Списанието

Изберете рубрика:

 

Ролята на иновациите в изграждането на успешен бизнес

Брой 4, април 2014

Дата: 07.04.2014 Коментари: 0
Снимки (1)
Ролята на иновациите в изграждането на успешен бизнес

Стотици милиони години поред всеки един жив организъм на Земята се е развивал, мутирал, променял и трансформирал с една-единствена и проста цел – оцеляване. Да бъдеш най-добър сред собствения си вид в намирането на храна или да бъдеш по-бърз от нападателя си бавно, но сигурно са променяли живия свят и като че ли тези процеси никога няма да приключат. В природата това се нарича еволюция и е задължително условие за оцеляване.
Принципите за оцеляване в бизнес света не са по-различни. Еволюцията безспорно е необходимост като водата за всички живи същества. За разлика от природата обаче еволюционните механизми в бизнеса се променят изключително и динамично. Значима роля в бизнес еволюцията имат иновациите, които са фундаментален механизъм за прогрес и промяна. Все пак важно е да направим разлика между изобретение и иновация. Съвсем просто казано, първото е откритието на инструмента, а второто е откритието на начините за приложението му с крайна цел качествено подобряване на човешкия живот. Ярък и доста очевиден пример за това е пътят, който сме изминали в начините за комуникация – от димните сигнали с помощта на огъня до създаването на очила, чрез които не само можем да говорим с близките си, но и да споделяме преживяванията си с тях.

Съществуват различни формулировки за това какво е иновация, например Wikipedia дава следната дефиниция: „Иновацията е приложението на по-добри решения, които отговарят на нови изисквания, неосъзнати нужди или съществуващи пазарни нужди.” Но не само това. Иновациите са проява на креативност, базирана на натрупано познание и разбиране. Иновациите са начин на мислене, гръбнакът на стратегията на компанията, част от корпоративната култура и движеща сила за стабилен успех. Те променят бизнес моделите от статичен контрол на установени процеси към динамично и гъвкаво управление на всички нива. Показателна за важността на иновациите е стартиралата наскоро мащабна програма от Европейския съюз за Research & Innovation, наречена Horizon 2020 с общ бюджет от 80 милиарда евро, който трябва да бъде усвоен в рамките на 7 години (http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en).

Терминът „иновация” е изключително експлоатиран през последните 10–15 години. Толкова много, че за малко да се превърне в мръсна дума. Причината за това е съвсем проста. Осъзнаването на важността на иновациите провокира за известен период широкото използване на термина и доведе до множество дискусии по темата, без обаче да има истинска и осъзната промяна в правенето на бизнес. Този естествен процес на обсъждане започва да дава плодове и води до истински промени, които се забелязват както в големи международни организации, така и в малки технологично ориентирани компании.
Иновирането има различни измерения. Понякога то е неосъзнато и е резултат от неочаквано хрумване – нещо като прозрението на Нютон след падането на ябълката. Все по-често обаче иновациите са част от целенасочени усилия за развитие. Те са „жив“ процес, който стимулира създаването на идеи и тяхната еволюция до краен продукт. Този процес също има различни аспекти, но един по-общ подход очертава следните стъпки, които могат да се предприемат в ситуациите, в които ябълката не пада на главата ни:

1. Обсъждане на пазара, потребителите и конкуренцията
Прегледайте и сравнете вътрешните резултати на компанията и резултатите от проведените пазарни проучвания. Съберете колкото можете повече информация за вашите конкуренти и дискутирайте необходимостта и ползите от иновиране в процеса на постигането на поставените бизнес цели.

2. Генериране на идеи
Вие и вашите колеги сте експертите във вашата област, познавате всички аспекти на бизнеса си – от производство до маркетинга и продажбите. Включете в този процес и външните ви партньори – агенции за пазарни проучвания, рекламни и комуникационни агенции и опишете всички идеи, без да се ограничавате. Така бихте могли да постигнете неочаквани резултати.

3. Обсъждане на всички идеи и избор на най-добрите от тях
Изберете не повече от три концепции, като базирате избора си на тяхната релевантност спрямо бизнес целите ви и пазарната им адекватност. Съобразете избора си с размера на инвестициите, очаквания краен резултат, времето за реализиране, периода, през който потребителите ще осъзнаят иновацията, правните ограничения и др.

4. Валидиране на идеите и избор на тази, която ще доведе до желания резултат
Ако не оцените правилно иновациите, те могат да имат обратен ефект за вашия бизнес. Проучете дали вашите потребители разбират вашите идеи, дали те са важни за тях и дали са релевантни на продуктовата категория. Разберете причините за одобрение или отхвърляне на всяка идея и отразете необходимите корекции в концепциите си.

5. Прилагане на идеите в малък мащаб
Като резултат от валидирането може да ви е останала една или няколко идеи. Създайте тестови копия на всички идеи, останали след валидирането, и чуйте, вижте и пипнете физическото измерение на вашите усилия дотук.

6. Валидиране на реализирания продукт
Отново се допитайте до вашите потребители как се приема вече реализираният продукт и при необходимост направете финални корекции. Най-важното в тази стъпка е да се провери доколко реализацията и потребителската оценка отговарят на вашата първоначална идея.

7. Пуснете променения продукт на пазара
Впрегнете машините на маркетинга и продажбите и очаквайте резултатите от положените усилия.

8. Анализирайте успеха
Измерете ефективността от усилията си, радвайте се на успехите и се поучете от грешките си.

 

Подходът към процеса на внедряването на иновация може да бъде по-различен от описания по-горе. В крайна сметка всичко зависи от размера на компанията, ресурсите, с които разполага, пазара и конкурентите, очакванията на потребителите и т. н. На първо място обаче всичко зависи от участниците в този мащабен процес по навлизане на иновацията в бизнес света. Организационната трансформация е задължителен елемент и следването на няколко прости правила ще я направи по-ефективна и успешна:


• Поощрявайте корпоративна култура, която да подпомага иновирането. Служителите трябва да се чувстват свободни да създават идеи и да ги споделят.
• Изградете структуриран, но лесен и бърз подход към процеса на иновиране с цел максимално съкращаване на срока от идея до реализация. Към момента средното време в сектора на бързооборотните стоки за реализиране на иновации е две години. Това е прекалено дълъг срок, в чиито рамки контекстът, в който съществува вашият продукт и/или марка, се е променил.
• Не спирайте! Вашите конкуренти не спят! Не само това – вашите потребители очакват от вас нововъведения.

 


Любомир Ангелов,

директор „Бизнес развитие”

IPSOS България