Новини

Разходите за хранителни стоки в Испания са достигнали рекордните 122 млрд. евро през 2024 г., което представлява увеличение от 4,6%, се посочва в Consumer Trends 2024 доклада на NielsenIQ (NIQ), цитиран от esmmagazine. Ръстът се дължи на по-високите цени (+2,5%) и увеличето на покупките в обем (+2%).
Въпреки лекото забавяне на ръста на цените до около 2% през 2025 г., все още се предвижда разходите за хранителни стоки през тази година да нараснат с 4 - 4,5 на сто. Очаква се продажбите в обем да останат стабилни (+2%).
На годишна база се е увеличило търсенето на повечето хранителни продукти в Испания. Изключение прави прясната риба, която отбеляза спад от 5,6%, който се дължи на по-високата цена на прясната риба.
Почти половината от респондентите в проучването на агенцията съобщават, че са възприели стратегии за спестяване на разходи, като закупуване на по-основни продукти, избиране на собствени марки или търсене на промоции.
Продуктите с частни етикети на търговските вериги продължават да са популярни, като 58% от потребителите съобщават за увеличени покупки през изминалата година. Собствените марки вече държат 49% пазарен дял, въпреки че растежът им се забавя, тъй като производителите на A-брандове стават все по-конкурентни в ценово отношение.
Доставчиците все повече разчитат на промоции, като 25,4% от продажбите им идват от отстъпки и специални оферти – тенденция, която се очаква да продължи и през следващата година.
Електронната търговия е нараснала значително в стойност през 2024 г., - 18% увеличение в сравнение с 4,5% ръст на физическите магазини. Продуктите за домашни любимци са водят (37,4%) при онлайн продажбите, следвани от бебешки продукти (16,3%) и продукти за лична хигиена (15,3%).
Aldi, Consum и Eroski са отбелязали най-висока лоялност на клиентите. Въпреки че DIA и Mercadona все още имат най-много магазини (съответно 2288 и 1613), и двете вериги отбелязаха нетно намаление на локациите си през 2024 г. Carrefour е добавил 77 нови магазини - най-голям брой на фона на останалите търговци.
Mercadona запази позицията си на водещ търговец на хранителни стоки в страната, увеличавайки пазарния си дял до 29,5% и оставайки значително пред втория играч на пазара - Carrefour със 7,4 на сто дял. Следват Lidl (6,7%), DIA (4,7%), Eroski (4,4%) и Consum (3,9%).
Честотата на пазаруване на испанците се е увеличила, но е намаляла сумата, похарчена на едно пазаруване. Тази тенденция е в полза на по-малките регионални супермаркети, които са отбелязали 5% увеличение на продажбите, докато по-големите хипермаркети са постигнали спад от 2%.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай