Иновативна система за дигитален мониторинг на дистрибуцията и мърчaндайзинга

Дата: 09.12.2013 Коментари: 0
Снимки (3)
Иновативна система за дигитален мониторинг на дистрибуцията и мърчaндайзинга

Добромир Живков, Директор „Бизнес развитие“ в New Point.


Нека първо започнем с въпроса, каква компания е New Point?

Това е компания, която беше създадена с идеята да работи основно в сферата на събирането, обработката и анализа на пазарна информация и на разработване иновативни технологични решения в тази област.

Екипът, който стои в основата и има сериозен опит в различни направления на маркетинговите проучвания. Аз също съм в този бизнес вече 15 години.

New Point започна с много добър старт. В средата на 2012 спечелихме проект за иновативна стартираща фирма и получихме финансиране за „Разработване на иновативна система за електронна регистрация на информация и дистанционен мониторинг на търговските представители“, по ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика”, съфинансирана от ЕС чрез Европейския фонд за регионално развитие.


Споменахте събиране на информация, каква по-конкретно информация?

Информация от различен характер, но най-вече в две насоки - потребителски проучвания и наблюдение и регистрация, например в търговските обекти.


Върху какво фокусирате бизнес усилията си?

През първите 2 години изградихме капацитет за събиране и анализ на данни на базата на по-скоро традиционните методи в проучванията - пряко-лично интервю, телефонно интервю, онлайн анкети, след което се насочихме към по-иновативни подходи. Клишето, че технологиите променят света около нас е напълно вярно и важи в пълна сила и за маркетинговите проучвания. В световен мащаб, през последните няколко години, в този бизнес има три основни направления, които фокусират вниманието и всички те са тясно свързани с технологични иновации. Едното е Big Data, второто е Neuroscience парадигмата в маркетинговите проучвания и може би, последното е най-мащабно и е свързано с масовото навлизане на мобилните технологии в етапа на data collection, независимо дали говорим за т.нар. количествени или качествени методики на регистрация. Ние фокусираме все повече усилия именно в тази посока на mobile research, защото също много силно вярваме в иновациите и смея да кажа, че те са в основата на нашата бизнес стратегия.

 

А как се реализира този подход на практика?

Практическата реализация на идеята е събиране на информация през мобилни устройства от два основни източника. Единият е чрез нашата мрежа от сътрудници, които работят с таблети, а вторият е чрез директно участие от страна на респондентите, през личния си смартфон или таблет, най-често на принципа на изграждане на панел, както е с онлайн или потребителските панели. Предпоставките, които правят възможно използването на този метод са достъпните технологични решения и в случая имам предвид, както самите устройства, така и широкото покритие на мобилния интернет в страната. Нашите одитори извършват посещения в търговските обекти, където правят регистрация на исканата от клиента информация. Тя може да бъде за стокови наличности, активни промоционални кампании на мястото на продажба и т.н.

Всичко се регистрира в специално програмирано мобилно приложение, информацията постъпва в сървъра на платформата, където бива автоматично обработвана и предоставяна клиента в искан от него дизайн, формат, набор от индикатори, коефициенти, индекси и т.н.

Останалото е know how и много сериозно инвестиране на средства и усилия в разработването на самата софтуерна платформа, чрез която се управлява целия процес. Много е важно процесите да се обхванат комплексно, в система.

Всъщност разработената от New Point „иновативна система за електронна регистрация на информация и дистанционен мониторинг на търговските представители“ е интегрирана web базирана платформа за цялостно обслужване на процеса на събиране, обработка, анализ и рипортинг на информация. В областта на изследванията на търговските обекти, към която сме се насочили, тази платформа може да се използва за поне четири типа проекта: измерване на цялостното представяне на една фирма на пазара на дребно, оптимизиране на дистрибуцията, измерване на представянето търговските представители, оценка и оптимизация на мърчандайзинга.

 

Каква е ползата за клиентите от една такава платформа?

Редица са ползите за клиентите, особено в сравнение с традиционните методи на регистрация. На преден план, обаче, изпъкват значителното съкращаване на времето до получаването на важните за бизнеса крайни резултати. Представете си, че одиторът на New Point регистрира out-of-stock на определен артикул в даден търговски обект, известието за това може да бъде получено от клиента буквално минута след завършването на регистрацията.

Не бива да пропусна и по-високото качество на събраната информация, като резултат от прецизното програмиране на платформата, задължително в максимално съответствие с т.нар. workflow на регистрацията. Контролните процедури също са на по-високо ниво дори само в резултат на автоматичната GPS проследяемост на всяко посещение в обектите.

Тук е важно да кажа, че ние залагаме много на изграждането на партньорски отношения с други компании. Платформата, за която говоря разработваме съвместно с ITTI които имат значителен опит в подобни проекти за чуждестранни клиенти.


А има ли алтернативни предложения за подобни услуги на българския пазар?

Да, има подобни технологични решения. Не мога да кажа, че сме първите, насочили се в тази посока. Някои от решенията, с които съм запознат са разработени, но по-скоро като допълнение или на базата на различни ERP системи. Част от тях не са толкова специализирани в събирането на първичната информация, в което смятаме, че притежаваме достатъчна експертиза и познаване на клиентските потребности. Много фирми имат системи за събиране на търговските си заявки и погрешно смятат, че нашата дублира този процес. Интегрираната платформа има заложени концепции за събиране и систематизиране на определена информация, която търговските представители не събират, а писано правило е, че е препоръчително това да се извършва от независим доставчик. В чужбина всички фирми с големи дистрибуторски мрежи прилагат някаква форма на външен одит. Надяваме се  времето да покаже, че сме избрали правилния път.