Progressive Кошница # 7. Период: Януари / Февруари 2013г. - Декември 2013г.

Брой 1 / 2, януари / февруари 2013

Дата: 04.01.2013 Коментари: 0
Снимки (1)
Progressive Кошница # 7. Период: Януари / Февруари 2013г. - Декември 2013г.

Веригите се стремят да поддържат постоянни цени

За поредна година екипът на списание PROGRESSIVE проследява ценовата политика на определени търговски вериги за бързооборотни стоки. Наблюдаваният период обхваща месеците януари-ноември 2013 г. Продуктовите категории се запазват същите – плодове и зеленчуци, продукти от собствената марка на веригата и други хранителни и нехранителни стоки. За разлика от миналата година обаче сега е наблюдавана много по-широка гама от изделия. В кошницата влизат 33 продукта. Тяхната ценова динамика е проследена в магазините на „Пикадили”, „Билла”, „Фантастико”, „Т Маркет”, „Кауфланд”, „Карфур” и „Метро”. Данните за „Рода” са налични до май 2013 г., тъй като след това влиза в ход обявеното по-рано решение на „Меркатор Груп” да прекрати дейността си в България.

Месечният мониторинг за всички следени магазини показва, че средната цена, платена за продуктите, включени в анализа на потребителската кошница, е около 83 – 86 лв. Разликата между най-високата и най-ниската заплатена сума е малко над 3%, което е понижение с 5% спрямо 2012 г. Минимален спад от 1,5% се наблюдава между похарченото на осреднена база през януари-февруари и ноември 2013 г. Тази тенденция по всяка вероятност е следствие от наблюдавания, според Националния статистически институт, негативен тренд в потреблението на домакинствата в България в няколко поредни тримесечия.

Търговските вериги в България през 2013 г.

След 4 години присъствие на родния пазар „Меркатор Груп” реши да преустанови дейността си в България. Все още не е ясна съдбата на всички обекти под марката „Рода”, но компанията проучва възможностите да намали загубите си чрез продажба на магазинната си мрежа.

От „Фантастико” използваха летните месеци, за да реновират и оптимизират 3 от магазините си в София – на бул. „Сливница” 65, в кв. „Стрелбище” и в ЖК „Изток”. Веригата също така планира да отвори и един нов магазин в кв. „Бояна” на 17 декември 2013 г.

„Кауфланд” откри нови обекти в Габрово и гр. Сандански и втори хипермаркет в Перник. Така хипермаркетите на компанията в страната стават 45 и са представени в 29 града.

При разширяването на пазарното си присъствие „Метро” отново заложи на проекта „Моят магазин”. Малките търговски обекти, включили се в програмат,а бяха достигнали 1500, но към юни 2013 г. броят им е намалял на малко над 1300.

„Т Маркет” продължи да разширява търговската си мрежа в по-слабо населени градове, като Тетевен и Първомай, но отвори също така един магазин в София, кв. „Слатина”.

Сравнително по-активни спрямо останалите компании на пазара бяха „Пикадили”, „Билла” и „Карфур”. „Пикадили” направиха няколко придобивания на обекти на по-малки местни търговски вериги. През януари 2013 г. се разпространи новината за закупуването на два магазина „Мандарин” във Варна, като преговори са се водили и за още 4 обекта на същата верига – един във Варна и три в София. През юли „Пикадили” се сдоби с други 3 магазина в София под марката „Нова маркет” – собственост на „ВМ финанс груп”. Нов супермаркет откриха на ул. „Солунска”, а „Пикадили Daily” в кв. „Младост 1” бе преустроен от квартален магазин на супермаркет. Обектите на белгийската компания достигнаха 54 в национален мащаб, а в столицата тя с уверени крачки върви към създаване на най-гъстата мрежа от супермаркети и удобни магазини.

„Билла” също заложи на откриването на нови търговски площи. Очевидно австрийската верига се е фокусирала върху областните градове, тъй като нейни супермаркети отвориха врати в София (два), Сливен, Шумен, Стара Загора, Плевен, Пловдив и Бургас. Според официалната интернет страница на „Билла” тя разполага с 86 магазина, разположени в 35 български града.

Френската верига „Карфур” отвори 7 обекта в рамките на 6 месеца. Това се случи в самия край на 2012 г. и в първата половина на 2013 г. В София отвориха „Карфур маркет” на Лъвов мост, в кв. „Изток” и в кв. „Студентски град”, а нов хипермаркет бе открит в новопостроения мол „Парадайз център”. Други два супермаркета бяха построени и въведени в експлоатация в Бургас и Варна. Така общият брой магазини на „Карфур” в България достигна 20.

„Пикадили”

Тази верига предлага богат асортимент от продукти. От 33 разглеждани в анализа стоки само 3 отсъстват от щандовете на магазина. Това са лютеница „Дерони” (320 г), шоколадови бонбони „Черноморец” (0,94 г) и кухненско руло Perfex (2 бр.). Пастата за зъби Blend-a-med Anti cavity (100 мл) е налична само през ноември.

Плодовете и зеленчуците очаквано се характеризират със сезонност в цените. Краставиците в „Пикадили” през юли-август са с най-ниска стойност (0,99 лв./кг) не само за целия разглеждан период, но и в сравнение с всички други вериги. Най-скъпи са през месеците от януари до март (3,79 – 3,99 лв./кг). Най-евтин е килограмът на портокалите през януари-февруари – 1,29 лв., а с най-висока стойност е през септември – 3,59 лв. Ябълките и морковите са ощетявали портфейла на потребителя най-много през юни и юли-август, а най-малко струват те през януари-февруари. Гъбите печурки са най-изгодни през юни (6,76 лв./кг), а през септември-октомври достигат до 9,30 лв./кг. През останалите месеци от периода цената им се движи между 7 и 7,50 лв./кг. Хлебчето тип „Земел” не променя стойността си през целия разглеждан период (0,31 лв.), с изключение на юни, когато се предлага само за 0,19 лв. Подобна константност на цената (4,99 лв./кг) се наблюдава и при пилешкото бутче (собствена марка), което е по-евтин единствено през януари-февруари с 20%. Олиото (1 л, собствена марка) и яйцата (размер М, 10 бр.) менят цената си на всеки два месеца, като олиото е най-скъпо през януари-март (3,09 лв./л) и най-евтино през септември (2,15 лв./л), а яйцата са най-скъпи през април (3,45 лв./10 бр.) и най-евтини през май (1,79 лв./10 бр.). Оризът (1 кг, собствена марка) увеличава цената си минимално (с 2 %) през септември (1,79 лв.), като тя се запазва такава до края на периода. Еднократно намаление на цената с 13% през май се наблюдава при сухата паста „Престиж” (12 бр.). Минералната вода „Горна баня” (0,65 лв./1,5 л) и бисквитките „Орео” (0,89 лв./0,66 г) не променят стойността си през целия период. Чести колебания в цената имат сиренето „Тертер” (350 г) и сухият шпек „Бургас” (КФМ, 280 г). Виното (розе, J. P. Chenet 0,750 л) и киселото мляко („Активиа”, 290 г) са най-евтини през януари-февруари, след което трайно повишават цената си съответно с 1% и 11%.

От нехранителните продукти прахът за пране Persil (2,85 лв./400 г) и кремът за ръце „Арома Greenline” (1,89 лв./75 мл) не променят цената си през всички месеци, а дамските превръзки Libresse duo и сапунът Dove имат еднократно увеличение. Най-големи колебания в цената има препаратът за почистване Pronto (750 мл), като той е най-изгоден през ноември (3,89 лв.).

Най-спестовно се е пазарувало в „Пикадили” през ноември 2013 г., когато потребителската кошница е струвала 86,96 лв. Най-скъпо тя е излизала през април (93,28 лв.). Разликата е от порядъка на 7%.

„Билла”

„Билла”, подобно на „Пикадили”, е добре заредена, като липсващите артикули са само 3 в разглеждания период. Това са мокрите кърпи Baby Crema (72 бр.), кремът за ръце „Арома Greenline” и душгелът Venus. Пилешките бутчета (собствена марка) са налични само в един от месеците.

Четири са хранителните и 3 са нехранителните продукта от потребителската кошница, които не изменят стойността си през целия период. Това са съответно домашна лютеница „Дерони” (1,99 лв./320 г), минерална вода „Горна баня” (0,69 лв./1,5 л), бульони Maggi (0,89 лв./6 бр.), бисквити „Орео” (0,99 лв.) и плодово кисело мляко „Активиа” (1,39 лв./290 г), а от нехранителните – алуминиево фолио (собствена марка, 1,19 лв./10 м), паста за зъби Blend-a-med Anti cavity (1,99 лв./100 мл) и прах за пране Persil (2,89 лв./400 г). Еднократна промяна в цената в посока повишение (с 9%) има при сиренето „Тертер”, като през последните 3 месеца от периода то не е налично в магазина. Еднократно в различни месеци се покачват бебешкото пюре Hipp (от 2,09 на 2,19 лв. за 125 г), сухата паста „Престиж” (от 2,79 на 2,85 лв. за 12 бр.), шоколадовите бонбони „Черноморец” (от 1,89 на 1,99 лв.), билковите лукчета (от 0,79 на 0,85 лв.), както и солетите „Хрус-Хрус” (от 0,27 на 0,29 лв. за 60 г). През май трайно намалява с 0,50 лв. сухият шпек „Бургас” на КФМ. Яйцата от собствена марка (10 бр.) също са с тенденция за постепенно поевтиняване от 2,39 лв. през януари/февруари до 1,79 лв. през октомври. През ноември се наблюдава повишение с 6%.

Както в „Пикадили”, така и тук плодовете и зеленчуците са с най-голяма динамика в цените поради тяхната сезонност. Краставиците са най-евтини през септември – 0,89 лв./кг, а най-скъпи през март – 3,99 лв./кг. Гъбите печурки са с най-висока стойност през април (7,16 лв./кг), а с най-ниска – през януари-март (4,99 лв./кг). Ябълките са най-неизгодни в разгара на лятото (3,59 лв./кг), а портокалите – през септември и октомври (2,99 лв./кг).

От разглежданите нехранителни продукти сапунът Dove е с най-големи колебания в стойността. Най-скъп е съответно в периода май-септември (2,09 лв.), а най-евтин е през април (1,39 лв.). През месеците януари-март цената му е 1,99 лв., като през март тя е промоционална.

Стойността на потребителската кошница в „Билла” варира между 84,01 лв. през ноември и 88,39 лв. през юли-август.

„Фантастико”

Подобно на предните две вериги, „Фантастико” също е на челните места по наличност на стоките в разглеждания период със само 3 напълно отсъстващи артикула – сирене „Тертер”, алуминиево фолио (собствена марка) и душгел Venus. Други 3 продукта се предлагат в магазина само в един от месеците – домашна лютеница „Дерони”, паста за зъби Blend-a-med и прах за пране Persil.

Най-скъпи са краставиците през март (4,29 лв./кг), а най-евтини – през септември (0,99 лв./кг). Портокалите са най-изгодни през януари-февруари и най-неизгодни през септември. Ябълките и гъбите са с най-висока цена през март, съответно 3,29 лв. и 6,23 лв./кг, а с най-ниска – през ноември (1,59 лв./кг) и през април (3,80 лв./кг). Хлебчето тип „Земел” е един от хранителните продукти във „Фантастико”, който еднократно понижава цената си през май поради промоция и струва само 0,09 лв./бр. През всички други месеци то е на цена от 0,19 лв. Олиото (собствена марка) променя стойността си всеки месец, като ту я повишава, ту я понижава. Най-много потребителят заделя за него през януари-февруари (2,69 лв./л), а най-малко – през октомври (1,99 лв./л). Килограмът на пилешкото бутче трайно се понижава с 16% през юни, като запазва по-ниската си цена до края на разглеждания период. На промоция оризът (собствена марка) във „Фантастико” се е продавал през март за 0,69 лв./кг, като това е най-ниската цена за този продукт във всички вериги и за целия разглеждан период. На най-висока цена се е предлагал през ноември (0,99 лв./кг). Яйцата (собствена марка, 10 бр.) и колбасът (сух шпек „Бургас”, КФМ, 280 г) се характеризират с поетапно поевтиняване, съответно с 25% и със 7%. От хранителните продукти единствено сухата паста „Престиж” (3,29 лв./12 бр.) и солетите „Хрус-Хрус” (0,29 лв.) не променят цената си за изследвания период. Еднократно понижение пък се наблюдава при виното (розе, J. P. Chenet 0,750 л), бульоните Maggi, бисквитите „Орео” и билковите лукчета.

При нехранителните продукти дамските превръзки Libresse duo не изменят цената си (4,65 лв.). Кремът за ръце „Арома Greenline” поскъпва от 1,89 на 1,99 лв. през март и запазва тази цена до края на ноември. Други 3 продукта от нехранителните стоки са с доста динамични цени, които почти всеки месец търпят изменение. Това са мокрите кърпи Baby Crema (72 бр.), сапунът Dove и препаратът за почистване Pronto (750 мл).

Най-скъпо сме заплащали за стоките във „Фантастико” през април (89,55 лв.), а най-изгодно е излизал на потребителя пазарът през октомври (83,49 лв.).

„Т Маркет”

Плодовете и зеленчуците в „Т Маркет” се отличават с ежемесечни промени в цените. В сравнение с първите три вериги тази доста по-често обявява техните цени за промоционални. Най-дълго време в промоция са били краставиците и морковите (по 4 месеца всеки продукт). Любопитно е, че в месеците, в които краставиците са най-скъпи (януари-февруари – 2,49 лв./кг, и март – 3,59 лв./кг), те всъщност са в промоция и цената им е най-ниска в сравнение със същия период в другите вериги. Ябълките са се предлагали най-изгодно през октомври (0,89 лв./кг), а най-много са ощетявали потребителя през юли-август (2,99 лв./кг). Гъбите в два последователни месеца са най-скъпи и най-евтини. През април те са се продавали за 6,76 лв./кг, но още на следващия месец достигат най-ниската си цена от 3,99 лв./кг, която е и промоционална.

Напълно отсъстващи от асортимента на магазина тук са повече продукти в сравнение с другите вериги. От хранителните стоки не се предлага ориз (собствена марка) от 1 кг и шоколадови бонбони „Черноморец”, а от нехранителните липсват кухненското руло Perfex, мокрите кърпи Baby Crema, почистващият препарат Pronto и душгелът Venus. Само в един от месеците на разглеждания период са отбелязани данни за пастата за зъби Blend-a-med Anti Cavity. Олиото (собствена марка) се е търгувало най-скъпо през месеците от януари до март (2,69 лв./л), след което цената му варира, като се покачва и намалява. Най-ниската си цена то достига в периода септември-ноември (1,99 лв./л). Някои от продуктите, като яйца, домашна лютеница „Дерони” (320 г) и вино розе J.P. Chenet (750 мл), се предлагат само в половината от разглеждания период. Сирене „Тертер” (350 г) струва най-много от септември до ноември (5,95 лв.), а от януари до март се търгува най-изгодно (5,59 лв.). В процентно отношение разликата е 6%. При бебешкото пюре Hipp през май се наблюдава покачване в цената с 10% – до 2,19 лв., след което следва леко понижаване с 0,10 лв. и отново връщане до предишната стойност от 2,19 лв. през октомври. Минералната вода „Горна баня” (0,65 лв./1,5 л) и солетите „Хрус-Хрус” (0,29 лв.) не променят цената в нито един от месеците.

От нехранителните продукти прахът за пране Persil (400 г) е понижил цената си само веднъж през октомври с 14%, когато е бил и в промоция. Сапунът Dove през април е бил на най-добра цена в сравнение с всички останали магазини за целия разглеждан период (1,04 лв.).

Потребителската кошница на „Т Маркет” е по-евтина в края на периода в сравнение с неговото начало. Тя най-много е ощетявала потребителския портфейл през март (86,31 лв.), а най-изгодна е била през май (81,54 лв.), като разликата е малко над 5%.

„Кауфланд”

Краставиците в немската верига са се търгували през януари-февруари за 3,69 лв./кг, докато през летните месеци цената им е чувствително по-ниска (1,29 – 1,39 лв./кг). През останалото време цената им се движи в рамките от 1,79 до 2,69 лв./кг. Портокалите традиционно се предлагат най-изгодно в зимните месеци, като тогава са били и на промоция (0,99 лв./кг през януари-февруари). Доста по-висока е цената им през летните месеци (юли-август), когато се продават срещу 2,89 лв./кг. Ябълките и морковите, подобно на другите разглеждани плодове и зеленчуци, са със сезонно обусловени стойности (най-евтини са през есента, а най-скъпи през лятото). През целия период 7 продукта в „Кауфланд” се отличават с константни стойности: хлебчето тип „Земел” (0,15 лв.), алуминиевото фолио (собствена марка, цена 1,19 лв.) минералната вода „Горна баня” (0,65 лв.), плодовото кисело мляко „Активиа” (1,39 лв.), пастата за зъби Blend-a-med (1,89 лв.), мокрите кърпички Baby Crema (2,59 лв.) и кремът за ръце „Арома Greenline” (1,59 лв./0,75 мл). Пилешките бутчета (собствена марка) и билковите лукчета поевтиняват еднократно, съответно през юни с 21% и през октомври с 14%, през които месеци са и в промоция. Оризът (собствена марка) в „Кауфланд” е с постоянна цена, с изключение на май и ноември, когато се покачва с 0,20 лв. Стойността на опаковката от 350 г сирене „Тертер” се повишава на два етапа с по 0,30 лв., като през септември достига 5,89 лв. При бебешкото пюре Hipp и шоколадовите бонбони „Черноморец” установяваме трайно покачване, съответно с 0,20 и 0,30 лв.

От нехранителните продукти душгелът Venus (750 мл) на няколко пъти е с промоционална цена, като през ноември е най-изгоден (4,19 лв.). От 33-те разглеждани продукта в тази верига липсват прах за пране Persil, солети „Хрус-Хрус”, вино розе J. P. Chenet и домашна лютеница „Дерони”.

От всички магазини „Кауфланд” е единственият, при който не се наблюдава разлика в стойността на потребителската кошница в началото и в края на периода, като тогава е и най-евтина (81,45 лв.). През летните месеци тя достига до 85,17 лв., което е покачване с 4,5%.

„Карфур”

Шест от продуктите в „Карфур” имат непроменяща се цена в рамките на разглеждания период. Това са олиото (4,99 лв./л, присъства само в 3 от месеците), лютеницата „Дерони” (1,99 лв./320 г), минералната вода „Горна баня” (0,65 лв./1,5 л), бульоните Maggi (0,89 лв./6 бр.), шоколадовите бонбони „Черноморец” (1,75 лв./0,94 г) и кухненските рула Perfex (1,19 лв./2 бр.).

При други 4 продукта също се наблюдава непроменяща се цена, с изключение на един от месеците, когато продуктът е в промоция. Бисквитите „Орео” се предлагат за 0,85 лв., но през юли-август са с 20% по-евтини. При нехранителните продукти мокрите кърпи Baby Crema могат да бъдат закупени за 2,59 лв., а през септември са с 23% по-ниска цена. В същия месец в промоция е кремът за ръце „Арома Greenline” (1,09 лв./0,75 мл), а през останалите месеци е с 46% по-скъп. Почистващият препарат Pronto e сред промоционалните продукти през януари-февруари и се продава за 3,69 лв. От март се наблюдава увеличение с 26%.

Още 5 продукта имат една-единствена промяна в цената. Оризът (собствена марка) струва 2,99 лв. през януари-февруари, след което цената му нараства с 0,20 лв. Сухата паста „Престиж” (12 бр.) се предлага за 2,65 лв., но през ноември стойността й се покачва със 7,5%. Алуминиевото фолио (собствена марка) от януари до октомври е на цена от 1,95 лв. В последния месец от разглеждания период следва повишение от 7%.

Два пъти търпят корекция в цената си хлебчето тип „Земел”, сиренето „Тертер”, бебешкото пюре Hipp, розето J. P. Chenet, солетите „Хрус-Хрус” и душгелът Venus. Сиренето през април поскъпва с 5,7%, до 5,59 лв., а от октомври следва ново увеличение от 5,4%. Пюрето се продава до април на 2,09 лв., след това повишава цената си на 2,25 лв., а през юли добавя още 0,04 лв. към стойността си. Виното е на промоция през януари-февруари и се предлага за 7,49 лв. На следващия месец цената му се понижава със 7%, но от май до ноември е на цена от 8,49 лв. От януари до април и от юли до октомври солетите струват 0,25 лв. В останалите месеци цената им леко се повишава.

При плодовете и зеленчуците цената на краставиците в периода юли-октомври се движи в диапазона 0,95 – 1,79 лв. В останалите месеци те струват около и над 2 лв. Портокалите менят често цената си. Най-изгодно могат да бъдат закупени през март (1,08 лв.), а най-много отделя за тях потребителят през септември и октомври (2,55 лв.). Единственият месец, през който ябълките се предлагат под 2 лв., е ноември, когато са на промоция (1,85 лв.). В останалото време те се търгуват между 2,28 лв. и 2,99 лв. През есента и зимата морковите могат да бъдат закупени на цени до 1 лв. През другите два сезона за тях е трябвало да отделите от 1,09 лв. до 1,65 лв./кг.

Най-добрият месец за пазаруване в „Карфур” е бил март 2013 г. Тогава потребителската кошница е струвала 83,28 лв. Най-много средства пазаруването във френската верига отнема през ноември (88,11 лв.). Между началото и края на разглеждания период се наблюдава 5% увеличение.

„Рода“

Извадката за „Рода” е ограничена в рамките на януари-май 2013 г. следствие на решението на словенската компания „Меркатор Груп” да се раздели с бизнеса си в България. Въпреки това ще направим преглед на наличните данни.

До март ябълките в „Рода” се продават за 0,99 лв. През април те повишават цената си на 1,99 лв. Портокалите през януари-февруари и май се предлагат за 0,99 лв., а в останалите месеци са с 50% по-скъпи. Краставиците в първите два месеца струват 3,99 лв., след което поевтиняват с 25%. Морковите имат една цена през всичките месеци – 0,99 лв./кг.

Сиренето „Тертер” (350 г) търпи еднократна промяна и от 5,19 лв. поскъпва на 5,89 лв. през април. Веднъж коригира цената си и минералната вода „Горна баня” (1,5 л). През март тя се предлага за 0,69 лв., което е със 17% повече спрямо предходния месец. Бульоните Maggi (6 кубчета) са най-евтини през май. През останалия период са могли да бъдат закупени между 0,85 и 0,99 лв. Киселото мляко „Активиа” (290 г) има динамична цена. През януари-февруари се продава за 1,19 лв., през март и май – за 1,34 – 1,35 лв., а през април е продукт в промоция и струва 1,25 лв. Солетите „Хрус-Хрус” и бисквитите „Орео” поевтиняват през май – съответно с 27% до 0,25 лв. и 7,5% до 0,65 лв.

При нехранителните продукти прахът за пране Persil (400 г) понижава на два пъти цената си. През март тя пада на 2,45 лв., което е с 18% по-малко от предходната, а през май следна ново намаление от 19%. Еднократно редуциране на цената се наблюдава при сапуна Dove (100 г) и при препарата за под Pronto (750 мл) – съответно от 1,29 лв. на 1,19 лв. през април и от 4,89 лв. на 3,49 лв. през март.

В „Рода” не променят стойността си 6 продукта – морковите (0,99 лв./кг), пилешките бутчета (собствена марка, 4,89 лв./кг), бебешкото пюре Hipp (2,29 лв./125 г), кухненското руло Perfex (1,49 лв.), пастата за зъби Blend-a-med (1,99 лв./100 мл) и мокрите кърпи Baby Crema (2,65 лв./72 бр.).

Най-евтин месец в „Рода” е януари-февруари 2013 г. – тогава потребителят отделя за продуктите от кошницата 81,75 лв. Най-много той заплаща през април – 85,97 лв.

„Метро”

Ябълките в „Метро” променят продажната си цена почти ежемесечно. Най-висока е през юли-август (3,18 лв./кг), а най-ниска – през октомври и ноември (1,26 лв./кг). Повечето плодове и зеленчуци също имат постоянно променяща се стойност. Морковите се предлагат най-изгодно през януари/февруари за 0,83 лв./кг, а най-много трябва да отдели потребителят през май – 1,67 лв./кг. През три от четирите сезона цената на портокалите се движи в диапазона 1,07 – 1,55 лв. Едва през есента цената им се покачва над 2 лв. Сезонността на краставиците се вижда отчетливо. В периода юни-септември те се движат в диапазона 1,43 – 1,19 лв./кг. В останалите месеци са предлагани между 1,80 и 3,90 лв. Единствено гъбите в сравнение с останалите вериги са със сравнително постоянна цена. Разликата между най-ниската и най-високата е 16,7% (4,30 – 5,02 лв.).

Олиото (собствена марка, 1 л) на няколко пъти поевтинява и е най-достъпно през октомври. Тогава то се продава за 2,12 лв., което е с 18% по-малко в сравнение с месеците януари-април.

При хранителните продукти лютеницата „Дерони” (320 г) се предлага в повечето месеци на цена 1,82 лв. През май, юни и ноември тя е с между 10 и 13% по-евтина. Бебешко пюре Hipp (125 г) е на промоция през март и струва 1,98 лв. През юни и ноември то е с 0,08 лв. по-евтино, а в останалите месеци коства на потребителя 2,15 лв. Виното розе J. P. Chenet (750 мл) е с промоционална цена от 6,90 лв. през май и ноември. С 12% по-висока е цената му в периода юли-октомври.

Киселото мляко „Активиа” (290 г) и кухненското руло Perfex (2 бр.) имат две ценови ставки, но ги променят на няколко пъти. „Активиа” през януари-февруари и май струва 1,15 лв., а през другите месеци е със 7% по-скъпа. Кухненското руло се предлага за 1,19 лв. през юли-август и октомври, а в останалия период цената му нараства с 9%.

Веднъж променят цената си оризът (0,94 – 1,19 лв./1 кг), кремът за ръце „Арома Greenline” (1,16 – 1,67 лв./0,75 мл) и душгелът „Venus” (4,79 – 5,03 лв./750 мл).

На константни нива се продават бисквитите „Орео” (0,76 лв./66 г) и пастата за зъби Blend-a-Med Anti-Cavity (1,76 лв./100 мл).

Стойността на потребителската кошница в „Метро” се движи между 75,45 лв. (октомври) и 80,33 лв. (януари-февруари). Немската кеш енд кери компания отчита 4% понижаване на цените за разглеждания период, или второто най-голямо понижение спрямо останалите търговски вериги.

 

Анализът на данните за ценовата политика на търговските вериги показва, че за продуктите от кошницата потребителят отделя в края на изследвания период с 1,5% по-малко, отколкото в началото. Данните са на усреднена база. Единствено в „Карфур” клиентите отделят повече през ноември спрямо януари. Предвид сезонния характер на плодовете и зеленчуците едва ли бихме могли със сигурност да кажем, че става дума за реален спад в цената на разглежданите изделия. От друга страна бихме могли да приемем, че веригите за бързооборотни стоки се стремят да поддържат цените сравнително непроменени. За това свидетелства маржът между най-ниска и най-висока цена на кошницата, който е само 3,5% усреднен за всички магазини.

„Метро” отново се откроява като най-евтино място за пазаруване със средна цена на кошницата от 77,72 лв. Но все пак трябва да се има предвид и формата на търговските обекти, който е кеш енд кери. Между 83 и 84 лв. е цената, която заплаща потребителят в „Кауфланд”, „Рода” (докато присъства на пазара) и „Т Маркет”, а между 85,50 и 90 лв. – в „Карфур”, „Билла”, „Фантастико” и „Пикадили”.