Новини

Глоби в общ размер над 2 млн. лв. е наложила Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на производители и дистрибутори на олио. Санкциите са заради установено забранено вертикално споразумение. То според официалното становище на антимонополния орган, предотвратява, ограничава или нарушава конкуренцията на пазара на бутилирано слънчогледово олио, посредством пряко или косвено определяне на цени за препродажба.
Глоби ще трябва да платят общо 9 фирми, предлагащи олио на българския пазар. Най-малката санкция е в размер на 91 хил. лв., а най-голямата – почти 629 хил. лв. Комисията е извършила секторен анализ на конкурентната среда на пазара на слънчоглед и слънчогледово олио у нас. В детайли е било разгледано поведението на фирмите, при сключване на договори за дистрибуция на бутилирано слънчогледово олио.
В процеса на проверка, КЗК е установила, че договорите между доставчиците и дистрибуторите са напълно идентични по съдържание, като е налице „механизъм за определяне от доставчиците на цени за препродажба, с конкретни стойности за различните нива на реализация на продуктите”. За спазване на зададените цени са въведени стимули под формата на отстъпка за дистрибутора. „Спазването на механизма се контролира и санкционира с прекратяване на договора и неполучаване на допълнителни отстъпки от дистрибуторите. Договорите за дистрибуция на практика формулират конкретното задължение на дистрибуторите да спазват препоръчителните цени за препродажба. При така въведения механизъм за определяне на цени се постига контрол при ценообразуването по цялата верига на реализация на продукта от ниво доставчик до крайния клиент”, се посочва в официалното съобщение на антимонополната комисия.
КЗК счита, че създаденото задължение за спазване на цената за препродажба, комбинирано с възможността за санкциониране на неспазването на това задължение, налага извода, че контрагентите се съгласяват да фиксират цени за препродажба. Непосредственият ефект от този механизъм, според комисията, е елиминирането на ценовата конкуренция между дистрибуторите и косвено повлияване в значителна степен на цената към потребителя.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай