Супермаркетите и удобните магазини движат продажбите на дребно в Румъния

Дата: 13.03.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Супермаркетите и удобните магазини движат продажбите на дребно в Румъния
Супермаркетите и удобните магазини са най-добре представилите се на пазара на дребно в Руъния през 2023 г. според RetailZoom, съобщава Economica.net., цитирана от European Supermarket Magazine. Продажбите на супермаркетите са се увеличили с 16,5% в стойност и с 1,5 на сто в обем в сравнение с 2022 г.. В същото време продажбите на удобните магазини са нараснали с 18,1% в стойност и с 1,6 на сто в обем. 
 
В другата противоположност са хипермаркетите, чиито продажби са паднали с 2,8 на сто в обем, но са се покачили с 9,7% в стойност, докато независимите търговци са отчели понижение в обем от 2,7%. Докладът на RetailZoom изключва данни за дискаунтъра Lidl. 
 
Позитивното представяне на супермаркетите и удобните магазини е в съответствие с по-високата покупателна способност в големите градове, където по-малките магазини са по-разпространени, се посочва в доклада.
Въпреки забавянето на инфлацията в края на 2023 г., цените все пак са нараснали значително през годината - с 14% повече в сравнение с 2022 г. и с 32 на сто спрямо 2021 г. Това е накарало румънските потребители да коригират навиците си на пазаруване, като повече консуматори се фокусират върху конкретните нужди на своите домакинства отколкото да се впускат в импулсни покупки. Това резултира в по-малко продукти в потребителските кошници, които са намалели от 7 на 5 през последните три години. 
 
Делът на собствените марки отчита леко понижение пре 2023 г. - с 0,1-процентни пункта до 19 на сто в обем и с 0,5-процентни пункта до 18,1% в стойност. За да се справят с това предизвикателство търговците организират по-чести промоционални кампании, като 28 на сто от покупките, направени през четвъртото тримесечие на 2023 г. са били направени с продукти в намаление, като това са най-високите нива за последните 5 години, посочва ежедневникът Ziarul Financiar. Това показва, че промоциите се доказват като ефективна стратегия за основните брандове в конкуренцията им със собствените марки. 
 
Докато продажбите на дребно останаха позитивни в края на 2023 г., обемът на потребление се е понижил леко в сравнение с година по-рано. Цените на храните през втората половина на 2023 г. са паднали с до 27% спрямо 2022 г., докато в категорията на нехранителните продукти, цените са се повишили с 28 на сто.