат арганово масло или алое, са много по-скъпи от техните химически синтезирани съответствия, но потребителите в ЮИЕ, които иначе са много чувствителни към цената, предпочитат най-доброто качество за децата си въпреки по-високите цени.

Важно е да се отбележи, че сред родителите в разглежданите пазари няма силна лоялност към някой определен бранд. В резултат потребителите са готови да експериментират с различни нови марки и доста се влияят от препоръки на приятели, интернет форуми и педиатри. Не са много продуктите, които успяват да запазят добрата си репутация и да разчитат на нея, за да поддържат добро ниво на продажби. Сред тях са Johnson&Johnson, Nivea Baby и други марки на международни производители. Въпреки това потребителите все по-често избягват продукти, които съдържат парабени, а тези химикали присъстват в много от формулите на утвърдени играчи на пазара.

Играчите

Мултинационалните компании продължават да доминират в продажбите на продукти за грижа за бебето в региона. Във всички регионални пазари Beiersdrof и Johnson&Johnson са сред най-силните компании. Сръбският филиал на Henkel също е доста добре позициониран. Местните участници на пазара също се представят добре, въпреки че изостават спрямо големите играчи. Местните производители имат особено предимство, тъй като обикновено предлагат на пазара продукти с по-ниска единична цена и добра репутация сред потребителите. От друга страна, ограничените бюджети за реклама и промоции в точките на продажба намаляват шансовете им да напреднат в класацията.

 

Дистрибуцията

Болшинството от продуктите за грижа за бебето в региона се продават в магазини за търговия надребно. Все пак напоследък интернет се превръща във важен фактор в продажбите на бебешка козметика, тъй като много млади родители търсят в Мрежата информация за покупките си и мнения на потребители в интернет форуми, като в резултат все по-често пазаруват онлайн. Също така понякога онлайн магазините предлагат по-добри единични цени, отколкото при същите продукти, закупени чрез търговската мрежа. Офлайн продажбите се разпределят между аптеки, дрогерии и модерни канали за търговия надребно, като супермаркети, хипермаркети и дискаунтъри. Въпреки че продажбите в магазините на ритейл веригите вече имат значителен дял в страни като България или Сърбия, дрогериите и аптеките остават много важен канал за търговията с бебешка козметика главно поради професионалните съвети, които персоналът в тези обекти може да предложи на клиентите си.

Рекламата

Бебешките продукти, както се спомена по-горе, се рекламират основно чрез вирусен маркетинг, информация, предавана от уста на уста, и препоръки от други родители, педиатри, фармацевти и пр. Някои стоки, най-вече продуктите за грижа за косата за бебета, се рекламират и чрез масмедиите, но повечето марки предпочитат да рекламират онлайн в специализирани форуми за родители или чрез каналите за дистрибуция надребно. Промоциите играят важна роля в популяризирането на марките бебешка козметика, тъй като потребителите не са особено лоялни към определен бранд и са склонни да експериментират с нови продукти, особено ако се предлагат в промоция от типа „две на цената на едно”.

Перспективите

Прогнозният период изглежда по-мрачен за сектора „Грижа за бебето”, отколкото са били последните пет години. Бързият растеж, който се наблюдаваше преди кризата, не се очаква скоро да се възстанови, особено при положение че на няколко от страните в региона им предстои за втори път да се гмурнат в рецесията. Но докато родителите продължават да търсят най-доброто за децата си въпреки икономическите трудности, пазарът на бебешки продукти не се очаква да премине през сериозни сътресения. Прогнозният общ годишен ръст по отношение на постоянни стойности за всеки от разглежданите пазари за периода до 2016 г. се очаква да бъде около 2,2%.

Основната движеща сила за растеж в бъдеще се очаква да остане любопитството на потребителите, тяхното желание да експериментират с нови формули и непрекъснатото споделяне на информация за производители и продукти с други потребители. Очаква се производителите да разширят дейността си в по-слаборазвитите сектори, като специфична грижа за косата на бебето и детето, бебешка и детска слънцезащита, като в същото време ще продължават да предлагат продукти във вече утвърдените категории на бебешките тоалетни принадлежности и грижата за бебешката кожата. С нарастващата популярност на интернет в региона и с все по-голямото навлизане на високоскоростните интернет връзки се очаква нарастващ брой потребители да взимат информирани решения и да правят покупките си онлайн. Като цяло индустрията се насочва към период на предизвикателства с пълен напред.

 

Иван Узунов

Анализатор „Пазари”

Euromonitor International