Progressive Кошница # 2. Период: Април 2009г. - Октомври 2009г.

Брой 8, октомври 2009

Дата: 01.10.2009 Коментари: 0
Снимки (1)
Progressive Кошница # 2. Период: Април 2009г. - Октомври 2009г.

АНАЛИЗ: Цените за половин година се запазват относително стабилни

 

Динамиката на българския пазар не позволява на големите компании в търговията с бързооборотни стоки да бъдат спокойни за бизнеса си в страната*.

 

 

За пореден път екипът на списание Progressive в продължение на половин година следеше внимателно цените на 30 продуктови категории в три различни по тип търговски обекта (хипермаркети, супермаркети и кеш&кери), за да провери по какъв начин ценовата политика на веригите магазини се е отразила на бюджета ни за периода април - септември 2009г. В потребителската кошница са разгледани 16 хранителни и 14 нехранителни продукта основни стоки, за да се представи максимално обективно широкият диапазон от продуктови категории, закупувани през месеца в рамките на едно домакинство. Цените са следени в периода април – септември 2009г., като хипермаркет

„Карфур”
В Бургас е включен в изследването през май – т.е. около месец след като отвори врати. Месечният мониторинг за всички следени магазини показва, че средната цена, платена за продуктите, включени в анализа на потребителската кошница, е около 78-79лв. през всичките месеци на изследването. Вече ги няма съществените увеличения или намаления, които бяха по-характерни за предходното шестмесечие. Измина повече от година откакто световната икономика е в състояние на рецесия, което даде основания на редица експерти и търговци да прогнозират мрачно бъдеще за модерната търговия и драстичен спад в потреблението. Разбира се, това се случва осезаемо в някои от основните сектори, като строителството и автомобилостроенето например, но нека да видим дали търговията на дребно в България в лицето на големите местни и международни вериги магазини действително реагира на кризата с очаквания класически похват – понижаване на цените (понякога се говореше за предстояща „ценова война”, а в Бургас две водещи вериги дори бяха въвлечени във война, която журналистите нарекоха „бананова”).

Какво се случи през последните шест месеца на българския пазар за бързооборотни стоки?

В края на март „Карфур” откри първия си магазин в България, което беше ясен сигнал за конкуренцията, че е дошло времето на ниските цени поне за онези продуктови категории, към които българският потребител е особено чувствителен. „Билла” продължи да открива магазини в различни градове, а от края на март въведе и специална програма за лоялност с карти. „Пикадили” не остана по-назад, като през април откри магазин в Ямбол, а паралелно с това се ориентира и към нишата на ежедневното пазаруване с откриването на малки търговски обекти под нова марка – „Пикадили Експрес”. От „Фантастико” използваха летните месеци, за да реновират някои от магазините си, а „Кауфланд” откри нови обекти в някои по-големи градове като Бургас и Стара Загора. Всичко това показва, че динамиката на българския пазар не позволява на големите компании в търговията с бързооборотни стоки да бъдат спокойни за бизнеса си в страната. Свиването на потребителските разходи и нарастващата конкуренция принуди всяка една от компаниите да активизира дейността си и да прилага нови похвати в търсене на нови и запазване на вече съществуващите клиенти.

Какви бяха цените в магазините?

„Билла”
В магазина на „Билла” майонезата е поевтина през лятото, когато цената й пада с 0,10ст. и става 0,89 лв. През септември обаче рязко поскъпва до 1,09лв. Прясното мляко често е в промоционална цена, варираща между 1,64лв. и 1,79лв. в различните месеци. От юни шоколадовите десерти (Морени MAXX) са малко по-скъпи (0,44лв. срещу 0,39лв. през април и май), същото е и при минералната вода (0,74лв. при 0,69лв. през предходните два месеца). Натурален сок Florina (1л) струва 2,29лв. през юли/август, което е с 0,20ст. повече от обикновено. От лятото бирата е с 0,05ст. поскъпа и достига 1,99лв., а за виното клиентите на магазина плащат повече през септември (7,89лв. или 0,60ст. увеличение). Прахът за пране (Ariel, 400гр.) е по-евтин през април, но за следващите месеци вече е с 11% увеличение на цената (2,99лв.). Пастата за зъби е в промоция през април, когато се предлага за 2,69лв., но след това поскъпва до 3,19лв. Подобна е ценовата политика на веригата по отношение на шампоана (Gliss, 250мл.) като цената се придвижва от 4,99лв. до 5,39лв. през май. Лосионът за тяло (Dove, 250мл.) е най-скъп през април (8,59лв.), най-евтин през юли/ август (5,99лв. промоционална цена) и на една и съща цена от 7,59лв. през останалите месеци. При алуминиевото фолио има само една промяна в цената и тя е малко по-ниска през юли/август (1,42лв. или 0,07ст. намаление). В „Билла” най-евтино се пазарува през април (78,03лв.), а кошницата излиза най-скъпо през юни (81,56лв.). „Карфур” В бургаския магазин на френската верига цената на солта е доста динамична, като се променя три пъти за три последователни месеца. През май тя е най-висока (1,45лв.), на следващия месец пада рязко до 0,89лв., за да се покачи отново до 1,05лв. през юли/август и да остане на това равнище. Олиото струва 2лв. през май и 2,21лв. през септември, а цената на майонезата варира между 0,99лв. (май) и 0,90лв. (юли/ август). Пастетът поскъпва с 0,11ст. през септември и се предлага за 0,89лв. Вафли „Морени MAXX” плавно поскъпват от май до септември (от 0,35лв. до 0,41лв.). Съвсем леки изменения има и в цените на шоколадовите бонбони, бирата, виното, праха за пране и минералната вода. По-значителни са те за натуралните сокове, където септември е месецът с най-ниска цена (1,59лв. срещу 2лв. през май) – резултат от непрекъснат спад за всеки следващ месец от май нататък. Кухненската хартия е намалена през юни от 3,50лв. за предишния месец и се задържа на цена от 3,29лв. Лосионът за тяло поскъпва с 0,26ст. през септември (6,95лв.), докато препаратът за почистване е с по-ниска цена от юни (1,89лв. срещу 2лв. през май). Препаратът за тоалетни чинии е значително по-евтин през септември спрямо май (2,65лв. срещу 3,30лв.). Магазинът на „Карфур” не е включен в изследването през април. Септемврийската цена на кошницата там обаче е изключително ниска (73,39лв.). Най-високата цена за веригата е отбелязана през юни, когато достига 77,82лв.

„Кауфланд”
Немският дискаунтър също има корекции в цените на някои от разглежданите продукти. Така например солта (Калас, 250гр.) се предлага за 0,99лв. през април, а след това е увеличена на 1,05лв. и остава такава до края на проучването. Пастетът (Апетит, Компас Монтана, 140гр.) променя цената си само през юли/ август, когато струва 0,89лв. и това е с 0,04ст. повече от предходния месец. „Кауфланд” променя цената на бирата през юли/август, но увеличението е символично (0,02ст. или цена от 1,79лв.). Май е месецът с промоционална цена за виното (6,99лв.), когато отстъпката е с 0,30ст. спрямо обичайната цена за продукта във веригата. Омекотителят (Semana, 1л) е най-евтин през април (3,45лв.), но за останалите месеци цената се променя нагоре и се задържа на 3,58лв. Пастата за зъби през април е с цена от 3,99лв. за два броя, а единичната опаковка непрекъснато се търгува за 2,69лв. Шампоанът е поевтин единствено през юни (4,09лв.), а през останалите месеци се предлага за 4,63лв. Лосионът поскъпва с 13% през септември и достига 7,49лв. През същия месец клиентите на „Кауфланд” могат да си купят препарат за тоалетна чиния Duck Anitra от 750мл. за 2,69 лв., докато преди това цената му е била 3,25лв. Алуминиевото фолио поскъпва със седем стотинки и достига 1,49лв. отново през септември. „Кауфланд” предлага най-евтините общи цени на продуктите, включени в анализа, в рамките на почти всички месеци. Майската потребителска кошница при немския дискаунтър е с приблизителна цена 73,27лв., което е рекорд за всички месеци и всички вериги. Най-скъпо в „Кауфланд” е през септември, когато разликата в стойността на кошницата спрямо майската цена е над 4,50лв.

„Метро”
Германската кеш&кери верига често предлага най-ниските цени за месеца спрямо всички останали. Това обаче не бива да подвежда, тъй като самата концепция на подобен тип магазини е тясно обвързана с продажба на по-големи количества на различен тип клиенти. За разлика от останалите магазини, включени в изследването, търговските обекти на „Метро” са ориентирани не толкова към крайни клиенти, колкото към други търговци и професионалисти – собственици на магазини, ресторанти, барове, кафенета и др. Минимални отклонения от основната цена в „Метро” (до 0,05ст.) се наблюдават при следните продукти – сол, прясно мляко, кафе, шоколадови десерти, бира и кухненска хартия. При останалите продукти или няма разлика по месеци, или тя е по-осезаема. Така олиото е увеличено с 0,21ст. през юли/ август (2,21лв.), а какаото е с различни цени за три поредни месеца: докато цената през юни е 1,66лв., на следващия месец тя пада с 0,11ст., за да се покачи леко през септември до 1,58лв. Минералната вода през април струва 0,53лв., покачва се малко през май, още малко през юни (0,60лв.), а до края на разглеждания период поевтинява с една стотинка. Натуралният сок в „Метро” променя цената си всеки месец, като най-ниската му стойност е през юли/август (1,86лв.), а най-високата – през април (1,98лв. или разлика от 8%). Подобна тенденция се забелязва и при бирата, въпреки че отклоненията там са минимални. Виното е най-евтино през септември (7,14лв.), малко по-скъпо през юни (7,27лв.) и на обичайната си цена от 7,34лв. през всички останали месеци. При праха за пране по-значително е увеличението през септември, когато цената от 2,38лв. се покачва на 2,52лв. Сапунът е най-евтин отново през септември – тогава цената му е 0,59лв. или с 0,12ст. по-ниска от обикновено. Пастата за зъби е най-евтина за потребителите през април (2,51лв.), после се задържа в продължение на три месеца на цена от 2,64лв., за да бъде увеличена още малко през септември до 2,69лв. Шампоанът също е много динамичен продукт по отношение на цената. Най-евтиното предложение е промоция през май (4,07лв.), а найскъпото в рамките на магазина от веригата за всички месеци – през юни и септември (4,63лв.). Лосионът за тяло в продължение на пет месеца струва 6,61-6,62лв., но през септември и неговата цена е увеличена на 6,95лв. При тампоните юни е месецът на ниската цена (2,15лв.), а през останалото време стойността на една опаковка е 2,42лв. Цената на препарата за почистване постепенно се увеличава на месечна база и през юни вече достига 1,78лв. (при 1,67лв. през април). Алуминиевото фолио също е с динамично променяща се цена – от 1,39лв. през юни, до 1,48лв. през юли-септември. В „Метро” цената на потребителската кошница е най-ниска през май (74,75лв.), а най-висока – през юли/август (76,15лв.).

„Пикадили”
В магазина на „Пикадили”, включен в изследването, 17 от разглежданите продукти нямат изменение в цената по месеци. Промени се наблюдават при 13 продукта. Олиото (Бисер, 1л) запазва цената си (2,25лв.) през април и май, но за юни цената е по-ниска (1,99лв.), а за юли/ август се покачва с 0,60ст. до 2,59лв. През септември цената отново е променена, като този път движението е надолу – 0,40ст. по-малко до 2,19 лв. Единствената промяна при майонезата (Краси Пловдив, 200гр.) е през юни, когато цената е намалена от обичайните 0,99лв. на 0,85лв. През юли/ август се случва същото с прясното мляко (My Day, 3,2%), като стойността му пада само за един месец от 1,89лв. на 1,76лв. Пуешкото филе (Браво, 180гр.) поскъпва с 0,04ст. през септември до 3,29лв., а шоколадовите бонбони (Suchard, 136гр.) са намалени през юли/ август от 3,19лв. на 2,79лв. Последните два месеца от изследването са с повисока цена за минералната вода (Банкя, 1,5л) – 0,04ст. или 0,69лв. Бира Kaiser в бутилка от 1л поскъпва с 0,06 ст. през септември в „Пикадили” (1,95лв.), а с виното (траминер, Хан Крум, 1л) се случва същото, но месец по-рано (8,25лв.). Паста за зъби Colgate Total Clean от 97гр. е намалена само през юни на 2,99лв., което е с 0,20ст. по-малко от обичайната цена. Препаратът за почистване Cif Cream в опаковка от 250мл. е по-евтин единствено през май, когато цената му е 1,85лв., при обичайна 2,09лв. Алуминиево фолио Fino (10м) от юни е с 10% по-ниска цена и струва 1,79лв. Потребителската кошница в „Пикадили” излиза най-скъпо през юли/август, когато достига 82,12 лв. Това е с 1,41 лв. по-скъпо от стойността й през септември, когато се наблюдава найниската приблизителна цена.

„Фантастико”
В хипермаркета от столичната верига промяна в цената се наблюдава при олиото, което е по-скъпо през юлисептември (2,38лв.), отколкото през април-юни (2,15лв.). В цената на пастета промяна има единствено за месеците юли/август, когато цената е с 0,20ст. по-висока от обикновено (1,09лв.). Пуешкото филе е намалено през май (2,80лв.), но иначе запазва стабилна цена от 3,09лв. за опаковка от 180гр. Символична промяна в цената на някои от продуктите има при шоколадовите вафли (0,01ст.), минералната вода (0,05ст.), бирата (0,06ст.) и препаратите за тоалетна чиния. По-сериозни са разликите в цените на омекотителя Semana, където цената за юли/август е с близо 15% по-ниска от обикновено и достига 3,89лв. При шампоана се наблюдава сходен случай, като лятната му цена е с над 22% пониска от стандартната и пада до 4,59лв. (от 5,95лв.). Тампоните (o.b. Pro Comfort, 8бр.) се колебаят между цени от 2,85лв. и 2,99лв. за опаковка. Рязко увеличение от около 20% има при кучешката храна (Pedigree Junior от 400гр.), където през май цената вече е 3,19лв. и остава непроменена до септември. Юли/август е периодът с най-ниски цени във „Фантастико”. Кошницата тогава излиза 84,26лв., а най-високата й стойност е от май (86,43лв.).

„ХИТ”
С малки изключения цените в „ХИТ” се запазват стабилни през целия период от април до септември. Само 7 от продуктите в потребителската кошница променят цената си в хипермаркета. Оризът струва 1,69лв. през първите три месеца, но след това цената му пада последователно в юли/август (1,59лв.) и септември (1,29лв. – промоционална цена). Олиото също запазва цената си през първите месеци (2,19лв.), но през юли/август струва 2,39лв., а през септември пада до 2,09лв. Майонезата променя цената си през юни, когато от 1,19лв. е намалена с 0,10ст. и запазва това равнище до септември. При пастета единствената промяна е през юли/ август, когато цената му е с 0,20ст. повисока от обикновено и достига 1,19лв. Минимална еднократна промяна в цената се наблюдава и при минералната вода, а бирата е на различни цени през априлмай (1,85лв.), юни (1,89лв.) и септември (1,76лв.). От нехранителните продукти единствено препаратът за тоалетни чинии променя цената си и то едва през септември, когато се предлага за 2,99лв. или с 0,50ст. по-евтино от обикновено. Септември е най-добрият месец за пазаруване в „ХИТ”, а приблизителната цена на потребителската кошница за периода юли-август е 81,05лв., което е и най-високата й месечна стойност в рамките на кампанията.

Накратко

Може да се обобщи, че сравнението на потребителските кошници в седем търговски обекта на водещи компании в България е чудесен инструмент за проследяване на ценовата динамика в големите магазини за бързооборотни стоки през последните шест месеца. Очевидно е, че няма едноличен победител в класацията за най-евтин магазин. Някои продукти са с най-ниски цени в един от магазините, но това не е така за други. Цените за половин година се запазват относително стабилни, с малки изключения предимно в началото и края на разглеждания период (април или септември, когато са по-ниски от обикновено). Някои от веригите обявяват краткосрочна акция или просто намаляват определен продукт за един месец, но най-често още на следващия връщат старите цени. Няма ясно изразена тенденция към промяна в цените при хранителните или нехранителните продукти, което се вижда добре и ако сравним общата цена на потребителската кошница по търговски обекти и по месеци. Няма верига, която през цялото време да увеличава или намалява всички продукти, включени в анализа. Това се прави поотделно за всички стоки, в зависимост не от целенасочена ценова политика, а от моментни условия, за които са се споразумели доставчиците и търговците. Разликите в цената на кошницата по месец за всеки от магазините е в рамките на няколко лева. Липсва ясно откроена тенденция в ценообразуването при отделните вериги, продиктувана от кризата. Наблюдава се лек спад в цените през април и май, когато според анализатори кризата достигна своя връх. Повечето вериги се опитват да мотивират своите потребители с по-ниски цени и през септември, за да увеличат продажбите си след края на летния сезон.

Христо Радичев
*Цялата информация за движението на цените на продуктовите категории, следени от списание Progressive, може да прочетете на www.progressive.bg

Уточнение
В предния брой на сп. Progressive, в рубриката „Progressive кошница” на стр. 28 е допусната грешка при покупката на майонеза “Краси” в хипермаркет Carrefour. Вместо обикновена „Трапезна майонеза Краси” на цена 0.99 лв., нашият таен клиент е взел погрешно „Свежа майонеза Краси” за 0.83 лв.
Екипът на списанието се извинява на засегнатите страни!