Списанието

Изберете рубрика:

 

Тенденции сред пазаруващите

Брой 7 / 8, юли / август 2012

Дата: 28.09.2012 Коментари: 0
Снимки (4)
Източник: Nielsen

По данни от потребителските изследвания на Нилсън - Consumer Confidence Index и Shopper Trends

Намираме се в трудни времена и не е лесно да се правят прогнози, но можем да улесним маркетинговите специалисти, като откроим едни от най-устойчивите тенденции, които ще променят търговската среда и навиците на купувачите в близките няколко години.

 
Какви са основните тревоги на потребителите? Домакинствата продължават да са притеснени най-силно за:
 
- икономическата ситуация (25%);
- сметките за бита (24%);
- сигурността на работното място (24%);
- здравето си (18%) и
- цените на храните (16%).
 
По емпиричен път сме установили, че най-пряко влияние върху навиците на потреблението оказват факторите - сигурност на работното място и цените на храните. В този смисъл ценообразуването трябва да е ключовият инструмент на компаниите в сектора на бързооборотните стоки за добро представяне и увеличаване на пазарния дял.
 
Как нарастващата несигурност и намаляващата покупателна способност се отразяват на консумацията?
В отговор на икономическата криза и покачването на цените, мнозинството от българските купувачи заявяват, че :
- пазаруват само най-необходимото (45%);
- активно търсят промоции (26%)
- купуват по-малко като цяло (23%).
В рецесията начинът на мислене се промени от „Добре е да имам” към „Трябва да имам” и сега фокусът е върху най-необходимото. В глобален план тенденцията е към намаляване на разходите и преминаване към продукти в по-нисък ценови сегмент.
 

Къде са възможностите за развитие?

Затягането на колана и намаляването на разходите води до нови потребителски модели на поведение. Да разгледаме няколко примера, върху които маркетинговите отдели на производители и търговци надребно могат да работят заедно. 

- Тенденцията да прекарваме повече време у дома, за да спестим от разходи за храна и забавление навън, води до повече покупки за приготвяне на храна вкъщи и увеличаване на времето, прекарано пред телевизора или в интернет. Компаниите и търговците, които предложат на купувачите как да приготвят лесно и вкусно храната си, да създадат по-уютна домашна обстановка или да прекарат по-добре времето си, ще имат много силно конкуренто предимство. От основно значение за изграждането на силна емоционална връзка с клиентите е как се изполват и каналите за комуникация.
- 77% от населението на света ползва мобилни услуги. Потребителите се свързват все по-лесно помежду си, споделят и са все по-мобилни. Въпреки че 95% от продажбите все още са в магазина, дигиталните магазини започнаха да променят как и къде пазаруваме, помагат ни да планираме, да оценяваме и ни пестят време и средства.
- Покачването на цените влияе основно върху покупките на пресни храни и захарни изделия, докато категориите безалкохолни напитки, снакс и продукти за лична хигиена са по-слабо засегнати. Повишениято в цената влияе различно в различните групи категории: в пресните храни се купуват по-малки количества, в продуктите за лична хигиена и грижа за дома активно се търсят промоции и отстъпки, а в импулсните стоки и напитките се купува по-малко и се следят промоциите. Интернет става все по-търсен източник за сравнение на цените, седмичните промоции и асортимента на търговците.
- В настоящия климат потребителите и купувачите подлагат на преоценка своя избор на основен магазин, марка и формат за покупка с нов поглед над нещата. Расте интересът към търговски обекти,които предлагат добро съотношение качество-цена, собствени марки в различни ценови сегменти, като добра алтернатива на водещите марки, и дори собствени марки в промоция. От основно значение са предлагането на добавена стойност, добро ценово позициониране и промоциите да бъдат интересни, но лесни за разбиране. Представата за добавена стойност е различна за всеки, но ако вашите продукти или магазини карат повече клиенти да се чувстват добре, улесняват живота им или просто им дават повече време за тях самите, значи сте на прав път.
 
Промяната е постоянна и всичко се променя с времето. Добрата новина е, че потребителят ни дава достатъчно време и доверие да се адаптираме. 78% от хората, които отговарят за покупките в домакинството потвърждават, че продължават да посещават магазина, в който пазаруват обикновено, въпреки че проверяват и новите магазини в района, за сравнение. В същата степен купувачите са съгласни с мнението, че си струва да положиш усилия, за да избереш най-добрия магазин. Българският потребител е силно ориентиран към марките и обикновено се придържа към тези марки или продукти, които познава. Все пак 30% от пазаруващите посочват, че са склонни да опитват нови предложения, заради които ще се променяме и приспособяваме.
 
Владислав Цанев,
дивизия „Търговски вериги”
„Нилсен България“