Progressive Кошница # 1. Период: Юли / Август 2008г. - Март 2009г.

Брой 2, март 2009

Дата: 01.03.2009 Коментари: 0
Снимки (1)
Progressive Кошница # 1. Период: Юли / Август 2008г. - Март 2009г.

АНАЛИЗ

 

През последните няколко месеца цената на потребителската кошница в пет избрани вериги не е отбелязала значителна промяна. Всеки месец екип на списание Progressive Magazine следи цените на 32 продукта в три различни по тип търговски обекта – супермаркети „Пикадили” и „Билла”, хипермаркети „Кауфланд” и „ХИТ”, както и „МЕТРО” (от типа кеш & кери), за да отрази по какъв начин ценовата им политика се отразява на бюджета ни.

 

В потребителската кошница са разгледани 17 хранителни 15 нехранителни продукта – от брашно до торби за смет, за да се представи максимално обективно широкият диапазон от продукти, закупувани през месеца в рамките на едно домакинство. Цените са следени през юли, септември, октомври, ноември и декември 2008 г. и януари 2009 г. Около 90 лв. е средната цена, платена за 32 продукта през първия месец на 2009 г. За сравнение, половин година преди това за същите продукти е платено 83 лв. Това е средната цена от месечните стойности на потребителската кошница за всички следени магазини.

Брашно

Ако разгледаме поотделно всеки от продуктите, ще открием няколко интересни тенденции. Цената на брашното например (Софимел, тип 500, 1 кг) постепенно намалява и от най-високите си стойности през юли 2008 г. във всички магазини достига между 17% („ХИТ ”) и 29% („МЕТРО ”) спад. Не трябва да се забравя, обаче, че при „МЕТРО ” става въпрос за пакет от 10 килограма – тогава цената на килограм става значително по-ниска от тези в останалите магазини (0.84 лв./кг).

Захар

Захарта („Захира”, кристал, 1 кг) запазва цената си стабилна през наблюдавания период. В „Пикадили” има само една промяна (от 1.99 лв. през септември на 1.89 лв. през октомври), а в останалите магазини почти няма изменения в цената.

Олио

Олиото („Клас”, слънчогледово, 1 л) не се е предлагало в „Билла” и „МЕТРО ”, но в останалите магазини цената му през януари намалява с между 22% („Пикадили”, 2.95 лв.) и 29% („Кауфланд”, 2.59 лв.) спрямо юли 2008 г. Цената в „ХИТ ” за декември е 2.79 лв., което означава 28% намаление за 6 месеца.

Лютеница

Лютеницата („Олинеза”, традиционна, 265 г) е с много динамично движение на цените – в „ХИТ ” цената й пада с 18% до 1.49 лв. през януари 2009 г., а в останалите магазини се увеличава с 8% до 17%. Най-висока е цената в „Пикадили” (1.75 лв. през януари 2009 г. спрямо 1.49 лв. през юли 2008 г.), а най-ниска – в „МЕТРО ” (1.45 лв., пакет от 6 бр.).

Маргарин

Маргарин „Калиакра Класика” в опаковка от 250 г няма промяна в цената в отделните вериги. Разликата в цените е единствено между магазините, като най-евтиният маргарин за януари е в „МЕТРО ” (0.94 лв., пакет от 6 бр.), а найвисоката цена е в „ХИТ ” (1.09 лв. през ноември).

Кисело мляко

Цената на киселото мляко (“Верея”, 2.9%, 400 гр.) леко се покачва във времето, като това важи за всички магазини. Промяната е с около 5%-8%, а през януари цените достигат от 0.77 лв. в „МЕТРО ” (най-ниска цена при пакет от 6 броя) до 0.87 лв. за опаковка в „ХИТ ”. Този продукт не е бил наличен в „Кауфланд”.

Кашкавал

Кашкавал „Елена” от краве мляко, вакуумиран, през януари 2009 г. е струвал между 10.20 лв. („Кауфланд”, намаление с 3% спрямо юли 2008 г.) и 11.99 лв. („ХИТ ”, увеличение с 3%) за килограм. В продължение на 5 месеца най-евтината цена е била в „МЕТРО ” (9.98 лв.), но след това кашкавалът там се е предлагал за 10.55 лв.

Шпеков салам

Любителите на шпеков салам „Перелик” в опаковка от 300 гр. през януари са имали възможност да го закупят найизгодно в „МЕТРО ” на цена 4.26 лв. за брой, докато в „Пикадили” цената е била 4.89 лв. Увеличението навсякъде спрямо юли 2008 г. надхвърля 13% и достига до 20% в „Билла” (от 3.94 лв. на 4.74 лв.).

Кафе

Кафе „Нова Бразилия Класик” от 100 грама запазва стабилни цени през всички месеци – през януари в нито една верига няма разлика спрямо юли. Единствено в „МЕТРО ” (септември и октомври) и „ХИТ ” (декември) е имало намаления с няколко стотинки и цената е достигнала 1.02 лв. за опаковка. За първия месец на тази година „МЕТРО ” е предлагал кафето за 1.04 лв., а най-скъпо (1.25 лв.) е било в „Пикадили”.

Бисквити

За разлика от кафето цената на бисквити “Coffee” (производство на „Кристал”) се променя леко почти навсякъде. „Кауфланд” и „МЕТРО ” са предлагали бисквитите на цена съответно 1.12 лв. и 1.09 лв. (за опаковка в пакет от 2 бр.) през януари, докато в „Кауфланд” опаковката достига до 1.35 лв. Седем месеца по-рано същите вериги са предлагали бисквитите с 5% по-ниска цена.

Бебешко пюре

Разлика в цените на плодово бебешко пюре “Hipp” в бурканче от 125 гр. се наблюдава единствено през януари 2009 г. спрямо предишния месец. Увеличението е от 5% („ХИТ ”) до 11% („Пикадили”), като „МЕТРО ” поставя цена от 1.78 лв. за опаковка в пакет от 2 броя, а „ХИТ ” определя най-високата цена от 2.19 лв.

Шоколад

През месец юли 2008 г. „Билла” и „МЕТРО ” предлагат млечен шоколад Милка (100 гр.) за 1.34 лв. И в двете вериги обаче следва увеличение, като през януари в „МЕТРО ” цената е 1.42 лв. за опаковка в пакет от 5 броя, а „Билла” предлага шоколада с увеличение от 19% - за 1.59 лв. Най-скъпият шоколад за всички месеци е в „Пикадили”, като през януари цената му там достига 1.69 лв.

Дъвки

Дъвки “Orbit” на дражета не променят цената си за януари спрямо юли в нито един от магазините. „МЕТРО ” предлага най-ниската цена – 0.54 лв. за опаковка, но условието е да купиш пакет от 30 бр. Иначе в „Пикадили” и „Кауфланд” цената е 0.65 лв., а най-скъпо е в „Билла” – 0.74 лв.

Вода

Минералната вода Девин в бутилка от 1.5 л през януари е най-евтина в „МЕТРО ” (0.56 лв. - отново се предлага в пакет от 6 броя), „Билла” и „Кауфланд” (по 0.59 лв.). По-скъпо излиза в „Пикадили”, където цената достига 0.65 лв. От октомври до декември включително, обаче, „Билла” държи първенството за най-висока цена на водата – 0.69 лв.

Безалкохолни напитки

„Кауфланд” предлага двулитрова бутилка Coca-Cola за 1.99 лв. през юли, когато само в „МЕТРО ” потребителите са имали по-добър избор (1.86 лв., но за опаковка в пакет от 6 бр.). През януари „Билла” и „Кауфланд” продават бутилката за 2.05 лв., а „Пикадили” и „ХИТ ” – за 2.09 лв.

Бира

Цената на бирата (Шуменско специално, 1.5 л) се запазва относително стабилна, като само в „Пикадили” има значително изменение през януари спрямо юли. „Билла” (с промоционална цена 1.99 лв. през юли) и „ХИТ ” предлагат тази бира за 2.49 лв. през януари, докато в „МЕТРО ” пакет от 6 бутилки излиза 12.60 лв. (2.10 лв. за опаковка), а в „Кауфланд” цената е 2.22 лв.

Ракия

При ракията (Бургаска мускатова, Festa Wine Company, 0.7 л) се забелязва интересна ценова динамика – във всеки от магазините има разлика за определени месеци, като през януари „Пикадили”, „ХИТ ” и „МЕТРО ” леко повишават цените, а „Билла” и „Кауфланд” ги намаляват и предлагат най-ниските стойности за петте магазина – съответно 10.99 лв. и 10.29 лв. Ракията е най-скъпа в „ХИТ ” – 12.39 лв.

Хранителни стоки

Дотук бяха разгледани подробно хранителните стоки и напитки, които са по-съществената, макар и не по-скъпата част от потребителската кошница. От динамиката на цените през разглежданите 7 месеца става ясно, че няма магазин, който да предлага винаги най-евтините продукти. Ценовата политика на магазините е различна във времето и очевидно няма обща схема, която да определи кой е лидерът сред големите магазини в столицата. Обикновено магазините „МЕТРО ” от типа Кеш & Кери са по-евтини от останалите, но това е главно защото предлаганите от тях продукти са включени в пакетна цена. Освен това, самата клиентска база на „МЕТРО ” е по-различна. Този магазин работи предимно с професионалисти - ресторанти, заведения, хотели и т.н. Продава основно на едро, продуктите са на пакети (т.нар. „МЕТРО ” единици), което намалява цената на отделната опаковка. Това са причините, поради които не може да се твърди, че „МЕТРО ” е по-евтин магазин в сравнение с останалите, включени в изследването на Progressive Magazine.

Нехранителни стоки

На следващите редове ще бъдат разгледани нехранителните продукти, които са включени в потребителската кошница, за да разберем дали при тях няма да бъде откроен по-ясен лидер.

Прах за пране

Прахът за пране (“Persil” за цветно пране, 400 г) няма почти никаква промяна в цената за целия период от юли 2008 г. до януари 2009 г. В „МЕТРО ” (2.35 лв.) и „Кауфланд” (2.68 лв.) са най-евтините цени за първия месец на тази година, докато най-скъпо прахът излиза в „Билла” (2.79 лв.).

Омекотител

Разлика в цените по месеци и магазини има и при омекотителите (Lenor, 500 мл). Намаленията през януари спрямо юли достигат 5% („ХИТ ”, който заедно с „МЕТРО ” предлага и найниската цена от 1.99 лв.), докато увеличението на цените е най-голямо (17%) при „Кауфланд”. Въпреки това закупуването на омекотител излиза най-скъпо в „Пикадили”, където потребителят трябва да плати 2.35 лв. за опаковка.

Тоалетна хартия

Увеличение с 5-6% във всеки магазин има при цените на тоалетната хартия (“Zewa Deluxe”, 4 броя в опаковка). „Кауфланд” предлага най-ниската цена за януари (3.79 лв.), а „Пикадили” – най-високата (3.95 лв.).

Салфетки

Опаковка от 40 салфетки „Белана” през януари излиза найевтино в „Кауфланд” (0.55 лв.), а най-скъпо в „Билла”, където цената е увеличена с 34% през октомври 2008 г. спрямо септември и през следващите месеци остава една и съща – 0.79 лв. Само в „Пикадили” има намаление – през ноември цената пада със 7 стотинки и остава 0.62 лв. за опаковка.

Препарат за съдове

Препарат за съдове “Pur” с балсам (500 мл) е най-евтин в „МЕТРО ” и „Кауфланд” (съответно 1.69 лв. за опаковка в пакет от 2 броя и 1.89 лв.). В „Пикадили” стойността му се променя почти всеки месец, за да достигне до 1.99 лв. през януари, което е и най-високата цена за месеца, предлагана още в „Билла” и „ХИТ ”. В „Кауфланд” цената остава непроменена от юли до януари.

Сапун

През първия месец на 2009 г. сапун “Dove” от 100 гр. може да бъде закупен най-изгодно от „Кауфланд” (1.59 лв.) и „МЕТРО ” (1.56 лв. за опаковка в пакет от 6 броя), докато „Пикадили” обявява най-високата цена за януари – 1.85 лв., което е увеличение с 24% спрямо юли 2008 г. (когато цената е била 1.49 лв.). Единствено „Билла” предлага сапуна на цена, по-ниска от тази преди 7 месеца (1.69 лв. срещу 1.79 лв.). Във всички останали магазини увеличението е поне 8%.

Паста за зъби

Почти 1/3 от юлската цена на паста за зъби “Aquafresh Total Care” от 100 гр. е намалена в „Билла” през януари. Тогава опаковката струва най-малко – 1.99 лв., като същото предложение е обявено и в „Кауфланд”. В „Пикадили” и „ХИТ ” цената е много по-висока, с разлика повече от лев спрямо минималната за месеца – съответно 3.15 лв. и 3.19 лв.

Пяна за бръснене

„ХИТ ” е магазинът, който обявява най-ниската цена за пяна за бръснене Nivea Gel (за чувствителна кожа) от 200 мл през януари (5.45 лв.). „Билла” отговаря с най-високата стойност за месеца – 6.49 лв. Иначе в отделните търговски обекти продуктът запазва стабилни цени, като единствено в „ХИТ ” януарската цена е с 9% по-ниска от юлската.

Шампоан

Голямото увеличение от 18% в цената на шампоан “Fructis” в опаковка от 250 мл е в „ХИТ ” (от 3.89 лв. през юли 2008 г. на 4.59 лв. за месец януари 2009 г.). „Пикадили” обаче предлага въпросния шампоан за 4.65 лв., което е най-високата цена за първия месец от годината. Най-изгодно е закупуването на “Fructis” в „МЕТРО ” (3.96 лв.) и „Кауфланд” (4.05 лв.).

Дезодорант

Дезодорант “Adidas Action 3” (150 мл) запазва цената си навсякъде, където е в наличност (продуктът липсва единствено в „Билла”) и през януари достига до 4.99 лв. в „ХИТ ”. Евтиното предложение идва от „МЕТРО ” (3.97 лв. в пакет от 2 броя) и „Кауфланд” (декемврийска цена 4.09 лв.).

Дамски превръзки

Около 20% разлика в цените на дамските превръзки “Discreet Deo” (20 бр. в опаковка) се забелязва между по-изгодните януарски предложения на „МЕТРО ” и „Кауфланд” (съответно 1.43 лв. и 1.46 лв.), от една страна, и „Пикадили” и „ХИТ ” (1.75 лв. и 1.79 лв.), от друга. В „Билла” този продукт не е в наличност. Във всички магазини има ръст в цената спрямо юли 2008 г., като увеличението е между 4% („МЕТРО ”) и 13% („ХИТ ”).

Почистващ препарат

Универсалният почистващ препарат “Mr. Proper” в опаковка от 500 мл се предлага на промоционална цена от 2.29 лв. в „ХИТ ” през месец ноември 2008 г. Това е и най-ниската цена за всички разглеждани месеци. През януари „Пикадили” го предлага за 2.85 лв., което е най-скъпата оферта.

Ароматизатор

В цената на ароматизатор “Ambi Pur” (55 мл) има резки изменения почти всеки месец и във всеки един от следените магазини. Най-ниската цена – 2.25 лв., е обявена през юли в „Кауфланд”, а най-високата – 3.59 лв., през януари в „Пикадили” и „Билла”. Разликата в цената за отделните месеци достига до близо 50%, като само в „ХИТ ” цената през декември е пониска от тази през юли.

Торби за смет

Торбите за смет “Fino” (60 л, без шнур) запазват почти една и съща цена всеки месец в отделните магазини. „Кауфланд” ги предлага за 1.79 лв., а „Пикадили” за 2.29 лв. В „МЕТРО ” има само едно значително изменение в цената – за месец декември 2008 г. тя е 2.36 лв. докато през всички останали месеци е 1.80 лв.

Храна за котки

Храната за котки “Whiskas” (консерва от 400 гр) също се предлага на една и съща цена всеки месец. „МЕТРО ” обявява най-ниската цена – 2.10 лв., докато в „ХИТ ” и „Пикадили” този продукт се предлага неизменно за 2.49 лв.

Приблизителната цена на потребителската кошница в разглежданите магазини е била най-висока през месеците юли (за „Билла” и „МЕТРО ”), декември („Пикадили” и „Кауфланд”) и ноември („ХИТ ”). Интересното е, че през юли, когато в „Билла” и „МЕТРО ” е било най-скъпо, всички останали магазини са обявили най-ниските си цени. Въпросните два магазина обаче, донякъде заедно с „Пикадили”, запазват относително стабилни нива на общата цена за половин година, без почти никакви изменения, докато при „ХИТ ” и „Кауфланд”, предлагащи най-ниските цени през юли се наблюдава ръст от близо 20% в общата цена до януари 2009 г. През януари най-евтино се е пазарувало в „Кауфланд” (85.60 лв.) и „МЕТРО ” (87.17 лв.), а най-скъпо е излизало пазаруването в „Пикадили” (93.10 лв.) и „ХИТ ” (93.50 лв.).

Христо Радичев