Пазарът на бързооборотни стоки се възстановява след пандемията, но потребителите са все така предпазливи

Дата: 21.07.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Пазарът на бързооборотни стоки се възстановява след пандемията, но потребителите са все така предпазливи
Потребителското доверие в България се понижава през първото тримесечие на 2021 г. спрямо последното тримесечие на 2020 г. Това споделиха анализаторите от NielsenIQ по време на ежегодната конференция компанията за пазарни проучвания Shopper Trends, която се проведе на 8 юли 2021 г. Основната причина за по-ниския индекс е притеснението на българите относно сигурността за работата им. Перспективите за работа, си остават единственият показател за потребителско доверие, при който няма индикации за възстановяване през последните три месеца на 2020 г. 
 
Като цяло данните на NielsenIQ не са изненадващи по отношение на развитието на продажбите през първото тримесечие на 2021 г. През този период ръстът на продажбите на годишна база изчезва, защото вече не е налице запасяването със стоки, което беше типично за този период преди година, когато потребителите изкупуваха огромни количества от определени продуктови категории с оглед на задаващата се пандемия. Според данните на маркетинговата агенция, ръстът в обем от началото на 2021 г. до края на март е 0,8%, увеличението на цените е с 1,5 на сто, а повишението в стойност – 2,3%. 
 
Анализът на компанията показва, че от началото на годината до април, при 61% от проследяваните продуктови категории се отбелязва увеличение в стойност, но само при 46 на сто от категориите има ръст и в стойност и в обем. Пандемията промени съдържанието на потребителската кошница, но през тази година се наблюдава по-ниско търсене на категориите, които станаха приоритетни за потребителите през първото тримесечие на 2020 г.  От основните групи храни понижение в търсенето има при бялото саламурено сирене (-8,7%) и при киселото мляко (-2,3 на сто). От консервираните храни, най-слабо е намалението при зеленчуковите консерви (-3,6%). От почистващите продукти, спада в търсенето на сапуни е -6,2 на сто. Любопитен акцент от тазгодишния анализ на NielsenIQ е, че все повече напитки намират място в потребителските кошници, което се дължи най-вече на възраждащия се социален живот след като мерките около пандемията бяха разхлабени. Така например, от началото на годината до края на март, бирите регистрират увеличение в продажбите в стойност от 4,6%, а важността им в стойност в общата бързооборотна категория е 5,4%. При кафето продажбите в стойност се променят с 6,8 на сто, а важността му сред останалите категории в 3,0 на сто. 
 
Едно от ключовите наблюдения на агенцията за пазарни проучвания е, че въпреки че българската икономика започва да се възстановява след пандемията, потребителите запазват ниското си доверие. Дори въпреки факта, че търсенето на категории, популярни от преди времената на пандемията се е възродило, чувствителността към цените е преустановила някои от потребителските навици от миналото.