Купувачите в Обединеното кралство увеличават разходите си, сигнализирайки за бърз край на рецесията

Дата: 16.02.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Купувачите в Обединеното кралство увеличават разходите си, сигнализирайки за бърз край на рецесията

През януари продажбите на дребно в Обединеното кралство достигнали най-високото си ниво за последните 3 години. Потребителите отново са започнали да харчат, с което е сигнал, че икономиката може бързо да се възстанови от рецесията през втората половина на годината. Обемът на продажбите се е увеличил с 3,4% спрямо декември, което е доста повече от средната прогноза от 1,5 на сто в анкета на Reuters.

Увеличението през януари е най-голямото от април 2021 г. и спадът от 3,3 на сто през декември. Това е най-силното понижение от януари 2021 г. въпреки че Националната агенция по статистика в страната обвързва част от спада с популярните продажби от т.нар. Черен петък през ноември.

Изключвайки периода на пандемията, увеличението през януари е най-рязкото поне от 1996 г., когато данните на статистическата агенция са били събрани за първи път.

От публикуваните данни става ясно, че британската икономика е изпаднала в рецесия през втората половина на 2023 г., тъй като високите лихвени проценти на Bank of England за ограничаване на силната инфлация са се отразили върху домакинствата и бизнеса. Прогнозите са икономиката да нарасне леко през 2024 г. тъй като инфлацията се забавя, заплатите се увеличават и лихвените проценти се очаква да паднат. Може да се появи и допълнителен тласък, ако финансовият министър Джеръми Хънт обяви намаление на данъците на 6 март, което се очаква той да направи в опит да подкрепи слабата популярност на консервативната партия на премиера Риши Сунак преди изборите, които са тази година.

Данните за продажбите идват като допълнително потвърждение за възстановяването на британската икономика, която Bank of England прогнозира да нарасне макар и само с 0,25% през 2024 г.

Въпреки скока през януари все още има усещане за напрежение върху британската икономика. Според агенцията по статистика общите продажби все още са с 1,3% под тези, отчетени непосредствено преди пандемията. В сравнение с предходната година обемите на продажбите са с 0,7% по-високи. Продажбите в хранителни магазини са се увеличили с 3,4% през януари след спад от 3,1% през декември. Анализатори свързват ръста на обема на продажбите с това, че потребителите се възползват от отстъпките. „Въпреки че много от макроикономическите индикатори са положителни – намаляваща инфлация, подобряване на потребителските настроения, перспективата за по-ниски лихвени проценти, потребителите остават предпазливи по отношение на разходите“, коментират анализатори от PwC.