Пазарът на алкохолни напитки в България достига почти 713 млн. литра през 2021 г.

Дата: 24.01.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на алкохолни напитки в България достига почти 713 млн. литра през 2021 г.

Пазарът на алкохолни напитки в България достига почти 713 млн. литра през 2021 година, показват данните на Euromonitor International. Факт е, че през периодът картината не беше чак толкова мрачна, както тази през 2020 година, когато обемът на продажбите на алкохолни напитки спадна драстично, заради COVID-19. През 2021 г. отново се регистрира лек спад от -0,1% в продажбите в обем, което се дължи на факта, че икономиката се възстановяваше и инфлацията нарастваше, все фактори, които допринесоха за свиване на потреблението.

„Негативна картина се наблюдаваше при най-популярните алкохоли и бири в България, които регистрираха спад от 1,1% на продажбите в обем. Това се дължеше на продължаващото намаляване на броя на населението и липсата на туристи. Все пак повечето българи предпочетоха да прекарат празниците у дома, което беше положително за пазара на алкохолни напитки. Останалите продукти от категорията се представиха добре, като сайдерите и ready-to-drink напитките, които регистрираха ръст в обем от 8,9% и 9,8%, съответно“, казва представител на изследователската компания Euromonitor International.

Пазарът на алкохолни напитки през 2021 година в Хорека канала започна бавно да се възстановяват, въпреки че обемът на продажбите все още не можеше да достигне нивата отпреди кризата с COVID-19.

През периода нискоалкохолните продукти и тези без съдържание на алкохол набираха сила на пазара в България. Въпреки, че те се предлагаха предимно в бирения сегмент, започнаха да се появяват и нови подобни продукти в категория „Вино“. Например, през 2020 година само два бранда безалкохолно вино се предлагаше на пазара, а през 2021 година предложенията се увеличиха до осем бранда. Също така, първото предложение на български производител на безалкохолно вино бе лансирано на пазара през 2021 година. Става дума за пенливо вино PINAR, което се произвежда от малка винарна, намираща се в Рила планина. Тези безалкохолни вина се предлагат на ценовите равнища както техните алкохолни еквиваленти и е съвсем ясно, че за да се постигне същият вкус и аромат, като на истинско вино, се изисква наличието на висока експертиза.

Заради пандемията, която ускори преминаването към електронна търговия, много играчи започнаха да бъдат по-изобретателни в онлайн пространството, особено по-малките, за които е трудно да договорят пространство за продажба в по-големите хипер-и супермаркети. Например, Dragomir Winery Estate вече предлага виртуални обиколки на своята винарна, както и възможност за резервация на обиколки и закупуване на техните вина онлайн.

Интересното на пазара през 2021 г. беше лансирането на хард залцерите, след значителния им  глобален успех през последните години. В стремежа си да капитализира този успех „Каменица“ предложи на пазара марката WAI Moment. Глобалното нарастване на популярността на хард залцерите е подхранвано от тенденцията към по-здравословни навици за пиене и преминаване към напитки с ниско съдържание на алкохол, особено сред по-младите хора. Ниското съдържание на калории също е ключов двигател на продажбите и се очаква хард залцерите да постигнат подобен успех и на българския пазар.