Progressive Кошница # 4. Период: Юли / Август 2010г. - Март 2011г.

Брой 3, март 2011

Дата: 01.03.2011 Коментари: 0
Снимки (2)
Хипермаркет Mercator, Любляна, Словения снимка: списание Progressive

АНАЛИЗ: Мечо Пух: „има само едно нещо, което е по-хубаво от гърненце с мед... и това са две гърненца с мед” 

 

Започваме прегледа на потребителската кошница за второто полугодие на 2010 и първите месеци на 2011 г. в списание Progressive с любимата на мнозина фраза от „Мечо Пух”, защото тя доста добре описва развитието на сектора за бързооборотни стоки в България през разглеждания период. Екипът на списанието продължи да следи ценовата политика на големите вериги хипермаркети, супермаркети и кеш&кери магазини, за да проследи по какъв начин се отразяват кризата в България и все по-динамичните промени в този сектор върху финансовото благосъстояние на българския потребител. Както и при предходното шестмесечие, в потребителската кошница са включени 17 хранителни и 15 нехранителни продукта с цел по-детайлно представяне на част от най-необходимите продукти на обикновения потребител. Ценовата динамика бе проследена за периода от юлиавгуст 2010 г. до февруари 2011 г. в магазини от веригите „Пикадили”, „Билла”, „Кауфланд”, „Карфур”, „Хит” и „Метро”. Средната месечна сума, заплатена от тайния клиент, се движи между 81 и 85 лв. За разлика от предходното шестмесечие, когато в стойностите в началото и в края на периода нямаше съществени разлики, то сега се забелязва средно увеличение на общата заплатена сума с 4%. През декември по традиция наблюдаваме намаление на цените за коледните и новогодишните празници, но то бързо е наваксано през февруари 2011 г. с повишение от 3,5%. Вероятно една от основните причини за минималното повишаване на ценовите нива във веригите за бързооборотни стоки е свиването на потреблението на домакинствата. По данни на eurostat през септември и ноември 2010 г. България е на ІІ място по свиване на потреблението спрямо страните в ЕС – съответно с 4,7% и 5,2%. Дали тази тенденция за повишение в стойността на продаваните стоки от първа необходимост ще продължи, ще покаже анализът за следващото шестмесечие.

Новото на българския пазар за бързооборотни стоки през втората половина на 2010 г.

2010 година започна с признаци, че годината ще е интересна и динамична за пазара на бързооборотни стоки в България. В началото на годината вниманието беше насочено към навлизането на „Карфур” в София и Пловдив, а през втората половина на годината то се измести към навлизането на новите компании в сектора – „Лидл” и „Темпо”. Немският хард дискаунтър „Лидл” стъпи на българския пазар с едновременното откриване на 14 магазина в София, Пловдив, Варна, Пазарджик, Стара Загора, Сливен, Кърджали, Петрич, Монтана, Ловеч и Габрово. Ефектът от появата на „Лидл” напомняше този на навлизането на „Карфур” в Бургас, Пловдив и София и се характеризираше с огромни опашки и засилено полицейско присъствие. През януари 2011 г. отвориха врати нови 5 магазина – в Пловдив, Плевен, Русе, Велико Търново, както и втори магазин във Варна. Компанията бе планирала много внимателно експанзията си не само от гледна точка на подходящо време, но и от гледна точка на инфраструктура. Още през октомври 2010 г. „Лидл” откри логистичен център с терен от 140 дка и застроена площ от 40 000 кв. м в село Равно поле, община Елин Пелин. Очакванията са до края на 2011 г. „Лидл” да има около 50 магазина в страната. Внимание предизвика и навлизането на новия бранд магазини на сръбската компания „Делта Макси” в началото на декември 2010 г. – „Темпо”. Магазинът представлява смесен формат между хипермаркет и кеш&кери. В него потребителите могат да пазаруват надребно, но има и съответно цени и разфасовки за бизнес потребителите. „Делта Макси” продължи развиването и на другия бранд магазини – „Пикадили”. Два нови обекта на удобните магазини „Пикадили Експрес” отвориха врати в София в края на ноември – в кв. „Лагера” и на бул. „Дондуков”. През декември 2010 г. веригата откри 29-ия си обект от типа супермаркет в „Мега Мол Русе”. Компанията въведе унифицирана собствена марка под името Premia, която ще замени Mister Picks и Mercato. В края на октомври м.г. в София беше отворен и новият хипермаркет roda на словенската компания „Меркатор”. С този магазин общият брой на обектите на компанията в страната станаха 4 – по един в София и Варна и два в Стара Загора. Немският софт дискаунтър „Кауфланд” също не остана по-назад в експанзията си. За последните 6 месеца бяха открити 4 магазина – в София, Варна, Силистра и Благовград, като в последните два града това бяха първите магазини на веригата. Така общият брой на обектите от веригата достигна 35 за страната. Кауфланд представи и нова собствена марка – K Classic, от която ще се предлагат над 400 артикула. И „Билла” предприе важни стъпки за запазване на пазарните си позиции. През юни 2010 г. компанията откри логистична база край гр. Елин Пелин. Инвестицията, направена за изграждането й, е 23 млн. лв. Веригата продължи и разширяването на мрежата си от магазини с откриването на два обекта в София и един в Добрич. Подобно на конкуренцията, и „Карфур” увеличава пазарното си присъствие. В самия край на м. май 2010 г. веригата откри първия си обект във Варна. През декември с.г. бе отворен петият хипермаркет на френската компания – в Русе („Мол Русе”). Направеният дотук кратък преглед няма за цел да обхване всички промени на българския пазар за бързооборотни стоки. Целта е да се откроят няколко основни насоки, в които компаниите се развиваха през доста динамичното ІІ шестмесечие на 2010 г. – отваряне на нови търговски обекти най-вече в градове, в които веригите не присъстват или в които считат, че мрежата им не е достатъчно развита; създаване на логистична инфраструктура; наблягане на формати магазини, които са по-близки до потребителя (от типа convenience store) и ребрандиране или създаване на нови собствени марки.

„Пикадили”

„Пикадили” е магазинът, който в рамките на настоящия преглед се отличава с най-голямо разнообразие. На средна месечна база липсващите продукти са приблизително 4, което е два пъти по-малко в сравнение с конкурентите им. Общо 11 продукта от кошницата в този магазин са без изменение в цената за разглеждания период. Макароните (Mellisa, 500 г) имат постоянна цена от 2,25 лв., като само през ноември 2010 г. тя като промоционална за кратко спада с 13%. Черният пипер („Меркурий”, 10 г) през юли/август струва 0,19 лв., но от следващия месец поскъпва с 16%, а през февруари 2011 г. – с още 18% и достига цена от 0,26 лв. Двукратно увеличение се наблюдава и при кравето масло (Deutche Markenbutter, 250 г) – през септември 2010 г. от 3,69 лв. цената се покачва с 2%, а през ноември достига 3,95 лв. Стойността на киселото мляко („На баба”, 4,5%) е динамична и претърпява 5 промени – най-ниска е през ноември, когато има промоция (0,82 лв.), а най-висока е през декември 2010 г. и февруари 2011 г. (0,99 лв.). Почти ежемесечни промени се наблюдават в цените на прясното мляко („Верея”, 1,5%) и на яйцата („Зора” АД). Най-изгодно млякото е било закупувано през октомври (1,59 лв.), а най-много струва на потребителя от ноември нататък (1,95 лв.). При яйцата („Зора”, 6 бр.) най-високата цена е през февруари 2011 г. (2,59 лв.), а най-ниската е през септември, ноември и декември 2010 г. (1,89 лв.). Еднократно повишаване на цената с 14% се наблюдава при консервата (риба тон ocean, 185 г), с 28% при кетчупа (Heinz original, „Северна звезда”, 342 г) и с 10% при натуралния сок („БББ мултивитамини”, 1 л). Чипсът (Lays, 70 г) е на промоционална цена от 1,15 лв. през ноември 2010 г., а през останалия период струва 1,49 лв. Рязко поскъпване се наблюдава и в цената на кафето (Douwe egberts, 50 г) – през юли/август 2010 г. цената му е 1,65 лв., а през февруари 2011 г. е 2,09 лв. (с 27% повече). Сравнително по-малко са колебанията при нехранителните продукти. Препаратът за миене (Feya, 500 г) поевтинява за кратко през октомври 2010 г. (0,95 лв. спрямо 1,15 лв. през останалия период). Препаратът за почистване (Pronto, аерозол, 300 мл) и пастата за зъби (Astera, Power White, 75 мл) поевтиняват съответно с 6% и 14% с оглед началото и края на наблюдавания период. В два поредни месеца (ноември и декември 2010 г.) на промоционална цена от 3,29 лв. е душгелът (Palmolive, 250 мл). Най-изгоден за закупуване е шампоанът (schauma, 250 мл) през септември и октомври 2010 г. (2,79–2,85 лв.), след което цената му се връща към първоначалните си стойности от 3,59 лв. Най-изгодно в „Пикадили” се пазарува през юли-август 2010 г. (86,92 лв.), а потребителската кошница е най-скъпа за потребителите през февруари 2011 г. (90,42 лв.).

„Билла”

В супермаркетите „Билла” в категорията „Хранителни изделия” постоянна цена за разглеждания период се наблюдава при 5 продукта – макарони, консерва риба тон, кетчуп, шоколад и натурален сок. Киселото мляко „На баба” плавно поскъпва, като от 0,79 лв. преминава през 0,88 лв. и достига до 0,93 лв. Прясното мляко „Верея” най-често може да бъде закупено на цена от 1,69 лв., но през ноември-декември 2010 г. стойността му се покачва с 6%. Колеблива е цената на кафето Douwe egberts – през септември 2010 г. тя се повишава с 15% до 1,79 лв., след което през октомври продуктът е в промоция (1,49 лв.), а от ноември достига 1,99 лв. Почитателите на бира staropramen (кен, 500 мл) през летните месеци са заплащали 1,49 лв., т.е. с 0,16 лв. по-малко, отколкото през октомври и ноември 2010 г., но през зимните месеци отново има леко понижение. В цената на яйцата също се наблюдава първоначално увеличение и след това спад с 10% (от 1,99 лв. на 1,79 лв. за 6 бр.). При нехранителните продукти 6 от общо 15 остават с непроменена цена. Това са перилният препарат, препаратът за миене на съдове, обезмаслителят, кремът за тяло, тоалетната хартия и кремът за бръснене. Омекотителят Lenor (1л) през юли-август 2010 г. е в промоция (3,49 лв.), след което цената му нараства с 23%. При препарата за почистване Pronto (300 мл) цената също има стабилни стойности (5,79–5,99 лв.), като единствено през декември е на промоция и е с 13,5% по-ниска. Душгелът e често промотиран продукт. През септември и декември м.г. намаленията достигат до 2,79–3,29 лв., а в останалото време цената се движи между 3,59 лв. и 4,19 лв. Интимните кърпички Lactacyd са на промоция през септември и ноември 2010 г. (2,79 лв.), а са най-скъпи през февруари 2011 г. (4,29 лв.). Цената на балсама за коса Nivea (200 мл) се задържа на 4,79 лв. през целия наблюдаван период, като само през декември 2010 г. е в промоция и е на цена от 3,99 лв. Потребителската кошница в „Билла” е с най-ниски стойности през септември 2010 г., когато струва на потребителя 81,08 лв. Най-скъп за клиентите е февруари 2011 г., през който за закупуването на същите продукти са необходими с 4,20 лв. повече.

„Кауфланд”

Два от продуктите в кошница са представени в „Кауфланд” не са поддържани постоянно в наличност и са представени само в един от месеците. Други 5 продукта запазват цената се през целия разглеждан период, като интересен факт е, че в някои от месеците те са отбелязани с етикет за промоционална цена, без реално да има действителна промяна. Това подсказва, че понякога промоционалните цени са просто маркетингов трик за привличане вниманието на потребителя. В периода юли-октомври 2010 г. цената на прясното мляко „Верея” е 1,70 лв., след което претърпява поскъпване от 3%. Киселото мляко „На баба” в началото на разглеждания период може да се купи за 0,79 лв., а впоследствие нараства с 13%. През февруари 2011 г. цената му спада с 0,04 лв. и се предлага за 0,85 лв. Идентична е ситуацията и при яйцата („Зора”, 6 бр.), като първоначалното повишаване в стойността е със 17,5%, а в края на периода е последвано от понижение с 0,20 лв. При минералната вода „Хисар” цената е 0,49 лв. (1,5 л), като през февруари 2011 г. благодарение на промоцията се предлага на още по-изгодна цена (0,28 лв.) за същото количество. При нехранителните продукти омекотителят Lenor е на промоционална цена от юли-август 2010 г. до февруари 2011 г., която се колебае между 2,99 лв. и 3,49 лв. Еднократно поскъпване от 10% се наблюдава при препарата за съдове Feya. Пастата за зъби Astera се предлага в различните месеци или за 1,69 лв., или за 1,89 лв. Душгелът Palmolive и дезодорантът sTr8 са едни от продуктите с трайно понижение на цената: Palmolive поевтинява през ноември 2010 г. с 15%, а sTr8 – през септември със 7,5%. При бебешкия крем против подсичане „Бочко” (40 мл) от септември 2010 г. се забелязва трайно увеличение с 15%. Шест от продуктите в тази категория не търпят промяна в цената. И през това шестмесечие „Кауфланд” държи второто място при цените на продуктите на средномесечна база. Най-евтино в немската верига се е пазарувало през октомври 2010 г. (76,31 лв.), а най-скъпо – през февруари 2011 г. (79,07 лв.).

„Карфур”

Френската верига поддържа постоянни цените на 4 продукта през това полугодие, а един продукт от кошницата (кетчуп Heinz original) е наличен само в един от месеците на разглеждания период. Цената на краве масло Deutche Markenbutter, кисело мляко „На баба” и прясно мляко „Верея” нараства съответно с 6%, 8% и 5%. Маслото е най-евтино през летните месеци на 2010 г. (2,89 лв., 250 г) за разлика от киселото мляко, чиято стойност е най-ниска през февруари 2011 г. (0,83 лв.). Яйцата, шоколадът, водата и обезмаслителят нямат промяна в цените за разглежданото шестмесечие. Що се отнася до кафето (Douwe egberts, 100 г), то се покачва средно с 13%, като найизгодно се е купувало през септември и октомври (1,59 лв.), а най-скъпо е през февруари т.г. (1,79 лв.). За любителите на бирата и чипса можем да кажем, че докато чипсът (Lays, 70 г) поддържа почти постоянни стойности (1,29 лв.), то тенденцията при цената на бирата е плавно, но трайно покачване – до 10% от първоначалната цена през летните месеци (1,45 лв.). Цените на нехранителните стоки в „Карфур” през наблюдавания период също са колебливи. Най-осезаемо е намалението от 21% в цената на душгел Palmolive. Понижени са стойностите и на перилния препарат Tide с 2%, омекотителя Lenor с 4% (най-ниска цена през ноември – 3,40 лв.), дезодоранта sTr8 със 7% (4,19 лв.) и на кухненската хартия Perfex с 14% (ноември – 1,10 лв.). Интимни кърпички Lactacyd са в промоция през септември 2010 г., когато са се купували за 3,99 лв., след което през ноември настъпва покачване от 40% (5,60 лв.) и понижение от 8% през февруари 2011 г. (5,19 лв.). Нарастване на цените се наблюдава и при препарата за съдове Feya – 6% (1,05 лв.), крема за тяло garnier – 2% (6,59 лв.), тоалетната хартия „Белана” – 4% (2,59 лв.), и шампоана за коса schauma – 5% (2,92 лв., в промоция през ноември м.г., но с непроменена цена спрямо предходния месец). Стойността на потребителската кошница в „Карфур” се характеризира със слаби изменения. Най-ниска тя е била през декември 2010 г. (76,62 лв.), а най-висока – през летните месеци на с.г. (78,86 лв.). По цени на продуктите на средномесечна база френската компания отново е в челната тройка.

„Хит”

Три от продуктите в хипермаркет „Хит” претърпяват еднократно увеличение в цената си в средата на разглеждания период. При краве масло Deutche Markenbutter то е с 6%, при прясно мляко „Верея” – с 12%, а при кафето Douwe egberts – с 11%. Кисело мляко „На баба” е в промоция през юли-август 2010 г. и февруари 2011 г. (0,80 лв. и 0,88 лв.), а в останалия период цената му е в диапазона 0,90–0,95 лв. Няколко промени в стойността се наблюдават и при консервата риба тон, но тенденцията е към поевтиняване (до 30%). За радост на по-малките потребители цената на шоколада Kinder (50 г) също спада с 9% (до 1,09 лв.). Топено сирене „Жоси”, кайма „Сами М”, кетчуп Heinz и натурален сок BBB (1 л) запазват стойността си в рамките на разглежданите месеци. При нехранителните продукти почти половината (7) не претърпяват промени в цената си. Други два артикула са налични само в един от месеците (душгелът и тоалетната хартия). Повишаване съответно с 5% (до 6,29 лв.) и с 22% (до 2,19 лв.) се забелязва в стойността на препарата за почистване Pronto и на пастата за зъби Astera Power White. Спад в продажната цена се наблюдава при шампоана за коса – от 3,49 лв. на 2,99 лв. (17%). Интимните кърпички Lacatcyd и балсамът за коса Nivea запазват стойностите си през цялото шестмесечие (съответно 5,89 и 4,79 лв.), като само през септември са предлагани на промоционална цена от 3,99 лв. В хипермаркет „Хит”, подобно на „Карфур”, цените са стабилни, като разликите са в рамките на 2,56 лв. Най-скъпа е потребителската кошница през октомври 2010 г. (84,42 лв.), а най-евтина – през септември с.г. (81,86 лв.).

„Метро”

Цените на голяма част от хранителните продукти в „Метро” претърпяват чести промени в стойността си. Така например краве масло Deutche Markenbutter преминава през 4 ценови ставки, като най-евтино е през октомври 2010 г. (2,83 лв.), а най-скъпо – през декември с.г. и февруари 2011 г. (3,18 лв.). Подобно е положението и при консервата риба тон, кафето и прясното мляко. И трите продукта търпят няколко ценови промени, но като цяло повишават стойността си съответно с 47%, 27% и 2,3%. По една промяна в посока увеличение се наблюдава при топено сирене „Жоси” (от 2,63 на 2,89 лв.), кисело мляко „На баба” (от 0,83 на 0,89 лв.) и натурален сок BBB (от 1,96 на 1,99 лв.). Почитателите на бирата, чипса, шоколада, макароните и кетчупа са се радвали на непроменена цена при тези продукти. Единственият артикул от тази категория, който поевтинява, е черният пипер „Меркурий” – от 0,17 на 0,12 лв., или с почти 30%. При нехранителните продукти в немската кеш&кери верига само два артикула остават с непроменени цени (бебешки крем „Бочко” – 2,12 лв., и балсам за коса Nivea – 4,38 лв.). При други 3 продукта – омекотителя Lenor, обезмаслителя Medix и кухненската хартия Perfex, също се наблюдават еднакви цени, с изключение на един или два месеца, в които стойността на продукта е временно намалена. С колебливи цени, но и с намаления на обща база са препаратът за миене Feya (с 6,4%, до 0,88 лв.), душгелът Palmolive (със 17%, до 2,87 лв.) и шампоанът schauma (с 3%, до 2,86 лв.). Минимално поскъпване се забелязва при перилния препарат Tide (3,3%, до 1,85 лв.), препарата за почистване Pronto (3,7%, до 5,34 лв.) и крема за тяло garnier (1%, до 6,59 лв.). При пастата за зъби и дезодоранта в първите месеци цената се увеличава съответно с 8% и 30%, но е последвано от малко поевтиняване (с 0,05 лв. при Astera и 0,06 лв. при sTr8). При тоалетната хартия „Белана” първоначално се наблюдава намаление на цената с 5% (до 2,46 лв.). През февруари 2011 г. обаче намалението е компенсирано и продуктът се предлага на цена от 2,62 лв. И през това шестмесечие „Метро” предлага най-ниските средни цени на продуктите, включени в потребителската кошница. Най-висока сума клиентът е заплатил през февруари 2011 г. (79,60 лв.). Стойността за септември 2010 г. (74,91 лв.) е най-ниска за всички вериги както за месеца, така и за целия наблюдаван период. Анализът на данните в потребителската кошница за периода юли-август 2010 г. – февруари 2011 г. разкриват някои малки промени. Според средните месечни данни за цената, заплатена в различните вериги, те могат да бъдат разделени на 3 групи. Първата група, подобно на предходното шестмесечие, включва „Метро”, „Кауфланд” и „ Карфур”. В тези вериги потребителската кошницата излиза по-евтино и се движи в ценовия диапазон между 75 и 80 лв. Във втората група попадат „Билла” и „Хит”, при които кошницата в различните месеци варира между 81 и 85 лв. От тази група се разграничава „Пикадили”, където същите продукти струват в различните месеци между 87 и 90,50 лв. Същевременно се забелязва минимално, но трайно нарастване с 4% в индекса за средномесечната цена, заплатена във всички вериги магазини. Въпреки това „Карфур” и „Хит” задържат цените си непроменени в началото и в края на разглеждания период. При „Кауфланд” повишението е 2%, а при останалите три вериги – с 4%. От една страна, на българския потребител му се налага да отдели малко повече пари за най-необходимите стоки, но от друга – изборът за това, къде би искал да пазарува, е нараснал.

Христо Радичев