ЕС ще се опита да ограничи фалшивите „зелени“ твърдения на компаниите

Дата: 22.03.2023 Коментари: 0
Снимки (1)
ЕС ще се опита да ограничи фалшивите „зелени“ твърдения на компаниите
Европейската комисия иска да задължи от компаниите в Европа да подкрепят твърденията за продукти, щадящи климата с доказателства, съгласно проектоправила за премахване на подвеждащите зелени етикети за продукти от дрехи до козметика.
 
Европейският съюз е готов да предложи нови изисквания към компаниите, които искат да популяризират стоки, продавани в Европа, с етикети като „естествени“, „климатично неутрални“ или с „рециклирано съдържание“.
 
Чернова на предложението, видяна от Ройтерс във вторник, казва, че за да използва такива етикети, една компания трябва първо да извърши научно обоснована оценка, оценявайки всички значими въздействия върху устойчивостта или околната среда, за да докаже, че нейният продукт отговаря на твърдението, или да го подложи на проверка съгласно схема за екологично етикетиране.
 
След това акредитиран проверител - независим от компанията - ще трябва да провери твърдението, преди компанията да може да го използва публично. Компаниите, които заявяват благоприятни за климата твърдения без доказателства, могат да бъдат изправени пред финансови санкции.
 
Според собствения анализ на ЕС така наречения "грийнуошинг" е широко разпространен в Европа. Оценка на Комисията на 150 твърдения относно екологичните характеристики на продуктите през 2020 г. установи, че повечето - 53% - предоставят „неясна, подвеждаща или неоснователна информация“.
 
В проекта се казва, че правилата имат за цел да помогнат на потребителите да идентифицират кои продукти са наистина екологични и да дадат подходящо кредитиране на компаниите, чиито продукти имат реални ползи за околната среда.
 
Предложението ще обхване всички потребителски продукти, продавани в ЕС, освен ако не са обхванати от съществуващите закони на ЕС, които регулират определени етикети - например храни с етикет за органични продукти.
 
Групи от кампании приветстваха проектоплана като стъпка напред от до голяма степен нерегулираното разпространение на зелени претенции днес. Но те предупредиха, че предложението ще даде на компаниите твърде много свобода на действие да избират кои данни или въздействия да използват, за да създадат дадено твърдение - вместо да определят твърд европейски стандарт за всички.
 
„Можете да имате един продукт, оценен по две различни методологии, и това ще ви даде напълно различни резултати“, каза Марго Льо Галу, програмен мениджър в коалицията за екологични стандарти с нестопанска цел.
 
Сред изискванията ще бъде, че компаниите, чиито претенции разчитат на закупуване на въглеродни кредити, за да компенсират собственото си въздействие върху околната среда, трябва да разкрият това.
 
Държавите от ЕС и Европейският парламент трябва да договорят и одобрят окончателния закон, преди да може да се приложи – процес, който обикновено отнема повече от година.
 
Източник: European Supermarket Magazine.