Списанието
Изберете рубрика:
В началото на 2024 година се проведе проучване* сред близо 11 000 от потребителите на Offerista Group и ShopFully, в някои от пазарите, на които компаниите оперират, а именно – България, Унгария, Румъния, Германия, Австрия, Италия, Франция и Испания. Целта на проучването е да се проследят намеренията на потребителите за пазаруване през настоящата година.
Онлайн или офлайн пазаруване
В контекста на все по-решаващата роля на дигитализацията в световен мащаб, физическият магазин продължава да бъде отправна точка за потребителите при пазаруване. Според данните от проучването на Offerista Group (европейска технологична компания, която свързва милиони потребители с водещите брандове и ритейлъри в Европа), близо 92% от европейците пазаруват във физически магазини, а от тях приблизително 54% пазаруват само и единствено на място в магазина. За 67% от европейците основното предимство на физическия магазин е възможността да тестват, видят и усетят продукта. Друго предимство е възможността да се възползват от отстъпки, които се предлагат единствено във физическите магазини ( около 44%).
Дори когато правят онлайн покупки, 33% винаги избират опцията за получаване на стоката на място в магазина, а 86% в крайна сметка често купуват допълнителни продукти на място, когато отидат да получат поръчката си.
Дигитална трансформация в момента на планиране на покупка
Въпреки че пазаруването се извършва предимно във физически магазини, 78% от европейците използват дигитални канали, за да планират пазаруването си, като най-често търсят информация в платформи и приложения за дигитални брошури (53%). 41% търсят информация в официалния уебсайт на бранда.
На въпроса „Проучвате ли продуктите онлайн, преди да ги купите в магазина?“’ само 22% от европейците отговарят с „Никога“, като само потребителите в Унгария се отклоняват от тази тенденция.
Тези данни показват как ритейл секторът преминава през момент на дълбока трансформация, характеризиращ се с хибриден начин на планиране и извършване на покупка.
Според Оливър Олшевски, изпълнителен директор на Offerista Group за Централна и Източна Европа, ритейл секторът преминава през процес на предефиниране на баланса между физическото и дигиталното пространство, благодарение на покупателните навици на потребителите, които стават все по-сложни и комплексни. „Според нашето проучване 78% от решенията за покупка на европейците се вземат онлайн, но 92% от продажбите се извършват във физически магазини. В този многоканален контекст дигиталната услуга Drive to Store играе ключова роля, като позволява на ритейлъри и брандове да общуват с потребителите онлайн чрез персонализирани съобщения, с подкрепата на изкуствен интелект, по време на цялото потребителско изживяване - от дивана у дома до физическия магазин“.
Колко са важни офертите и промоциите?
Промоциите играят особено важна роля при планирането на покупки за 94% от анкетираните. В условията на инфлация, при която потребителите са склонни да ограничават разходите си, всеки втори потребител търси промоции през цялата година, а не само през ключови шопинг периоди като Черен петък и Коледа. Също така повечето от анкетираните са склонни да изпробват нови брандове, ако те предлагат атрактивни намаления и оферти.
Персонализация и лични данни
50% от европейците са готови да споделят с брандове и ритейлъри повече информация за своите лични предпочитания за пазаруване, за да получават повече персонализирани съобщения като предпочитаните теми са препоръки за продукти, които отговарят на личните им интереси, персонализирани отстъпки и нови продукти в предпочитаните от тях категории, показва проучването.
Промени в покупателната способност
58% от европейците смятат, че покупателната им способност няма да се подобри през 2024 година. У нас 52% вярват в това, докато в Германия (68%) и Франция (78%) са най-песимистични.
Ограничение в разходите европейците планират най-вече за мебели и обзавеждане (51%) и електроника (45%). Категорията, за която най-малко от потребителите планират ограничение на разходите, е храни и напитки (23%, а за България процентът е дори още по-нисък - 12%). Все пак 13% от българите вярват, че покупателната им способност ще се подобри и планират да харчат повече от миналата година.
*Offerista Group проведе проучването, като събра данни от разнообразна извадка от потребители в 8 държави в Европа (Австрия, България, Германия, Испания, Франция, Унгария, Италия и Румъния) на възраст над 18 години (n=10 985) сред потребителите на платформите на Offerista Group и ShopFully. Проучването е проведено в периода януари-февруари 2024 г.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай