Новини

Henkel отчете консолидирани продажби от около 5,2 млрд. евро през първото три-месечие на 2025 г. в сравнение с около 5,3 млрд. евро за същото тримесечие на ми-налата година. Органичните продажби са намалели с -1,0% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Резултатът се дължи основно на предизвикателс-твата на геополитическата и макроикономическа среда, които се засилиха значител-но от началото на годината. Това се отрази както на промишленото търсене, така и на потребителските нагласи – особено в Северна Америка. Независимо от това ор-ганичните продажби в бизнес подразделението „Лепилни технологии“ се увеличиха благодарение на балансиран микс от цени и обеми. Както се очакваше, продажбите бяха по-ниски от предходната година в подразделението „Потребителски марки“ поради сходни причини, както и поради предизвикателства във веригата на доставки.
„Както заявихме през март, когато публикувахме данните си за цялата 2024 г., про-дажбите през новата фискална година имаха доста слаб старт. В същото време про-дължихме да поддържаме силни брутни маржове и маржове на печалбата преди лихви и данъци, а освен това не спирахме да работим последователно и успешно по изпълнението на своята стратегическа програма за растеж. Приключихме продаж-бата на бизнеса с ритейл марки в Северна Америка по-рано от очакваното, като по този начин завършихме с успех програмата за оптимизация на портфолиото в наше-то бизнес подразделение „Потребителски марки“, което обявихме в началото на 2022 г. Това означава, че сега можем да съсредоточим цялото си внимание върху разрастването на бизнеса ни с маркови потребителски стоки с интегриране на ино-вации, включващи технологии, които предлагат значителна добавена стойност на потребителите“, посочи изпълнителният директор на Henkel Карстен Кнобел.
„Волатилността и несигурността на световните пазари значително нараснаха от на-чалото на годината. Целите, определени за текущата фискална година, остават неп-роменени – ние очакваме по-нататъшен органичен ръст на продажбите и посте-пенно подобряване на приходите през 2025 г. Очакваме също по-силно второ полу-годие, като за това ще допринесат иновациите, които ще въведем на пазара, както и непрекъснатите инвестиции в нашите марки. В същото време очакваме сериозни брутни и EBIT маржове. Развитието на ситуацията, което наблюдаваме през първите три месеца на текущата фискална година, е знак, че сме на прав път в това отноше-ние. То показва, че имаме ясна и последователно прилагана стратегия и че изпъл-няваме обещанията си“, каза още той.
Положителният резултат за първото тримесечие при органичните продажби в биз-нес подразделението „Адхезивни технологии“ се дължи главно на силния растеж в бизнес направлението „Мобилност и електроника“. Спадът в органичните продажби в подразделението „Потребителски марки“ се дължи по-специално на песимистич-ните нагласи на потребителите, намаляването на наличностите и предизвикателства-та във веригата на доставки.
Продажбени резултати на Групата
Продажбите на Групата през първото тримесечие на 2025 г. възлизат на 5,242 млрд. евро, което е номинално намаление с -1.4 % в сравнение с тримесечието на предходната година (5,317 млрд. евро). Органично (т.е. коригирано спрямо валут-ни разлики и придобивания/продажби), продажбите намаляват с -1,0 %. Това разви-тие беше очаквано и отразява настоящата предизвикателна геополитическа и мак-роикономическа среда, която засяга както промишленото търсене, така и потреби-телските нагласи – особено в Северна Америка. Докато органичните продажби на ниво Група бяха подкрепени от положителен ценови компонент, обемите бяха под нивото от предходната година. Придобиванията/продажбите водят до 1,1-процентно увеличение на продажбите. Обратно, валутните разлики са имали отрицателно въз-действие върху резултатите от продажбите в размер на -1,4%.
За първото тримесечие ръстът на органичните продажби в региона на Европа въз-лиза на -2,0 %. В региона на IMEA (Европа, Близкия изток и Африка) продажбите са се увеличили органично с 4,6 %. Органичните продажби в Северна Америка са от-рицателни: -5,6 %. В Латинска Америка органичните продажби са с 1,5 с процент над тези от същото тримесечие на предходната година. Азиатско-тихоокеанският регион постигна органичен ръст на продажбите от 3,6 %.
Ефективност на продажбите на подразделение „Лепилни технологии“
През първото тримесечие на 2025 г. бизнес подразделението „Лепилни техноло-гии“ генерира продажби в размер на 2,715 млрд. евро, което представлява номи-нално увеличение от 1,4% в сравнение с предходното тримесечие (2,677 млрд. евро). Органично (т.е. коригирано спрямо валутни разлики и придобивания/продажби) продажбите се увеличават с 1,1% в сравнение с първото тримесечие на 2024 г. И це-ната, и обемите показват положително развитие. Валутните разлики намаляват про-дажбите
с -1,0%. Придобиванията/продажбите имат положителен ефект от 1,3%.
През първото тримесечие положителното представяне на бизнес подразделението „Лепилни технологии“ по отношение на органичните продажби се дължи основно на бизнес направлението „Мобилност и електроника“, което постигна силен ръст на органичните продажби от 3,1%. Този растеж се дължи на бизнеса с електроника и промишлени продукти, докато автомобилният бизнес отбеляза спад поради предиз-викателната пазарна среда. С -0,4% развитието на органичните продажби в бизнес направлението „Опаковки и потребителски стоки“ е леко отрицателно като цяло. Бизнесът с опаковки показа стабилно развитие, подкрепено от по-нататъшно възс-тановяване на търсенето. Бизнесът с потребителски стоки отбелязва лек спад в срав-нение със същото тримесечие на миналата година. Органичните продажби в бизнес направлението „Занаятчийство, строителство и професионални продукти“ нараст-ват с 0,4% спрямо същото тримесечие на предходната година. Растежът се дължи по-специално на бизнеса с потребители и занаятчии и със строителния бизнес, като и двата сегмента генерират добър растеж.
От регионална гледна точка представянето на бизнес звеното „Адхезивни техноло-гии“ е общо-взето смесено. В Европа органичните продажби са под тези през също-то тримесечие на предходната година главно поради резултатите по направление „Занаятчий-ство, строителство и професионални продукти“. В пазарна среда, която като цяло беше предизвикателна, през първото тримесечие регионът на Северна Америка отбеляза рекорден спад на продажбите, дължащ се главно на развитието в бизнес направленията „Мобилност и електроника“ и „Опаковки и потребителски стоки“. Регионът на IMEA отбеляза много силен ръст на органичните продажби, дължащ се по-специално на двуцифрено увеличение на органичните продажби по направление „Занаятчийство, строителство и професионални продукти“. Регионът на Латинска Америка също отбеляза много силен растеж, който се дължи главно на двуцифрено увеличение на продажбите в бизнес направлението „Мобилност и елек-троника“. Направленията „Опаковки и потребителски стоки“ и „Занаятчийство, стро-ителство и професионални продукти“ също допринесоха за това развитие, като и двата сегмента отчетоха много силен ръст. Азиатско-тихоокеанският регион регист-рира значителен ръст, дължащ се по-специално на двуцифрено увеличение на про-дажбите в бизнеса с електроника в Китай.
Резултати при продажбите на „Потребителски марки“
За бизнес звеното „Потребителски марки“ продажбите през първото тримесечие на 2025 г. възлизат на 2,484 млрд. евро, което е номинален спад от -4,6% спрямо същото тримесечие на предходната година. Органично (т.е. коригирано за валутни разлики и придобивания/продажби) продажбите намаляват с -3,5%. Бизнес подраз-делението отбеляза добро развитие на цените в сравнение с първото тримесечие на 2024 г., докато обемите намаляха според очакванията главно поради песимистични-те потребителски нагласи и ниската активност на клиентите на дребно – особено в Северна Америка – съчетано с предизвикателства във веригата на доставки. Валутни-те разлики са имали отрицателно въздействие от -2,0% върху продажбите, докато придобиванията/продажбите са имали положително влияние от 0,8% върху продаж-бите.
През първото тримесечие направлението „Пране и грижи за дома“ отбеляза отри-цателно развитие на органичните продажби от -4,1%. Бизнесът с перилни препарати отбеляза отрицателен растеж, причинен предимно от спад в категорията „Почиства-не на тъканите“, докато категорията „Грижа за тъканите“ отбеляза много силен рас-теж. Категорията „Грижа за дома“, от друга страна, генерира добър органичен ръст на продажбите, дължащ се главно на значителния ръст на продажбите в категорията „Миене на съдове“.
В бизнес направлението „Коса“ органичните продажби са намалели с -1,6%. Потре-бителският бизнес показва растеж, който се дължи по-специално на категориите „Оцветители за коса“ и „Стилизиране на косата“. Като цяло развитието на професио-налния бизнес бележи спад спрямо нивото от предходната година, което се дължи главно на спад в продажбите в резултат на предизвикателната потребителска среда в региона на Северна Америка.
Направлението „Друг потребителски бизнес“ регистрира спад в органичните про-дажби от -6,8% в резултат предимно на отрицателно развитие в категорията „Грижа за тялото“ в регионите на Северна Америка и Европа.
От регионална гледна точка развитието на продажбите във всички региони – с изк-лючение на IMEA – е под нивото от предходната година. Регионът IMEA отбеляза добър органичен ръст на продажбите като цяло, дължащ се на значителен органи-чен ръст на продажбите в бизнес направлението „Коса“ и добро развитие в бизнес направлението „Пране и грижа за дома“. Европа, от друга страна, преживя спад за-ради направлението „Пране и грижа за дома“, докато направлението „Коса“ показва добър растеж. Ръстът на продажбите в Северна Америка и Азиатско-тихоокеанския регион е под нивото от предходната година във всички бизнес области. Представя-нето на региона на Латинска Америка като цяло е под това от предходната година заради направлението „Пране и грижа за дома“. Направлението „Коса“, от друга страна, отбеляза много силно развитие на органичните продажби.
Нетни активи и финансово състояние
През разглеждания период не са настъпили съществени промени в нетните активи и финансовото състояние на Групата в сравнение със ситуацията към 31 декември 2024 г.
Перспективи пред Групата Henkel
За текущата година Henkel продължава да очаква органичен ръст на продажбите между 1,5 и 3,5%. За бизнес подразделението „Адхезивни технологии“ се очаква ор-ганичен ръст на продажбите в диапазона от 2,0 до 4,0%. За „Потребителски марки“ очакваме органично увеличение на продажбите от 1,0 до 3,0%.
Коригираната възвръщаемост на продажбите (коригиран марж на печалбата преди лихви и данъци) все още се очаква да бъде в диапазона от 14,0 до 15,5%. Ко-ригираната възвръщаемост на продажбите се очаква да бъде между 16,0 и 17,5% за „Адхезивни технологии“ и между 13,5 и 15,0% за „Потребителски марки“.
Коригираната печалба на привилегирована акция (EPS) при постоянни валутни курсове все още се очаква да се увеличи в диапазона от нисък до висок едноцифрен процент.
Освен това продължаваме да поддържаме следните очаквания за 2025 г.:
придобивания/продажби: отрицателен ефект в ниския едноцифрен процентен диапазон върху номиналния ръст на продажбите;
преобразуване на продажбите в чуждестранна валута: неутрално до отрицателно въздействие в ниския едноцифрен процентен диапазон;
цени на преките материали: ниско до средно едноцифрено процентно увеличе-ние спрямо средната стойност за предходната година;
разходи за преструктуриране от 200 до 250 млн. евро;
изходящи парични потоци от инвестиции в имоти, машини и съоръжения и не-материални активи в размер между 650 и 750 млн. евро.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай