Работната среда ще остане предизвикателна за търговците, според Moody’s

Дата: 09.02.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Работната среда ще остане предизвикателна за търговците, според Moody’s

 

Европейските търговци на дребно ще продължат да срещат предизвикателства в работната среда през следващите 12-18 месеца, основно заради ниските продажби и слабото потребителско доверие, показва ново проучване на международната рейтингова агенция Moody’s, цитирано от онлайн изданието esmmagazine.com. Проучването посочва още и че по-големите европейски играчи ще съумеят да поддържат кредитния си рейтинг по-добре отколкото по-малките си партньори. Въпреки това по-малките търговци могат да се фокусират върху качествените и свежите храни за разлика от веригите, доминиращи пазара, за които е трудно да се съревновават по този критерий заради сложната логистика и географските мащаби, в които оперират. 

 

Комбинацията от падащи цени и ниско потребителско доверие ще затрудни европейските търговци на дребно да поддържат обеми продажби и маржове през 2024 г., посочва анализът на Moody’s. Търговците ще продължат да се съревновават по отношение на цените, за да запазят пазарния си дял. Цените на суровините продължават да падат след високите ръстове през 2022 г., но все още са по-високи от нивата от преди пандемията. След като инфлацията сериозно сви разполагаемия доход на потребителите, цените се превърнаха в нещо изключително важно за тях. Тази тенденция доведе до експанзията на германските дискаунт вериги Aldi и Lidl в цяла Европа. 

 

Конкуренцията е особено засилена в държави като Франция и Обединеното кралство, където доминират големи търговски вериги, пазарите са наситени и имат ограничен потенциал за органичен ръст, показва проучването. То разкрива също и че най-големите европейски търговци са увеличават пазарния си дял бързо и това е вероятно да продължи така и през следващите 12 до 18 месеца. Освен това, търговци, които разработват широки линии собствени марки като Mercadona в Испания, Leclerc във Франция и португалската MC Retail също са в по-силна позиция при преговорите с големите марки, тъй като имат евтини техни алтернативи, с които могат да привличат клиенти. 

 

Хипермаркетите ще продължат да губят почва, докато удобните магазини и онлайн каналът ще постигат ръстове. Търговци, които са представени в голяма степен от формата “хипермаркет”, като Carrefour и Auchan, имат по-ниски маржове, въпреки силните си пазарни позиции и може да се борят да запазят пазарния си дял, отбелязва проучването.

 

Новите регулации на ЕС свързани с опазването на околната среда ще повишат разходите на търговците. Така само големите търговци на дребно ще могат да отговарят на тези изисквания, като същевременно ще подобрят своите екологични, социални и управленски практики (ESG), добавя Moody's. Регламентът на ЕС за обезлесяването, който забранява влизането или излизането на определени стоки от ЕС, ще увеличи разходите за компаниите, които са част от веригата за доставки. Според Moody's търговците също ще се сблъскат с допълнителни разходи в резултат на промени във веригата за доставки и засилен контрол от страна на потребители, инвеститори и регулатори. 

 

Нарастващото финансиране на зеления дълг и търсенето от инвеститори и потребители тласкат търговците на дребно да намалят своите емисии. Близо половината от потребителите на хранителни продукти (47%) вземат предвид въглеродния отпечатък на компанията когато пазаруват, според проучване от 2023 г. 

 

Смята се, че европейската индустрия за търговия с хранителни стоки ще похарчи между 25 млрд. и 65 млрд. евро до 2030 г., за да постигне нетни нулеви цели от Обхват 1 и 2, което включва, наред с много други и разходи за енергийно ефективни фризери и слънчеви панели на покривите на магазините, според  консултантската компания McKinsey. Големите европейски вериги като Carrefour, Ahold Delhaize и Tesco имат ресурсите да инвестират в инструментите, необходими за проследяване на техните продукти и намаляване на емисиите на парникови газове.

 

Търговците ще продължат да повишават инвестициите си в технологии, включително изкуствен интелект (AI) за онлайн продажби, както и за управление на данните, които събират, за да изпреварват конкурентите.