Средният европеец е купил повече собствени марки през 2023 г.

Дата: 26.09.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Средният европеец е купил повече собствени марки през 2023 г.
През 2023 година европейските потребители са купили значително повече продукти от собствените марки на търговските вериги, отколкото през 2022 г. Това се дължи основно на високата инфлация при храните. Единствено белгийците и холандците са купували по-малко продукти с частни марки.
 
Европейските търговци са продали с 2% повече продукти със собствен етикет миналата година, като най-високи са отчетените продажби в Португалия (+ 9%), Чехия (+ 8%), Полша (+ 6%) и Испания (+ 5%). От друга страна, купувачите в Нидерландия (-1%), Белгия (-1%) и в Унгария (- 8 %) са купили по-малко продукти с частни марки. Спадът при тях е следствие от цялостното свиване на пазара на храни, тъй като обемите са се увеличили на тези пазари, разкрива годишникът на асоциацията на частните марки PLMA, използвайки данни от NielsenIQ за седемнадесет европейски пазара.
 
През 2022 г. собствените марки си подсигуриха пазарен дял, тъй като продажбите им в обем спаднаха по-малко от тези на марковите продукти. Това беше в резултат на рекордната 2021 г., когато целият хранителен пазар регистрира силни ръстове заради пандемията. През 2023 г. пазарът на храни, включително и марковите продукти, се сви допълнително - в единадесет от седемнадесетте наблюдавани държави потребителите са закупили по-малко продукти, което доведе до общ спад на продажбите в обем от 1%.
 
По отношение на продажбите в стойност, европейският пазар на бързооборотни стоки е нараснал през 2023 година - инфлацията даде тласък на продажбите с 9 на сто до 883 млрд. евро. Собствените марки заемат 38,5 % (или 340 мпрд. евро) от тази обща сума. Те отбелязаха ръст на продажбите с 13 на сто, което показва, че цените на частните етикети са се увеличили повече от тези на марковите.
 
В десет от седемнадесетте изследвани държави сиренето е най-важната категория за собствените марки. Сиренето е и категорията с най-силен ръст на продажбите сред собствените брандове в Европа, следвана от хляб, сладки бисквити, кисело мляко и замразени картофени продукти.
 
Швейцария остава страната с най-висок дял на собствени марки, но таванът изглежда е достигнат - тя е единствената страна, в която ръстът в стойност на частните етикети е едноцифрен (+4%). Продажбите в стойност на собствени марки във всички останали европейски държави са нараснали с поне 10 на сто.