Списанието

Изберете рубрика:

 

В главната роля – анализ на топ 10 на дискаунт веригите в Европа

Брой 5, май 2021

Дата: 14.05.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
В главната роля – анализ на топ 10 на дискаунт веригите в Европа

Според ново проучване на IGD каналът на дискаунтърите ще реализира 43% от търговския ръст в Европа, добавяйки 34 млрд. евро към продажбите между 2020 и 2022 г. Дискаунтърите са вторият по големина и най-бързо развиващият се търговски канал в Европа. Той устойчиво набираше сила в последните години и с потребители, които увеличиха фокуса си върху цените заради пандемията и напредването на развиващите се пазари в Източна Европа, дискаунт каналът се получи главната роля в региона.

Старши анализаторът в IGD Максим Делакур, който оглавява проучванията върху дискаунтърите, споделя информация за веригите, които влизат в топ 10 на европейските дискаунтъри и очертава приоритетите на всеки един от тях в следващите години.

1. Lidl

С продажби за 2020 г. в размер на 94,1 млрд. евро, 11 428 магазина и 7,7% средногодишна норма на ръст, Lidl е най-големият ритейлър в Европа и предлага най-силни възможности за растеж в региона, с 15 млрд. евро допълнителни продажби, реализирани до 2022 г. Веригата се е фокусирала върху операциите си във Франция, Германия, Полша, Обединеното кралство, Италия, Испания и Румъния, като планира да открие повече магазин в градските части.

Доставчиците на компанията трябва да фокусират възможностите си на тези пазари и да проучат нови възможности за продукти, които са подходящи за градските локации. Заслужава си да се следи развитието и на мобилното приложение Lidl Plus, което създава възможности за нови маркетингови похвати.

2. Aldi Süd

Веригата заема второто място с продажби от 41,1 млрд. евро през 2020 г. и средногодишна норма на ръст за периода 2020-2022 от 6,2%. Търговецът се сблъска със забавяне на ръста си в Германия, заради увеличената конкуренция на този пазар в лицето на супермаркетите, затова е необходимо да се следят отблизо международните му операции.

Aldi Süd има силни амбиции за откриването на нови магазини в Обединеното кралство и Италия, които ще допринесат най-вече за ръста на групата през следващите 2 години, затова точността на прогнозите за обемите ще бъдат от първостепенно значение. Развитието на електронната търговия също се ускорява, водено от пазарите в Обединеното кралство и САЩ. Компанията може да лансира предложение за свой електронен магазин в Европа още през тази година.

3. X5 Retail Group

С 16 895 магазина и продажби за 20,6 млрд. евро през 2020 г. X5 Retail Group ще продължи плановете си за бурна експанзия през следващите няколко години. За да успее, ритейлърът трябва да е сигурен, че динамиката на доставките му ще успее да е в крак със силния ръст в обем на годишна база.

Две ключови неща за доставчиците на веригата са да успеят да се осигурят синхронизация с ангажимента на търговеца към купувачите да прави предложения, които да тотговаят на местните нужди и същевременно да разбират какви подобрения са необходими в производствения процес, за да се запази качеството на продукта по веригата до достигането му до магазина.

4. Aldi Nord

Компанията притежава 4779 магазина и средногодишна темп на ръст от 8,7%, растежът на търговеца до 2022 г. е подсигурен от придобиването на Leader Price във Франция, която се опитва да скрие затрудненията си на няколко пазара, включително Дания, Нидерландия и Белгия.

Продължаващото сливане на доставките с Aldi Süd в Германия обаче се очаква да подобри ефективността на ценовото „лице“ на търговеца и са върне Aldi Nord към устойчивия растеж.

5. Mercadona

Прогнозите са пазарният лидер в Испания да генерира продажби от 27,6 млрд. евро до 2022 г. Търговецът залага изцяло на качеството на продуктите, нещо което смята, че увеличава конкурентността му.

Mercadona е посветена на мисията да предлага локално продукти и възможността, която се разкрива пред доставчиците е да помогнат на веригата да развива асортимента си така, че да засили качеството, както и предлагането на свежа и прясна храна. Mercadona също продължава да развива онлайн търговията си.

6. Biedronka

С продажби за 2020 г. от 14 млрд. евро и средногодишна норма на ръст от 9,9% до 2022 г. Biedronka реши половината от 100-те нови магазина, открити през 2021 г., да бъдат по-малък формат. Продуктите на доставчиците трябва да отговарят на изискванията на купувачите за удобство. Вероятно е веригата да развие асортимента си така, че да привлече повече купувачи с различни нужди и онлайн търговията в този контекст има особено значение.

Biedronka продава повече онлайн през различните си партньори, част от които са Glovo и Everli. Политиката за устойчивост е приоритет за ритейлъра, така че продукти, които оправдават очакванията за устойчиво производство и екологични опаковки са с приоритет.

7. Netto Marken-Discount

Със средногодишен темп на ръст от 3,2% прогнозираните продажби на търговеца до 2022 г. са 15 млрд. евро. Компанията се фокусира върху реновирането на съществуващата си мрежа от магазини, за да повиши възприятията на потребителите за качество.

Притежаваната от Edeka Netto Marken-Discount остава единственият хранителен дискаунтър в Германия, който предлага онлайн покупки. Търговецът няма международни операции и това му позволява да все повече да приспособява модела си на регионално ниво. Действия в тази посока са подкрепяне на местните общности и доставчици, които са силно засегнати в стратегията за развитие на Netto Marken-Discount.

8. Penny

Прогнозираните продажби на Penny до 2022 г. са 16,4 млрд. Дискаунтърът продължава да развива бизнеса си към модел, който все повече наподобява този на супермаркетите, като увеличава размера на асортимента си и подобрява устройството на магазините си.

Фокусът върху стойността остава ключов, но иновациите също са важни и трябва да се вземат предвид от доставчиците. Penny стартира онлайн продажби в Италия и е възможно да търси пазар за този тип търговия и на други пазари.

9. BIM

Продажбите на BIM  за 2020 г. са в размер на 7,2 млрд. евро и 66% от тях идват от собствените марки на веригата. Ритейлърът продължава да проучва възможности за развитие в повече категории, затова доставчиците трябва да следят кои са те. Въпреки че BIM оперира с ограничен брой доставчици, производителите трябва да предлагат конкурентни цени, за да бъдат листнати във веригата.

Дискаунтърът продължава да отваря около 500 нови магазина всяка година, затова доставчиците трябва да бъдат подготвени да отговорят на търсенето на по-големи обеми.

10. Action

IGD прогнозира, че Action ще генерира продажби в размер на 7,7 млрд. евро до 2022 г., което ще представлява средногодишен темп на ръст от 16 на сто, а това превръща дискаунтърът в най-бързо развиващия се в Западна и Централна и Източна Европа. Това означава, че тези, които са в бизнес отношения с Action трябва да се развиват и адаптират с много бърза скорост, за да подсигурят доставките. Повече от 320 магазина се очаква да бъдат отворени до 2022 г., но тази бройка може да се окаже много по-голяма, тъй като се очаква компанията да навлезе на нови пазари.

В момента Франция е най-големият пазар за Action, очаква се Германия да заеме второ място. Развитието на веригата засяга много търговци на дребно. Click and Collect услугата беше предложена на потребителите в Нидерландия, предстои на други пазари да се развие онлайн търговията през тази година.

Докато ръстът на дискаунт канала може да се забави на някои от по-зрелите пазари като Германия и Нидерландия, други държави като Турция, Русия и Полша се очаква да реализират двуцифрени ръстове, с което ще създадат възможности пред производителите на храни и напитки. Към големите играчи се присъединяват няколко по-малки до средни компании като Netto, REMA 1000 и DIA, които играят съществена роля както на регионалните пазари, така и за възможностите за растеж на канала като цяло.