Списанието

Изберете рубрика:

 

Магазинът на бъдещето – какъв ще бъде той?

Брой 7 / 8, юли / август 2012

Дата: 01.10.2012 Коментари: 0
Снимки (1)
Магазинът на бъдещето – какъв ще бъде той?

Проучване, поръчано от Coca-Cola Enterprises Ltd (CCE) и направено от IGD, има за цел да разбере какво ще представлява пазаруването в бъдещето. Основните изводите са, че няма да има просто един модел на магазин и че бъдещите купувачи ще са по-интерактивни отвсякога.

 

Пет основни фактора ще формират търговия на бъдещето 

Ефективност, възвращаемост на инвестициите и улеснение при пазаруването ще са в основата на бъдещото развитие на търговията, но пет основни фактора ще оформят търговска среда. Това са свързаност, контрол, многоканалност, уникалност и устойчивост. Предлагането на добавена стойност също ще е от съществено значение.
 

Ключови нововъведения, които трябва да се имат предвид:

- Ще се обособят нов тип купувачи, водени от нарастващо интерактивната среда. Смартфоните ще се превърнат в „дистанционното управление” на консумацията. Те ще действат като основно устройство, чрез което купувачите ще пазаруват и ще контактуват с марките както от вкъщи, така и в магазините. Също така клиентите ще изискват все повече контрол, информация и уникалност. Те ще са склонни да споделят доста лични данни, но ще очакват и много повече в замяна.
- В бъдеще не всички купувачи ще реагират по еднакъв начин и е възможно да се появи информационно общество на две скорости, тъй като интерактивните и обикновените купувачи ще имат различни нужди. Някои от тях ще са по-загрижени за устойчивостта и ще изискват прилагането на най-високи етични стандарти. За тези купувачи дейностите по проследяване качеството и безопасността на продуктите ще наберат скорост, тъй като те ще търсят информация за произхода и хранителната стойност на различните артикули. 
- Всички тези фактори ще окажат влияние върху работата вътре в офиса, а така също и навън. Растящата интерактивност и нуждата да се намери по-устойчив подход ще са ключови фактори при еволюцията на магазините и процесите, свързани с тяхното управление. Също така ще станем свидетели, как многоканалният подход ще се превърне в норма – ритейлърите ще увеличат онлайн активистите си, а стандартните магазини ще се възприемат като естествени точки, където може да се осъществява контакт с пазаруващите.
 

Многоканалното развитие

Няма да има само един „магазин на бъдещето”. Всеки ритейлър ще изгради своя подход в зависимост от местоположението си и целевата група, която трябва да достигне. Ще се развият различни формати търговски обекти, три от които са установени от проучването – интерактивен магазин, зелен магазин и тясно специализиран магазин.
 

Ключови нововъведения, които трябва да се имат предвид:

- Интерактивният магазин ще се появи заради бума в развитието на технологиите. Купувачите ще използват своите смартфони, за да се свързват с магазина и да разбират повече за продуктите и промоциите, които им се предлагат.
- Зеленият магазин ще разчита на все по-прозрачни вериги за доставка, с намалена консумация на вода и енергия, по-малко генериране на отпадни продукти и по-добри опаковки, които да се харесват на купувачите, интересуващи се все повече от влиянието, което техните покупки оказват върху околната среда.
- Тясно специализираните магазини ще задоволяват конкретните нужди на отделни хора или малки групи от купувачи. Подходът „магазин в магазина”, „интелигентните” колички за пазаруване и ефективното прилагане на различните инструменти на модерния мърчандайзинг ще увеличават заинтересоваността към офлайн пазаруването.
 

Пригответе се да инвестирате в бъдещите възможности:

- Нарастващият ръст на онлайн продажбите и новите дигитални медии започват да изменят навиците при пазаруването. Това ще окаже влияние върху използването на търговските площи от ритейлърите, тъй като те ще се стремят да предоставят нови и завладяващи подходи, които да допринесат за увеличаване посещаемостта на магазините.
- Всеки голям търговец на бързооборотни стоки ще трябва да съпостави стойността на своите продукти с тези, които се предлагат от по-малките оператори, които нямат излишни разходи. Всички играчи на пазара ще трябва да развият пазарните си възможности, да се разграничат и по този начин да спечелят купувачи.
- За да успеят в тази нова ера, производителите също ще трябва да положат усилия и да се стремят да задържат своите потребители, ако искат да бъдат възприемани като стратегически партньори и лидери в категорията.
 

Стойте близо до купувачите, за да сте подготвени

Бъдещето ще покаже дали някои от тенденциите, споменати в статията, ще се реализират в реалния живот по същия начин, по който са прогнозирани. Много от изложените гледни точки вече са в процес на развитие, а други се очаква да започнат да се развиват съвсем скоро. Едно нещо е сигурно – няма да сме подготвени за всичко. Купувачите също ще имат свои собствени идеи. Ето защо днес повече отвсякога е най-важно да поддържаме постоянен контакт с тях. Така ще бъдем подготвени за бъдещето.
 
 
Джонатан Гунц,
Старши анализатор