Progressive Кошница # 5. Период: Април 2011г. - Декември 2011г.

Брой 12, декември 2011

Дата: 01.12.2011 Коментари: 0
Снимки (12)
Progressive Кошница # 5. Период: Април 2011г. - Декември 2011г.

АНАЛИЗ: Още по-близо до потребителя

 

Все повече вериги за бързооборотни стоки прилагат стратегията да отварят различни формати магазини с цел увеличаване на пазарното си присъствие.

 

Поредният преглед на потребителската кошница на сп. PROGRESSIVE обхваща периода април-ноември 2011 г. В сравнение с предходните анализи на ценовата политика на големите търговски вериги тук са направени някои промени. Те се свързани с броя и категориите на разглежданите продукти, както и с броя на наблюдаваните магазини. В обзора са включени две нови категории продукти – „Плодове” и „Зеленчуци”, както и продукти от собствената марка на веригата. Анализираните продукти са общо 20, от които 14 хранителни и 6 нехранителни. По-малкият общ брой на продуктите е за сметка на по-всеобхватното представяне на веригите магазини. Този път те са 11. Шест от тях – „Фантастико”, „Т Маркет”, „Рода”, „Темпо”, „Лидл” и „Пени”, не присъстваха в прегледа за предходното шестмесечие. Средната сума, която потребителят плаща в различните месеци за продуктите от потребителската кошница, се движи между 52,66 лв. и 59 лв. В процентно изражение това е разлика от 11,5%. Най-евтино пазаруването е било през юли-август 2011 г., а най-скъпо – през ноември 2011 г. Прави впечатление, че разлика между платеното в началото и в края на разглеждания период няма. Не може да се твърди със сигурност, че това е признак за относителна стабилност в потреблението на домакинствата. Данните на НСИ показват, че инфлацията в държавата от началото на годината до октомври 2011 г. е 3,5%, а анализаторите отчитат този факт като стабилизиране на цените. От друга страна, НСИ регистрира спад в потреблението. От институт „Отворено общество” считат, че спад няма, тъй като данните на НСИ не включват резултатите на бизнес веригите, които не са постигнали оборот от 50 млн. лв., с което се изключват показателите на наскоро навлезлите на пазара компании, като например „Лидл” . С какво се промени местният пазар за бързооборотни стоки? 2011 година не беше белязана с навлизането на нови вериги в бързооборотния сектор (освен навлизането на белгийския ритейлър „Делез Груп”, който придоби „Пикадили” – б.р.). Въпреки това проследяването на промените през последните 8 месеца е не по-малко интересно. Експанзията на „Лидл” протича със зашеметяващи за местните представи темпове, като от март до ноември 2011 г. компанията отвори над 20 обекта. Общият брой магазини на немския хард дискаунтър вече е 52, а веригата е представена в 35 града. Към момента само „Билла” има повече филиали като брой (85) и сравнимо разпространение по градове (36). Не трябва да се забравя обаче, че резултатът на „Лидл” е постигнат само за една година. Междувременно „Билла” също продължи разширяването на магазинната си мрежа. През май 2011 г. бе отворен магазин в Петрич, а в средата на юни бе открит и 21-вият обект в София – в подлеза на Централна гара. Има информация и за това, че в момента два от магазините на „Пени” се ребрандират с логото на „Билла”. Сериозна заявка за бързо разширяване на търговската си мрежа даде и „Пикадили”. От края на февруари 2011 г. бяха отворени 6 магазина – 4 в София и 2 в Пловдив, като единият е „Пикадили експрес” (първи обект от този тип за Пловдив). Същевременно в края на юли 2011 г. компанията смени собственика си. Белгийската компания „Делез Груп” закупи сръбската „Делта макси”. Новият собственик не скри амбициите си за още по-мащабна експанзия. Другият представител на „Делез Груп” в България – „Темпо“, макар да не отвори нови магазини, постигна споразумение да снабдява 8 обекта на веригата „Верде”. От „Делез Груп” също така заявиха, че ще разширят асортимента от продукти на „Пикадили” и ще засилят присъствието на собствените марки. От веригата магазини обявиха и кампания за намаляване на цените под име „Цените се топят”, която обхваща 5000 цени на 1750 продукта. В началото на декември 2011 г. се очаква откриването на още един магазин в София, в квартал „Младост 1”. „Т Маркет” и „Кауфланд” също не останаха по-назад. Литовската „Максима груп” отвори два нови магазина в София и един в Плевен. Към момента магазинната й мрежа се състои от 41 магазина в 11 града. „Кауфланд” от своя страна отвори 4 нови магазина – 2 в София (жк „Надежда” и жк „Хаджи Димитър”) и по един в Пловдив и Варна. С това магазините на немската верига станаха 39 и са представени в 27 града. Към развиването на нов формат за поделенията си в България прибягнаха „Карфур” и „Рода”. И двете компании отвориха по един супермаркет, с което дадоха заявка, че за увеличаване на пазарното си присъствие няма да разчитат само на формата хипермаркет. Всички компании отчитат предпочитанията на българския потребител да пазарува близо до дома, което и определя тяхното желание да отварят по-малки супермаркети или удобни магазини в различните части на по-големите градове. „Карфур” планира откриването на още един супермаркет в самия център на София – на пл. „Славейков”, на мястото на магазин „Техномаркет”, а компанията не скри намерението си това да е основният формат магазини за столицата. „Метро” не отвори нови магазини, но франчайзинговата им програма „Моят магазин” достигна 500 обекта. В тях се продават над 10% продукти от собствените марки на „Метро”, а също така могат да се възползват от консултантските услуги на специални екипи на немската кеш&кери верига. Нахвърляните щрихи за случилото се на българския пазар за бързооборотни стоки нямат претенцията да са изчерпателни. Те обаче ни позволяват да се обобщи, че с известни изключения конкуренцията между веригите продължава да се води най-вече в София и донякъде в Пловдив и Варна.

„Пикадили”

„Пикадили” е сред магазините, в които липсват наймалко продукти, макар в настоящия преглед да отстъпва челната позиция. Единственият продукт, който отсъства през целия период, е течният сапун от собствената марка на веригата. Други два – натурален сок от собствената марка и кренвирши „Тандем”, са налични само в два от месеците. При плодовете цената на бананите се движи в диапазона 2,92–2,99 лв. в периода април-юни 2011 г. и в диапазона 1,89–2,10 лв. в останалите месеци. При ябълките цената също постоянно се мени. Най-скъпи са те през септември 2011 г. – 3,65 лв., а най-евтини са през ноември – 1,19 лв. Сезонността на доматите се вижда доста отчетливо. През юли-октомври те могат да бъдат закупени между 1,29 и 1,39 лв., докато през април, май и ноември 2011 г. цената варира от 2,34 лв. до 2,85 лв. Стойността на олиото от собствената марка е различна във всеки един от месеците, но в края на обзорния период е с 5% по-ниска в сравнение с началото (2,65 лв.). Киселото мляко Premia се предлага на две цени – 0,69 лв. през май и ноември и 0,57 лв. през останалите месеци. Подобна е ситуацията и при брашното на „София Мел пшенично” (1 кг). От април до август то струва 1,55 лв., а от септември е с 25% поевтино. Други 3 продукта се отличават с постоянни цени през разглеждания период. Кашкавалът „Витоша” на „Димитър Маджаров” се предлага за 8,69 лв., а шоколадът „Милка” с лешници и стафиди (100 г) – за 1,79 лв. При минералната вода „Девин” (1,5 л) през септември се наблюдава еднократно повишение на цената с около 9%, до 0,75 лв., а при бирата „Шуменско светло” (2 л) – еднократен спад с 13% през юни 2011 г. При нехранителните продукти сравнително стабилна е стойността на пастата за зъби Aquafresh whitening, 75 мл (4,89–4,95 лв.), на почистващия препарат Domestos (4,39–4,69 лв.) и на тоалетната хартия „Белана класик” (4 ролки). Дезодорантът Nivea 24h е най-скъп през април и ноември (5,59 лв.) и най-евтин през май и юни (4,19 лв.). Перилният препарат Persil Color Cold също е с доста променлива цена, като найизгодно е било да се купи през юни, юли и август (9,89 лв.), а най-скъпо е излизал на потребителя през септември (12,35 лв.), което е разлика от 20%. Потребителската кошница в „Пикадили” е с най-ниски стойности през септември 2011 г. (55,69 лв.), а с найвисоки – през май (62,65 лв.), като разликата е 12,5%.

„Билла”

„Билла” и „Фантастико” се отличават с най-голямо разнообразие в рамките на настоящия обзор. В отделните месеци липсват един-два продукта от кошницата. Същевременно динамиката на цените е доста голяма. Само два продукта в „Билла“ имат постоянни стойности за разглеждания период – тоалетната хартия „Белана класик”, 4 ролки (1,29 лв.) и пастата за зъби Aquafresh whitening, 75 мл (4,69 лв.). При 7 продукта се наблюдава трайно намаление на цената. При някои от тях това става на два етапа, а при други – еднократно. Ябълките първоначално са на цена 2,99 лв. През октомври те струват 1,99 лв., а през ноември се предлагат на промоция и могат да бъдат закупени за 0,99 лв. Олиото от собствената марка на веригата през април и май се предлага за 2,79 лв. От юни цената му спада със 7%, а от ноември – с още 4%, по време на промоция. Стойността на брашното „София Мел“ през първите 5 месеца е 1,29 лв., след което се предлага с 15,5% по-евтино. Подобна е ситуацията с кашкавала „Димитър Маджаров” (420 г) – до август той струва 8,49 лв., а от септември цената му спада с 0,50 лв. При вафлата „Мура шоколад” (33 г), бирата „Шуменско светло” (2 л) и при течния сапун от собствената марка също се наблюдава еднократно поевтиняване съответно с 10%, 4% и 20%. От нехранителните продукти покачване на стойността се отчита при 3 продукта. Дезодорантът Nivea 24h мени цената си почти ежемесечно, но през ноември се предлага с 1 лв. по-скъпо (5,29 лв.), отколкото през април. При праха за пране Persil Color Cold (2 кг) и почистващия препарат Domestos (750 мл) имаме същата разлика (10,29 и 11,29 лв.). „Билла” е сред едва четирите вериги магазини, в които потребителската кошница през ноември е поевтина от тази през април, макар и само с 1%. Найизгодно е пазаруването в австрийската верига през септември (52,27 лв.), а най-малко изгодно е през май 2011 г. (59,24 лв.).

„Фантастико”

Плодовете и зеленчуците във „Фантастико” запазват отчасти традиционните ценови особености на този тип продукти. Доматите през летния период струват между 1,14 лв. и 1,39 лв., а през април, май и ноември се продават над 1,69 лв. Краставиците между юни и октомври също са на по-приемливи цени за потребителя и се предлагат между 1,19 и 1,59 лв., а в останалите месеци достигат стойности между 1,79 и 2,89 лв. Ябълките и бананите обикновено са на цена над 2 лв., като през есенните месеци се наблюдава известно поевтиняване. Пет продукта от потребителската кошница – натурален сок, кашкавал, шоколад, паста за зъби и препарат за почистване, имат постоянна цена за целия наблюдаван период, като някои от тези продукти менят стойността в рамките на 1%. Киселото мляко също може да бъде причислено към тази група, тъй като еднократно поскъпва, но с приемливите 3% (до 0,64 лв.). Минералната вода „Девин“ и бирата „Шуменско светло” също покачват цената си, но процентите са по-високи – съответно 8,7% (до 0,75 лв.) и 7,5% (до 2,74 лв.). Най-осезаемо повишение се наблюдава при праха за пране Persil Color Cold, като разликата между началото и края на изследвания период е 13%, а между найниската и най-високата стойност – 40%. Сред продуктите, които поевтиняват, са олиото, брашното, вафлата „Мура шоколад” и течният сапун. Олиото „FF вкус” на два пъти понижава стойността си и от 2,79 лв. достига 2,49 лв. При брашното есенната цена е с 30% по-изгодна от лятната (1,09 лв.). Вафлата „Мура” и течният сапун „FF дом” имат непроменена цена през първите 6 месеца от обзорния период, след което струват с 9–10% по-малко на потребителя. Стойността на потребителската кошница във „Фантастико” се движи между 56,52 лв. и 60,87 лв., като най-изгодна е тя през юли-август 2011 г. Веригата отчита 3% повишаване на цените за разглеждания период, но е сред трите вериги с най-малка разлика между най-скъп и най-евтин месец.

„Т Маркет”

В магазините на „Т Маркет” два от продуктите – кашкавалът и бирата, не променят своята цена. Вафла „Мура шоколад” също има постоянни стойности, като само през ноември се предлага за 0,35 лв., или с 10% по-евтино. Бананите и брашното са единствените хранителни продукти, при които имаме спад в цената в края на разглеждания период спрямо началото. При ябълките, ако се изключат месеците в промоция, цената се движи в между 2,69 лв. и 2,99 лв. На промоция този продукт е през април и октомври, като струва 0,99 лв. Доматите и краставиците отново имат сезонни движения в цената. Доматите в четири поредни месеца са на промоция и стойността им от май до октомври се движи в диапазона 0,59–1,49 лв. През април и ноември обаче те надхвърлят 2,39 лв. за килограм. Краставиците от юли до октомври се предлагат между 0,99 лв. и 1,49 лв., но през април, май и ноември също са над 2,39 лв. Четири продукта – натуралният сок, шоколадът, минералната вода и течният сапун, пременят само веднъж стойността си. Всички те поскъпват съответно с 4,7%, 3,6%, 8,7% и с 20%. При нехранителните продукти тоалетната хартия плавно нараства до 1,29 лв. (с 18%), въпреки че в четири от месеците е на промоция. Цената на дезодоранта, пастата за зъби и перилния препарат търпят постоянни колебания, но на база цялостния период поскъпват. Единственият продукт от категорията „Нехранителни”, който поевтинява, е препаратът за почистване Domestos. Неговата цена също търпи колебания, но сумарно намалява с 8% и се предлага за 3,69 лв. В „Т Маркет” най-ниска сума потребителят заплаща през октомври (50,95 лв.), а най-висока – през ноември 2011 г. (61,05 лв.). Това е магазинът с най-голямо поскъпване на продуктите от април до ноември (9%) и същевременно с най-голяма разлика в стойностите на най-скъпия и най-евтиния месец (19,8%).

„Кауфланд”

Три от продуктите включени в кошницата не се предлагат в рамките на разглеждания период в „Кауфланд”. Други 3 се характеризират с константна цена: натуралният сок (портокал, собствена марка, 1 л.т) – 1,59 лв., пастата за зъби (Aquafresh whitening, 75 мл) – 3,95 лв., и тоалетната хартия („Белана класик“, 4 ролки) – 1,12 лв. Стойността на бананите е традиционно динамична в периода април-ноември. Те са най-скъпи през април (2,59 лв.) и най-евтини – през септември (1,69 лв.), като поевтиняват на три пъти съответно с 8%, 25% и 6% и се увеличават веднъж с 11% (през ноември). Въпреки сезонността на ябълките най-ниската цена, на която те се предлагат във веригата, е 1,79 лв. (през октомври). При тях също се наблюдава значителен спад на няколко пъти с общо 51% и ръст от 5,6% през ноември. Доматите и краставиците са най-евтини през юни и септември (0,99 лв.) и най-скъпи през ноември (2,59 лв.), като покачването е с 2,5 пъти. Колеблива е и цената на слънчогледовото олио от 1 л, но като цяло тенденцията сочи намаляване. Тя е найниска през ноември (1,99 лв.), като през последните 5 месеца този продукт е в непрекъсната промоция, но на различни цени. Киселото мляко (собствена марка, 3,6%) се продава за 0,64 лв. в периода април-юни, след което се покачва с 8%. Същото повишение се наблюдава и при кренвиршите („Тандем“, 250 г) през октомври и ноември. Шоколадът „Милка“ (с лешници и стафиди, 100 г) постепенно поевтинява от 1,49 лв. през април до 1,40 лв. за периода юли/август-ноември. Минералната вода „Девин” (1,5 л) и бирата („Шуменско светло“, 2 л) съответно поскъпват с 16% и поевтиняват с 4,3%. При нехранителните стоки в „Кауфланд” се забелязва тенденция на покачване на цените. Тя е най-ярко изразена при дезодорант Nivea 24h (150 мл) и прах за пране Persil Color Cold (2 кг). При тези продукти има ръст съответно със 7% и 15%. Немският дискаунтър е с най-малка диференциация между най-скъп и най-евтин месец (6%), а спрямо началото и края на изследвания период има понижение от 1%. Най-изгодно се пазарува през септември (52,37 лв.), най-много потребителят заплаща през април 2011 г. (55,50 лв.)

„Карфур”

Плодовете и зеленчуците в „Карфур” се характеризират с динамични цени, но като цяло клонят в посока поевтиняване. Бананите в периода април-юни 2011 г. се предлагат за около и над 2 лв. От юли до ноември обаче цената им е по-ниска и се мени в диапазона 1,49– 1,69 лв. Средната цена на ябълките в периода априлсептември е 2,69 лв., а през октомври и ноември – с около 1 лв. по-малко. През лятото и първите месеци на есента доматите се предлагат за 0,99 лв. През останалия период стойността им се покачва с над 100%. Краставиците в сезона се предлагат на цени между 0,79 и 1,29 лв. През другите месеци, подобно на доматите, се наблюдава значително повишение. Три от останалите продукти в „Карфур” – киселото мляко, минералната вода и течният сапун, не са налични в магазина. Кашкавалът при хранителните и тоалетната хартия при нехранителните продукти запазват стойността си в началото и в края на наблюдавания период. При кашкавала обаче се наблюдават междинни промени. Брашното „София Мел пшенично” (1 кг) до юли-август се предлага за 1,39 лв., след което поевтинява с 11,6%. Цената на вафлата „Мура шоколад” е стабилна (0,32– 0,33 лв.) и само в месеците на промоция се намалява с около 10–12%. До септември „Шуменското светло” (2 л) се предлага за 2,35 лв., а от октомври – с 0,10 лв. по-малко. При олиото и натуралния сок също имаме еднократно изменение, но към по-високи ценови стойности. През юни олиото поскъпва с 23% и се предлага за 3,69 лв. При натуралния сок нарастването е с 16% през ноември. При пастата за зъби, праха за пране и препарата за почистване стойността се мени постоянно. Aquafresh whitening струва най-често 4,09 лв., но се продава също за 4,25 и 5,29 лв. Persil Color Cold се предлага обикновено за 10,49 лв., но през април, юни-август и ноември цената му е съответно 9,75 лв., 9,99 лв. и 10,69 лв. Единствено дезодорантът при нехранителните продукти въпреки динамичната си цена поевтинява с около 5%, до 4,39 лв. Най-изгодно в „Карфур” се пазарува през октомври (51,36 лв.), а най-скъпо на потребителя кошницата излиза през април 2011 г. (56,81 лв.). В края на изследвания период продуктите на френската верига са с 4% поевтини, отколкото в началото.

„Рода”

В хипермаркет „Рода” минимални промени претърпяват шоколадът „Милка” (0,04 лв.) и тоалетната хартия „Белана класик”, 4 ролки (0,06 лв.). Доматите през септември и октомври са на цена между 0,99 и 1,25 лв., в останалите месеци са около 2 лв., а през ноември рязко скачат до 2,79 лв. Краставиците се запазват за по-дълъг период на ниски цени. Между юни и октомври стойността им варира между 0,99 и 1,35 лв., но през ноември поскъпват двойно. Три от хранителните продукти претърпяват само една промяна в цената за целия разглеждан период. Натуралният сок до юни струва 1,15 лв., а след това е на промоция в четири поредни месеца и се предлага за 1,35 лв. Кашкавалът само през април е на цена 7,79 лв., след което става с 0,50 лв. по-скъп. Минералната вода „Девин” (1,5 л) също повишава цената си с 0,10 лв. и от юни струва 0,72 лв. Променливи стойности се наблюдават при бананите, ябълките и брашното. Първоначално бананите поевтиняват последователно с 0,20 лв., 0,10 лв., 0,70 лв. и отново с 0,10 лв., преди да възстановят част от цената си и да достигнат 1,99 лв. Ябълките до септември се движат в диапазона 2,45–2,59 лв., но в последните два месеца се предлагат на 1,99 лв. Брашното търпи две корекции – първо поскъпва с 0,06 лв., след което цената му намалява с 0,30 лв., до 1,05 лв. При нехранителните продукти се забелязва трайно повишение. Пастата за зъби в пет от първите шест месеца се продава за 4,09 лв., но през ноември е с 29% по-скъпа. Цената на перилния препарат Persil Color Cold (2 кг) скача на два пъти, съответно с 0,80 и 0,50 лв., и достига 10,99 лв. През май Domestos се предлага с 0,40 лв. повече и струва 3,99 лв. Единствените два продукта, които не търпят промени в цената си, са вафлата „Мура шоколад” и бирата „Шуменско светло”. Октомври е най-добрият месец за пазаруване в „Рода” (53,40 лв.), а най-високата месечна стойност на сметката в рамките на кампанията е през ноември (57,58 лв.), което е около 8% разлика. Между април и ноември се наблюдава 5% увеличение на средномесечната стойност на кошницата.

„Темпо”

В магазина на „Темпо” 4 от разглежданите продукти нямат изменение в цената по месеци. Незначителни промени в рамките на 0,06 лв. има при други четири продукта – кашкавал, минерална вода, паста за зъби и тоалетна хартия. Дезодорантът Nivea 24h също поддържа постоянна стойност от 4,69 лв., но в два от месеците е на промоция и се предлага с 0,30 лв. по-малко. При плодовете и зеленчуците почти няма месец без изменения. Бананите от 2,45 лв. през април поевтиняват до 1,59 лв. през септември и отново възстановяват 0,40 лв. от цената си. При ябълките промените са още по-динамични. От 1,59 лв. поскъпват на 2,15 лв., след което отново губят 1,15 лв. и отново повишават стойността си с 1,10 лв. Доматите от юни до октомври се предлагат между 0,85 и 1,29 лв., а в останалия период се предлагат с 1–1,50 лв. повече. Аналогично е ценовото движение и стойността при краставиците. Олиото от собствената марка на веригата намалява на няколко пъти и от 2,82 лв. достига 2,35 лв. Брашното поевтинява еднократно и от 1,25 лв. понижава стойността си с цели 24,6%. Бирата „Шуменско светло” се колебае между 2,45 и 2,37 лв., но през юни и октомври е на промоция и се предлага съответно за 2,29 и 1,69 лв. При праха за пране и препарата за почистване се наблюдава повишение на цената: Persil Color Cold от 9,55 лв. през април минава през 10,39 лв. и достига 10,69 лв. (последната цена е с гратис количество 400 г). През май Domestos се предлага за 3,69 лв., което е с 23,4% повече от априлската му стойност, а от октомври тя се увеличава с още 0,36 лв. Октомври е периодът с най-ниски цени в „Темпо”. Кошницата тогава излиза 50,03 лв., а най-високата й стойност е от ноември (53,97 лв.). Спрямо началото и края на наблюдаваните месеци се наблюдава 2% увеличение.

„Пени”

„Пени” – собственост на REWE, се отличава със сравнително по-малък брой на продуктите в промоция. Тук липсващите продукти от кошницата са 3, като дезодорантът Nivea 24h (150 мл) присъства само в периода юли-август. Подобно на другите вериги, и в „Пени” бананите са със силно променлива цена в зависимост от месеца, като най-евтини са били през септември, когато са на промоция (1,49 лв.). В сравнение с април те поевтиняват с 47%, но до ноември отново са увеличени няколкократно и достигат 2,15 лв. Ябълките, от друга страна, са с най-висока цена през летните месеци юли-август и през септември, като тя постепенно намалява с 41% и достига своя минимум през ноември. Най-евтини са доматите през септември, а краставиците – през юни. През юни „Пени маркет” продава краставиците на най-ниски цени в сравнение с всички останали вериги (0,77 лв./кг), а през април техният натурален сок (портокал, собствена марка, 1 л) е най-изгоден в сравнение с другите магазини (1,09 лв.). Стойността на слънчогледовото олио се колебае между 2,59 и 2,79 лв. през целия период, като в два от месеците (май и юни) е на промоция, без да има реална промяна в цената. Подобно на олиото и брашното („София Мел“ 1 кг) варира между 1,29 и 1,19 лв. Шоколадът Milka (с лешници и стафиди, 100 г) поддържа една и съща цена от 1,49 лв. през целия изследван период. Само през юни той е на промоция и с 5% по-евтин. Шест поредни месеца кашкавал „Витоша“ (420 г), вафла „Мура шоколад“ (33 г) и минерална вода „Девин“ (1,5 л) запазват цените си без изменения. При нехранителните стоки динамиката в цените е по-слаба. В асортимента на магазина не се предлага паста за зъби Aquafresh whitening (75 мл) и тоалетна хартия „Белана класик“ (4 ролки). Течният сапун собствена марка (500 мл) поддържа цена от 1,99 лв. за осемте изследвани месеца, докато тази на праха за пране Persil Color Cold (2 кг) се покачва с 3%, 7,5% и 7% през 2 месеца. В „Пeни” най-малко пари заделя потребителят за продуктите от кошницата през юли (49,50 лв.), а най-много – през ноември, като разликата е около 15%.

„Лидл”

Подобно на „Пени маркет”, бананите в „Лидл” са найевтини през юли-август, а доматите – през септември. Краставиците са се предлагали на бройка, а не на килограм, поради което не са отразени в кошницата. С непроменлива цена за целия период април-ноември се отличават натуралният сок (портокал, собствена марка, 1 л) – 1,59 лв., кашкавалът „Витоша“(420 г) – 7,79 лв., и кренвиршите „Тандем“ (250 г) – 1,99 лв. (с изключение на ноември, когато се покачват). Слънчогледовото олио също има константна стойност (2,59 лв.), като изключим април, когато е по-скъпо (2,79 лв.), и юни, когато изобщо липсва. Тенденцията на цената на киселото мляко (3,6%, собствена марка, 400 г) е да се повишава, като разликата между стойността му в началото и края на изследвания период е 17%. Бирата „Шуменско светло” се колебае между 2,25 и 2,35 лв. В 6 от изследваните месеци в асортимента на веригата изцяло липсват вафла „Мура шоколад” (33 г) и минерална вода „Девин” (1,5 л). Магазин „Лидл” не предлага тоалетна хартия „Белана класик” (4 ролки), както и дезодорант Nivea 24h. Найдинамична цена от нехранителните стоки има прахът за пране Persil Color Cold (2 кг). Той е бил най-евтин през април и май (8,99 лв.), след което се покачва с по няколко процента всеки месец и достига 10,69 лв. през октомври-ноември (ръст от 19%). Почистващият препарат Domestos (750 мл) и течният сапун (собствена марка, 500 мл) са с най-ниска стойност през април и май (3,49 лв. и 1,49 лв.), след което тя се покачва съответно с 5,7% и 34% и остава постоянна през следващите 6 месеца. Пастата за зъби Aquafresh whitening (75 мл) следва същото движение, с изключение на октомври, когато не е в наличност. Както и при „Пени”, най-евтина е кошницата през юли (52,54 лв.), а най-скъпа – през ноември 2011 г., когато е със 7,6% повече.

„Метро”

Бананите и ябълките в „Метро” поевтиняват през разглеждания период с около 1 лв. и през ноември се предлагат съответно за 2,06 лв. и 1,07 лв. Най-изгодно доматите са се предлагали в периода юни-септември – за 1,19 лв., но впоследствие се покачват до 2,10 лв. При краставиците сезонните цени са между 0,79 и 1,55 лв., но от ноември поскъпването е до 2,63 лв. При 4 продукта се наблюдават минимални промени в цената в рамките на 0,02–0,09 лв. Това са бирата (2,24–2,33 лв.), вафла „Мура шоколад” (0,30–0,34 лв.), течният сапун (0,78–0,80 лв.) и пастата за зъби (3,95– 4,02 лв.). „Метро” не предлага сред асортимента си кисело мляко собствена марка и кашкавал „Витоша“ (420 г). Единственият продукт, който запазва цената си от 1,18 лв. за целия период от април до ноември, е натуралният сок (портокал, собствена марка, 1 л). Веднага след него се нареждат кренвиршите „Тандем” (250 г) и брашното „София Мел пшенично” (1 кг), чиито цени се изменят единствено в периода септември-ноември. Кренвиршите се покачват с 6%, а брашното поевтинява с 24%, като през септември е с най-ниска цена сред всички разглеждани магазини. Слънчогледовото олио (1 л) също търпи някои малки промени в стойността (с 0,06–0,09 лв.) за периода април-септември, след което поевтинява за следващите два месеца с 13%. За шоколада „Милка“ (100 г) можем да уточним, че поддържа цена от 1,40 лв., като през юни и октомври е пускан в промоция с намаление от 0,08 до 0,14 лв. Що се отнася до дезодоранта Nivea 24h и праха за пране Persil Color Cold, в 4 от месеците те са били в промоция, но на различна цена. Най-евтин дезодорантът е бил през октомври, а прахът – през май-юни. Почистващият препарат Domestos (750 мл) и тоалетната хартия „Белана класик” (4 ролки) са били с най-ниската стойност в сравнение с всички други вериги през ноември (съответно 3,11 лв. и 1,01 лв.). В опит да систематизираме данните от потребителската кошница ще се опитаме, макар и доста условно, да разделим веригите магазини на няколко групи спрямо средномесечните ценови нива. Като най-евтини се открояват двете вериги от типа кеш&кери – „Метро” и „Темпо”, където кошницата може да бъде закупена на средна стойност съответно 50,60 лв. и 52,20 лв. Все пак трябва да се има предвид, че „Метро” е класически кеш&кери магазин и доста продукти не се предлагат на цена за един брой за разлика от „Темпо”. Втората група включва магазините „Пени”, „Карфур”, „Лидл”, „Кауфланд” и „Рода”. Средната цена на кошницата при тях се движи между 53,79 лв. и 54,95 лв., т.е. в рамките на около 1 лв. Тази група условно може да бъде наречена „на дискаунтърите”, макар „Рода” да няма претенцията да е от този тип магазини. Третата група е на супермаркетите. При тях стойността на кошницата е между 55,70 лв. и 59,30 лв. Прави впечатление, че индексът на средномесечната цена на потребителската кошница не се променя спрямо ноември и април. Цените на база 8-те разглеждани месеца се запазват. В „Метро” и „Карфур” се забелязва лек спад на цените (съответно с 6% и 4%), а при „Фантастико”, „Рода” и „Т Маркет” се отчита покачване (с 3%, 5% и 9%). От друга страна, разликата между средномесечните стойности на най-скъпия и най-евтиния месец за веригите е 11,5%, което е с почти 6% повече от тези в анализа за предходния период.

Владимир Пеев