Progressive Кошница # 6. Период: Януари / Февруари 2012г. - Декември 2012г.

Брой 1 / 2, януари / февруари 2012

Дата: 01.02.2012 Коментари: 0
Снимки (1)
Progressive Кошница # 6. Период: Януари / Февруари 2012г. - Декември 2012г.

АНАЛИЗ: Леко покачване на цените в търговските вериги

 

Екипът на списание PROGRESSIVE продължава да следи ценовата политика на големите търговски вериги за бързооборотни стоки. Разглежданият период обхваща месеците януари-ноември 2012 г., т.е. почти една пълна година. Продуктовите категории се запазват, а разгледаните в обзора продукти наброяват 23: 5 са от категорията „Плодове и зеленчуци”, 4 – от „Собствена марка на търговската верига”, 9 – хранителни, и 5 – нехранителни. Анализът представя ценовите политики на 8 търговски вериги – „Пикадили“, „Билла“, „Фантастико“, „Т Маркет“, „Кауфланд“, „Карфур“, „Рода“ и „Метро кеш енд кери“.

По осреднени стойности кошницата е струвала на потребителя между 70,80 лв. и 76,54 лв. Разликата е 8% и е с около 3,5% по-малка спрямо предходния анализ. Разликите в данните обаче не спират дотук. Ако преди не се е наблюдавала промяна между платеното в началото и края на разглеждания период, то при настоящия преглед потребителят отделя с 6% повече през ноември в сравнение с януари 2012 г. Тази констатация е в синхрон с данните на НСИ за увеличаване разходите на населението за храна и напитки в рамките на първите 9 месеца от 2012 г. спрямо същия период от 2011 г. (5–6% увеличение). Според Института за пазарна икономика нарасналите разходи не са свързани с повишено потребление на стоки от населението. 

Развой на пазара за бързооборотни стоки в България през 2012 г.

 Годината може да се охарактеризира като по-малко динамична в сравнение с предходните две, но от друга страна, повечето търговски вериги продължиха политиката си за оптимизация и разширяване на мрежата им от магазини. „Метро кеш енд кери“ за поредна година не отвори нови обекти. Вместо това компанията остана вярна на стратегията да разширява пазарното си присъствие чрез франчайзинговата си програма „Моят магазин“. Броят на обектите, включени в тази програма, надмина 1000, като от компанията планират до края на 2012 г. те да достигнат около 1500. В началото на 2012 г. отвори врати „Метро академия“. Проектът е насочен към Хорека бизнеса и провежда обучения по готварство, сладкарство, сервиране, сомелиерство и др. В рамките на академията се провеждат и обучения по програмата „Моят магазин“, в която собствениците на хранителни магазини могат да обучат персонала си на професионални умения в областта на мърчандайзинга и грижата за клиента. „Билла” продължи разширяването на магазинната си мрежа, като отвори два нови магазина в София и един във Велинград. Веригата все още разполага с най-многобройната и обширна мрежа, която наброява 90 магазина в 38 града. В края на 2012 г. или в началото на 2013 г. нов магазин предстои да бъде открит и в Шумен. Българската верига „Фантастико“ отвори нови два магазина в София – в кварталите „Дървеница” и „Изток”. С това магазините й достигнаха 36, което я прави веригата с най-гъста мрежа от обекти в столицата. Експанзията на „Лидъл“ за поредна година силно впечатлява. За около година немският харддискаунт откри 10 магазина. Нови обекти бяха отворени в Бургас, Пещера, Стара Загора, Враца, Плевен, Велико Търново, София и др. „Лидъл“ разполага с втората по обхват мрежа в България, която се простира в 36 града. „Т Маркет“ прояви интерес към по-малки градски центрове с население между 20 и 70 хиляди жители. Мрежата й вече е представена от 45 магазина в 16 български града. Нови супермаркети бяха открити в Пазарджик, Троян, Карлово и Габрово. Противоречива е информацията за плановете за развитие на търговската верига „Рода“. Компанията затвори обекта си във „Варна Тауърс“ и се отказа от редица други проекти, като Paradise Center, стоков базар „Илиянци”, Galleria – Бургас. В началото на годината в медиите излезе информация, че компанията планира да отвори 5 нови супермаркета през 2012 г. Към днешна дата „Рода“ е отворила един супермаркет в кв. „Дианабад”, София, през март 2012 г. Междувременно през м. май затвори първият обект на компанията – хипермаркетът на бул. „Патриарх Евтимий” 50 в Стара Загора. „Кауфланд“ продължи своята експанзия, като отвори 3 нови хипермаркета – по един в София (кв. „Слатина”), Бургас (жк „Меден рудник”) и Пловдив. Компанията също така излезе на първо място по приходи за 2011 г. в сектора за бързооборотни стоки (по данни на ICAP), като измести „Метро кеш енд кери“. За „Пикадили“ 2012 г. мина под знака на оптимизацията на обектите й. Компанията отвори доста нови обекти, предимно от формата „Пикадили Daily”. Това е новото име на формата квартални или още близки до дома магазини. „Делез“ ребрандира старите обекти от този тип и отвори 6 нови на територията на София. Отново в столицата бяха открити няколко супермаркета – в квартал „Младост 1” в края на 2011 г., а през 2012 г. в подлеза на НДК и в Ритейл парк „Средец“ (на мястото на затворения „Темпо“). Въпреки активната си политика общият брой магазини на „Делез Груп“ не се увеличи значително, тъй като при оптимизирането на бизнеса бяха затворени 5 супермаркета. Към края на ноември 2012 г. търговската мрежа на белгийската компания обхваща 43 магазина в 8 града, 25 от тях са супермаркети, а 18 – от формата Daily. „Карфур“ е една от най-динамично развиващите се търговски вериги в България. За 2012 г. тя е в челната тройка по количество отворени обекти. Експанзията й засега обхваща само най-гъстонаселените български градове. В София френската верига откри два супермаркета от типа „Карфур маркет“ – в стоков базар „Илиянци“ и в жк „Дружба 1”. В началото на декември 2012 г. отвори и нов хипермаркет в Bulgaria Mall. Бургас бе другата локация, където компанията откри два обекта – „Карфур маркет „Лазур“ и шестия хипермаркет за страната в Galleria – Бургас. По един супермаркет отвориха в Пловдив и Варна. Според различни източници в края на 2012 г. се очаква отварянето на обекти в бившето кино „Европа палас“, също в близост до площад „Лъвов мост” и в City Mall в Стара Загора. За 2012 г. се е планирало и откриването на обекти от типа Planet и Drive, но очевидно реализирането им ще се отложи. Междувременно брандът „Карфур“ в България премина изцяло под управлението на „Маринопулос Груп“. От компанията обявиха, че това няма да доведе до промяна в дейността и политиката на „КМБ България“, която притежава франчайзинговите права.

„Пикадили“ е сред найдобре заредените търговски вериги в България. В рамките на разглеждания период само 3 от продуктите в кошницата напълно отсъстват от асортимента й. Това са консервата грах (собствена марка), спагетите La Grande Familia с яйца (400 г) и замразената пица Dr. Oetker Ristorante (320 г). При плодовете грейпфрутите се продават в продължение на 3 месеца (март, април и май) за 1,69 лв./кг. Значително по-скъпи са те през ноември (4,25 лв.). Подобни разлики се наблюдават и при чушките. През април те са предлагани за 6,65 лв./кг, но през м. май цената им спада с 2,5 пъти – до промоционалните 2,50 лв./кг. Най-ниската им стойност обаче е през октомври (1,35 лв.), което се дължи на сезонността на този зеленчук. Сезонни колебания се наблюдават и при цените на доматите и картофите, докато разликата между най-високата и най-ниската стойност при бананите е само 0,66 лв. Месото (свинска вратна пържола без кост, 1 кг) също е с несъществена разлика. През април то е с промоционална цена от 12,49 лв./кг, но на практика тази цена се задържа непроменена за целия период от януари до август 2012 г. включително. Повишението през септември е само с 3% (0,40 лв.), като новата цена се запазва до края на разглеждания период. Прави впечатление, че сред хранителните продукти има такива, които изобщо не променят цената си за срок от 11 месеца. Такива например са кексче Barni (30 г), Coca-Cola (бутилка, 500 мл), ядки собствена марка (100 г) и вино „Загрей бял мавруд” (750 мл). Други два хранителни продукта, при които се наблюдава леко вариране в цената, са зърнената закуска „Nestle Fitness – мед и бадем” (300 г) и „Орехите – добруджанки суджук” (200 г). Най-изгодно зърнената закуска се предлага през м. май (5,25 лв.) в сравнение с периода януари-март, когато е с 14% по-скъпа. За разлика от нея колбасът „Орехите” през юли-август се предлага от „Пикадили” на найниска цена (4,07 лв./200 г) в сравнение с останалите вериги, участващи в анализа. При нехранителните продукти с относително постоянни стойности за целия изследван период се задържат лентите за епилация на лице Lycia (20 бр.), прахът за пране Ariel Complete 7 – Colour&Style (400 г) и салфетките Zewa Plus (100 бр.). За сметка на това цената на лака за коса Syoss Strong Hold (300 мл) е различна всеки месец, като най-висока е тя през април и май (8,69 лв.), а най-ниска – през юни и юли (4,99 лв.). В процентно отношение това е намаление от 42,6%. Следващите месеци стойността на този продукт отново се покачва, но този път само с 20%, като през октомври и ноември той се води промоционален, без да има реална промяна на цената в сравнение със септември 2012 г. Потребителската кошница в „Пикадили” е най-изгодна през юни (73,57 лв.) и най-скъпа през април 2012 г. (82,61 лв.), като разликата е 12%. В рамките на 11 месеца продуктите от кошницата са повишили стойността си с 5%.

Потребителската кошница в магазин „Билла“ съдържа 5 продукта, които не променят цената си през разглеждания период. Сред нехранителните стоки това са препаратът за миене на съдове от собствената марка на веригата (500 мл, 0,49 лв.), прахът за пране Ariel complete 7 – Color&Style (400 г, 3,19 лв.) и торбите за смет Fino (60 л, 2,19 лв.). При хранителните продукти постоянни стойности имат топеното сирене President (140 г, 2,59 лв.) и млечната салата „Денито“ (250 г, 2,29 лв.). Еднократна промяна в цената се наблюдава при 4 продукта все от категорията „Хранителни”. Зърнената закуска „Nestle Fitness – мед и бадем“ през юли-август т.г. се продава за 5,99 лв. От следващия месец до ноември 2012 г. тя понижава стойността си със 17,7% (5,29 лв.). Газираната напитка Coca-Сola в периода януари-юни 2012 г. струва 0,99 лв., а от юли поскъпва с 10,1%. Подобна е тенденцията при виното „Загрей бял мавруд“ и колбаса „Орехите – добруджански суджук“. Виното през юли-август е на промоционална цена 5,99 лв., след което поскъпва с 13,4%. Суджук „Орехите“ от юли-август до септември 2012 г. се предлага за 4,50 лв., след което цената му се покачва с 0,20 лв. (4,4%). Плодовете и зеленчуците в „Билла“, а и не само в тази търговска верига, са с много променливи стойности. Цената на грейпфрутите като цитрусов плод през юли-август 2012 г. е най-ниска – 1,39 лв./кг. След това тя на няколко пъти поскъпва и достига 3,99 лв. през октомври 2012 г. През ноември отново се наблюдава поевтиняване до 2,39 лв. Стойността на килограм банани се променя почти ежемесечно, като се движи в диапазона 2,19–2,79 лв. Картофите в „Билла“ са най-изгодни и на промоционална цена през юли-август 2012 г. (0,59 лв.). След това поскъпват постепенно до 0,99 лв. през септември и отново поевтиняват с 0,10 лв. Цената на чушките и доматите постоянно варира. Чушките се движат в диапазона 0,79–2,99 лв., а доматите – в диапазона 1,79–3,29 лв. При доматите като продукт може да се направи сравнение спрямо предишната кошница на списание PROGRESSIVE и се забелязва, че средната цена в периода април-ноември 2012 г. спрямо същия период през 2011 г. е с 31,3% повисока. В супермаркетите на „Билла“ по традиция ценните са стабилни. Австрийската верига при настоящия анализ е с най-малка разлика между най-евтин (юлиавгуст – 72,63 лв.) и най-скъп месец (април – 78,80 лв.). Поскъпването на цените в рамките на разглеждания период е 5%, което също я позиционира сред първите четири компании с най-ниска стойност по този показател.  

Във „Фантастико” грейпфрутите най-евтино се продават през юли-август 2012 г.(0,98 лв./кг), а най-скъпо – през октомври 2012 г. (3,99 лв./кг). Цената им върви възходящо с около 30–40% почти всеки месец, с изключение на м. май и ноември, когато се наблюдава понижение спрямо предходния месец. Сериозно изменение на цените се забелязва и при други сезонни продукти, като картофите, чушките и доматите. Стойността на картофите постоянно се мени. Най-изгодно те се предлагат през юли-август (само 0,44 лв./кг). За сравнение ще отбележим, че през м. май, въпреки че цената от 0,89 лв., е обявена като промоционална, всъщност е найвисоката за този продукт в разглеждания период. Не особено изгодна е цената на чушките през март и април – съответно 5,19 и 6,19 лв./кг. Доста по-приемлива е тя през септември (0,99 лв./кг). Доматите очаквано са най-скъпи през м. май (3,59 лв./кг) и най-евтини през юли-август (1,29 лв.). Килограмът на свинската вратна пържола през март е само 6,99 лв./кг, като това е найниска цена за този продукт спрямо всички вериги. Още през април обаче стойността се покачва на 9,89 лв./кг, което е увеличение от 41%. Поскъпването продължава и през следващите месеци, съответно с още 1% и 9%. Следва намаление с 8,3% и 26,6%, като през септември веригата отново е с най-евтиното месо сред изследваните магазини (7,99 лв.). През октомври и ноември обаче цената се променя, увеличавайки се с цели 37%. Други хранители продукти, като консервата грах (собствена марка, 400 г), зърнената закуска „Nestle Fitness – мед и бадем” (300 г) и виното „Загрей бял мавруд” (750 мл) се покачват еднократно съответно със 7% (от 0,74 на 0,79 лв./кг), 0,4% (от 6,66 на 6,69 лв.) и 1% (от 6,89 на 6,99 лв.). Има и продукти, които са с константни стойности през целия разглеждан период. Такива са например топеното сирене President Nature (140 г, 2,75 лв.), Coca-Cola (500 мл, 1,15 лв.), прахът за пране Ariel Complete 7 – Color&Style (400 г, 3,19 лв.) и торбите за смет Fino (20 бр., 2,19 лв.). Салфетките Zewa Plus са сред продуктите, чиято цена е намалявана само веднъж за разглеждания период (през април с 34%). Препаратът за съдове от собствената марка (500 мл) се движи в границата 0,59–0,69 лв., т.е. в рамките на 17%. Още по-динамична е стойността на лака за коса Syoss Strong Hold, който в периода януари-май се търгува за 7,69 лв., през юни-август се забелязва значително понижение на 4,99 лв., последвано от рязко повишение с 80% (8,99 лв.). Най-евтино във „Фантастико” се пазарува през юлиавгуст (71,86 лв.), а най-скъпо – през април 2012 г. (79,30 лв.), като разликата е от порядъка на 10%. Потребителят отделя с 6% повече от бюджета си през ноември спрямо януари 2012 г.

Грейпфрутите в „Т Маркет” на няколко пъти повишават цената си от януари-февруари до юли-август (от 1,39 до 3,29 лв./кг), след което я понижават до 2,59–2,39 лв./кг. Бананите се движат в диапазона 1,89–2,79 лв./ кг. Картофите през повечето месеци са на цени между 0,79 лв. и 0,99 лв., но през август достигат най-ниската си стойност от 0,59 лв./кг. Чушките са най-евтини в периода септември-ноември 2012 г. (1,39–1,59 лв./кг), а в останалите месеци са значително по-скъпи (от 2,19 до 5,99 лв./кг). Доматите са най-достъпни през март, юни, юли, август (1,49–1,79 лв./кг), а в останалите месеци се предлагат на цени 2 лв. и нагоре. Подобно на „Билла“, и тук разликата в средната цена на доматите между април-ноември 2011 г. и същия период 2012 г. е 30%. Месото в „Т Маркет“ има постоянна цена между януари и август – 9,79–9,89 лв./кг. През септември тя рязко се покачва с 16,2% и още по-рязко спада през октомври до 9,09 лв. (21%). Грахът в консерва от собствената марка на веригата на два пъти поскъпва. До юли-август той се продава за 0,85 лв., през септември-октомври е с 0,04 лв. по-скъп (4,7%). През ноември стойността му нараства с още 0,10 лв. (11,2%). Спагетите La Grande Familia с яйца (400 г) в 9 от 11 месеца струват 1,39–1,49 лв., но през април и януарифевруари са на промоционални цени от 1,09 и 1,19 лв. Добруджанският суджук „Орехите“ през февруари се предлага за 4,52 лв. (200 г), а в останалите месеци до октомври е с 2,7% по-евтин. През октомври обаче се наблюдава увеличение със 7,3%. Препаратът за съдове (наличен само в 2 от месеците, 0,49 лв.), топеното сирене President Nature (2,99 лв.) и кексчето Barni (30 г, 0,49 лв.) не променят цената си през разглеждания период. Други 3 продукта – Coca-Cola (500 мл), млечната салата „Денито“ и виното „Загрей бял мавруд“, променят само веднъж стойността си. Сумата, заплатена за потребителската кошница в „Т Маркет”, се движи между 71,77 лв. през август и 88,29 лв. през септември 2012 г. Тази диференциация от 23% е най-голямата спрямо всички разглеждани търговски вериги. От друга страна, „Т Маркет“ има най-малката разлика по отношение на промяната в цената на потребителската кошница в началото и в края на изследвания период – само 3%.

Грейпфрутите в немската верига „Кауфланд“ са с най-ниска цена в края на зимата и през пролетта (между 0,99 и 1,69 лв./кг). В останалото време стойността им ту се покачва, ту спада. Сходно е и ценообразуването при бананите. Най-евтини са те през юли-август (1,75 лв./кг в промоция), а най-скъпи – през м. май (2,79 лв.). При сравнението на стойностите при този продукт за кошницата от 2011 и 2012 г. се забелязва ръст от 13%. Картофите също са с постоянно променяща се цена. От март до юли-август цената им спада с 45%, до 0,59 лв., но впоследствие отново се покачва – до 1,29 лв. през октомври и ноември 2012 г. Сезонният характер на чушките се отразява и при движението в стойността им. През зимата и пролетта те са скъпи (2,99–5,99 лв./кг), а през лятото и есента – по-евтини (1,39–1,99 лв.). Доматите са на по-изгодни цени през лятото и в началото на есента (1,49–1,99 лв./ кг), а в останалото време цената им се движи между 2,19 и 2,99 лв. В цели 4 месеца от разглеждания период месото е на промоция (февруари, април, октомври и ноември). Въпреки това цената му в тези месеци е различна (между 6,99 и 8,19 лв./кг). В останалите месеци то е по-скъпо с между 1 лв. и 3,50 лв. Млечната салата „Денито“ поевтинява няколкократно до 1,09 лв. през април, но в следващите месеци възвръща и даже надхвърля първоначалните си стойности. Добруджанският суджук има стабилна цена, варираща в рамките на 3% (4,30–4,40 лв.), като само през октомври се наблюдава повишение в рамките на 0,20 лв. Четири продукта в „Кауфланд“ запазват стойността си през целия разглеждан период. Това са консервата грах (0,99 лв.), кексчето Barni (0,44 лв.), Coca-Cola (0,99 лв.) и торбите за смет (2,19 лв.). Други 6 продукта търпят само 1 промяна в стойността (ядките, спагетите, топеното сирене, зърнената закуска и лентите за епилация на лице). Потребителската кошница в немската верига е с най-ниски стойности през февруари – 67,75 лв. Разликата с най-скъпия месец (май) е 11,6%. Промяната между заплатеното в първия и последния месец на потребителската кошница е 6%.

Подобно на конкурентите си, и „Карфур” поддържа някои от предлаганите продукти с непроменени цени. Тук се включват зърнената закуска „Nestle Fitness – мед и бадеми” (300 г) срещу 5,39 лв., ленти за епилация на лице Lycia (20 бр.) за 5,25 лв. и прах за пране Ariel Complete 7 – Color&Style (400 г) за 2,99 лв. Промяната в стойността на други стоки е еднократна в посока намаляване. В тази графа спадат топено сирене President Nature (140 г), кексче Barni (30 г) и замразена пица Dr. Oetker Ristorante (320 г). Плодовете и зеленчуците очаквано се движат в доста широки граници в зависимост от сезона, в който се предлагат. Грейпфрутите са най-евтини през м. май (0,99 лв./кг) и най-скъпи през октомври (5,05 лв./кг). В останалите месеци от годината цената им се движи в диапазона от 1,29 лв. до 2,65 лв./кг. Подобна е ситуацията и при бананите, които са с най-ниска стойност през юли-август (1,69 лв.) и с най-висока през март и май (2,69 лв.). Чушките и в „Карфур“ са найскъпи през април. В този месец те достигат цена от 5,39 лв./кг. Найизгодно са могли да бъдат закупени през септември – за 1,19 лв./ кг. Килограмът на доматите през м. май е 3,85 лв., но през юни той поевтинява с повече от 2,5 пъти. Най-ниска е стойността на свинската вратна пържола без кост (1 кг) през януари-февруари и април (6,99 лв./кг.), а най-висока – през октомври и ноември (11,79 лв./кг), като разликата в процентно отношение е почти 70%. През м. май цената от 9,95 лв./кг. е обявена за промоционална, въпреки че през следващия месец тя е намалена с 20%, без продуктът да е в промоция. Суджукът „Орехите” (200 г) от своя страна се характеризира с няколкократно увеличаване и намаляване на стойностите в рамките от 4,30 до 4,60 лв. Що се отнася до нехранителните стоки, при тях с най-динамични цени са лакът за коса Syoss Strong Hold (300 мл) и салфетките Zewa Plus (100 бр.). Разликата в стойността на лака за коса между юни и ноември е 44% (4,99/7,19 лв.). Подобна е ситуацията и при салфетките, но там разликата е още поголяма (78%, 1,79/3,19 лв.). Най-изгодно пазаруването в „Карфур” е през юни, когато потребителската кошница е изчислена на 68,85 лв. Най-много заплащат потребителите за тези продукти през октомври (77,88 лв.). Със 7% в посока увеличение е разликата в стойността на кошницата за изследвания период.                       

В магазин „Рода” за целия разглеждан период единствено цената на замразената пица Dr. Oetker Ristorante (320 г) остава непроменена (4,99 лв.). Няколко са продуктите, които променят стойността си само веднъж. Това са салфетките Zewa Plus (100 бр.), прахът за пране Ariel Complete 7 – Color&Style (400 г), Coca-Cola (500 мл), топеното сирене President Nature (140 г) и консервата грах (собствена марка, 400 г). С незабележима динамика се отличават и спагетите La Grande Familia (400 г), кексчето Barni (30 г), зърнената закуска „Nestle Fitness – мед и бадем” (300 г), суджукът „Орехите” (200 г), както и торбите за смет Fino (60 л, 20 бр.). Както и при другите вериги, най-много колебания се наблюдават в цените на сезонните плодове и зеленчуци и месото. Пикът в стойността на чушките в „Рода” е през април, а през септември те са 4,5 пъти по-евтини. Картофите се задържат цели 5 месеца (от април до август) на цена от 0,59 лв./кг, като през другото време варират между 0,69 и 0,79 лв./кг. Бананите през юли и август се продават за 1,49 лв./кг, което е най-ниска цена спрямо останалите вериги. С изключение на април, когато те се продават за 1,99 лв./кг, в останалите месеци стойността им варира между 2,29 и 2,69 лв./кг. Грейпфрутите се купуват най-изгодно през януари (0,99 лв./кг), а с 3 пъти повече ощетяват портфейла на българина през юли-август (2,99 лв./кг). Подобно на грейпфрутите, цената на доматите е също толкова сезонно обусловена, като през юли и август те са най-евтини (0,99 лв./кг), а през м. май – най-скъпи (2,99 лв./кг). След еднократно понижение от 23% през март килограмът на свинската вратна пържола без кост отново се покачва с 27% и се запазва на тази стойност (9,79 лв./ кг) от м. май до август, след което за пореден път се повишава на 2 пъти с по 10%, за да достигне цена от 11,99 лв./кг през октомври 2012 г. От нехранителните продукти интересно движение на цената се наблюдава при лака за коса Syoss Strong Hold. Неговата стойност се променя почти всеки месец, като варира в интервала от 4,99 до 7,99 лв. Най-евтин е той през юни, а през април, когато е на промоция, цената му е с 20% по-висока (5,99 лв.). Февруари е най-добрият месец за пазаруване в „Рода” (67,73 лв.), а най-много средства потребителят отделя през октомври (76,99 лв.), което прави разлика от 14%.

Спрямо началото и края на разглежданите месеци се наблюдава 11% увеличение. Както и при другите търговски вериги, при „Метро“ плодовете и зеленчуците се отличават с разнообразни цени. Картофите от март до септември струват между 0,54 и 0,59 лв. В останалите месеци клонят или надвишават 0,80 лв. Чушките се движат в диапазона 0,50–6,23 лв., като повисоките стойности са през зимата и пролетта, а пониските – през лятото и есента. Доматите са забележимо по-евтини само през летните месеци (1,74–1,79 лв.), а в останалия период са в диапазона 2,00–3,59 лв. Цената на доматите между потребителските кошници от 2011 и 2012 г. се е увеличила с 40%. Обратната тенденция се наблюдава при бананите. През 2012 г. те поевтиняват, макар и с 2%. През настоящата година те имат много динамична цена, която се движи между 1,55 лв. през септември и 2,82 лв. през март. Грейпфрутите са на по-изгодни цени от април до юни (1,00–1,08 лв.), а през останалия период са около и над 2 лв. Месото е с цена под 9,50 лв./кг до юли-август 2012 г., след което повишава цената си до 11–12 лв. Два продукта в немската кеш&кери верига запазват цената си непроменена. Това са виното „Загрей бял мавруд“ (6,35 лв.) и замразената пица Dr. Oetker (4,67 лв. при закупуване на два броя). Много малки промени се наблюдават при 6 продукта, а само една промяна в цената се забелязва при други четири. Топеното сирене President Nature струва 2,34 лв., но през юни и септември поевтинява съответно с 4,3% и 12%. Препаратът за съдове (500 мл) се предлага между 0,47 лв. и 0,56 лв. В рамките на 13%, или с 0,09 лв. варира и цената на консервата грах (0,70–0,79 лв.). Стойността на ядките от март до юни е 2,15–2,16 лв., а през февруари и ноември е с 8% по-висока. Кексчето Barni е на цена 0,41–0,42 лв., но в два от месеците е в промоция и съответно с 10% и 20% по-евтино. Стойността на Coca-Cola (500 мл) се мени едва в рамките на 0,04 лв. (0,91–0,95 лв.). Прахът за пране Ariel complete 7 – Color&Style е почти в постоянна промоция. Стандартната му цена е 2,63 лв., но при промоциите тя пада до 2,47–2,52 лв. Суджукът „Орехите“ се предлага за 4,20 лв. до септември, след което поскъпва със 7%. Лентите за епилация Lycia се продават за 5,22 лв., но през септември са на промоционална цена от 4,38 лв. Торбите за смет Fino са в промоция през октомври за 1,58 лв., а през останалите месеци струват 1,80 лв. „Метро“ е търговската верига с втората най-малка разлика между началото на изследвания период и края (4%). Най-изгодно пазаруването в нея е през юни (63,85 лв.), а най-много средства потребителят трябва да отдели през октомври (71,79 лв.). Обобщаването на данните от потребителската кошница показва, че в рамките на 2012 г. потребителят е принуден да отдели малко повече средства в края на разглеждания период, за да закупи едни и същи продукти, отколкото в началото. Макар част от продуктите в нея да са плодове и зеленчуци, които имат сезонен характер, то едва ли това повишение може да се отдаде единствено на този фактор. Ако в предходни анализи при част от търговските вериги продуктите от кошницата са повишавали цената си, а при други са я намалявали, то в настоящия анализ при всички вериги се наблюдава малко повишение.

Най-изгодно потребителите за пореден път пазаруват в „Метро“, но не трябва да се забравя, че достъп до немската кеш&кери верига имат предимно бизнес клиенти. Кошницата там е със средна стойност 68,65 лв. В „Кауфланд“, „Рода“ и „Карфур“ разликата в заплатеното е между 71,38 и 73,98 лв., като разликата между „Кауфланд“ и „Рода“ е само 0,70 лв. При останалата част от веригите средната заплатена сума се движи между 75,17 и 77,98 лв.

Владимир Пеев