Списанието
Изберете рубрика:
Статията разглежда тенденциите в динамиката на цените на основни продукти в търговията на дребно с бързооборотни стоки, реализирани през част от основните играчи в онлайн канала, предлагащи основно храни, напитки и стоки за бита. Данните са на базата на PROGRESSIVE кошница, която проследява цените на определени продукти от потребителската кошница за периода януари-декември 2022 година.
Въпреки многото предизвикателства през изминалата 2022 г., търговците на дребно с бързооборотни стоки в България, предлагащи основно храни, отбелязаха поредна година на ръст в оборотите, което до голяма степен бе подкрепено и от инфлацията при продуктите. По оценка на експерти пазарът през изминалата година нарасна в рамките на 10-12% на годишна база в стойност, в сравнение с предишната година, като в някои категории се забелязва свиване на обемите. До голяма степен ръстът е подкрепен от растящата инфлация, която при храните е близо 22% средногодишно по данни на Националния статистически институт (НСИ), както и увеличаващите се доходи и разходи на домакинствата.
По предварителни данни икономиката на страната (Брутен вътрешен продукт) се очаква да регистрира ръст от около 4% през 2022 г., а коефициентът на безработица да бъде на една от най-ниските стойности за последните няколко години от близо 5%. По данни на Българска народна банка средно месечната работна заплата на наетите лица по трудово и служебно правоотношение е около 1,800 лв., като бележи приблизително 15% ръст на годишна база.
През последните години онлайн каналът се развива най-динамично в търговия на дребно с бързооборотни стоки. Силен положителен тласък за това оказа пандемичната обстановка в страната, когато хората се пренастроиха основно към консумация в къщи и ограничиха броя пазарувания и възможните контакти на публични места. Онлайн търговията на дребно, основно с храни, стартира от много ниска база и по оценка на експерти каналът заема не повече от 0,5% пазарен дял в стойност от общият пазар за 2022 г. И въпреки, че ръстът през 2021 г. на годишна база бе над 100%, то през 2022 г. темпът се забави и се оценява на около 40%.
Повечето от водещите компании в бранша „Бързооборотни стоки“ развиват и онлайн канал за продажби под различна форма. През 2023 г. се очаква и „Билла България“ да се включат в този сегмент в партньорство с доставчика GLOVO. Лидер в бранша е Ebag.bg, който оперира изцяло като електронен търговец с фокус върху градовете София, Пловдив, Перник, Банско, Благоевград с портфолио от над 12,500 артикула. Изцяло онлайн търговец са и компаниите Gastronom (https://gastronom.bg/) и SuperMag (https://www.supermag.bg/), които през изминалата година обявиха сливане помежду си.
Други компаниите в бранша прилагат различни стратегии за развитие. Например, организации като „Т-Маркет“ (https://tmarketonline.bg/), „Булмаг“ (https://www.bulmag.org/), ParkMart (https://parkmart.bg/), Fresko (https://fresko.bg/) развиват самостоятелно както физическите си магазини, така и електронната търговия. Други като „Кауфланд“, „Фантастико“, „Коме“ и „Дар“ разчитат на партньорство с платформи за доставка като Glovo (https://glovoapp.com/bg/bg/) и DeliveMe (https://delivme.bg/). Някои онлайн търговци работят чрез стратегически партньорства с физически магазини като например „Метро Кеш енд Керри“ и https://www.kolichka.bg/ , Hit Max и https://shop.gladen.bg/, БББ в Пловдив и https://www.superbagplovdiv.bg/. На пазара оперират и по-малки играчи с изцяло онлайн магазини като www.randi.bg/, www.shop24.bg. Други се позиционират като доставчици на директно от местни производители и ферми https://farmhopping.com/, https://myfarm.bg/ и предлагащи веган и здравословни храни като https://zelen.bg/ , https://www.balevbiomarket.com/.
Какво показват данните от PROGRESSIVE кошница?
За поредна година списание PROGRESSIVE предложи на своите читатели детайлна информация за динамиката на цените на няколко групи стоки през 2022 г., които могат да се считат за представителна извадка на основната потребителска продуктова кошница.
PROGRESSIVE кошница включва 30 продукта, разпределени в 3 основни групи: плодове и зеленчуци, хранителни и нехранителни продукти. Фокусът и тази година бе върху предложенията на водещите онлайн търговци, предлагащи основни храни в страната. В извадката са включени част от най-големите компании в сегмента, които имат както локално, така регионално покритие. Включените организации са: Ebag.bg, Supermag.bg, Tmarketonline.bg, Bulmag.org, Shop.Metro.bg (онлайн платформата на търговецът на едро Metro Cash and Carry), parkmart.bg, „Кауфланд“ и „Фантастико“ в партноьрство с GLOVO.
Информацията за динамиката на цените са събирани на месечна база за периода януари - декември 2022 г. от електронните страници на компаниите. Следва да се отбележи, че не всички изследвани 30 продукта присъстват в асортимента на търговците през годината.
През разглеждания период средната стойност на PROGRESSIVE кошницата възлиза на 134,97 лв. като през годината флуктоацията е в рамките на 19 лева (разликата на най-високата и най-ниската стойност). Най-ниската стойност на покупките е регистрирана през месец януари – 123,67 лв., а най-високата през месец октомври 142,85 лв. Отчетливо се забелязва, че през втората половина на годината цените на продуктите регистрират траен ръст следвайки инфлационните процеси в страната. По-високата стойност на кошницата през октомври се дължи на по-високите цени на всички продукти като цяло, но може да посочим някои по-големи увеличения като: портокали и стар лук при плодовете и зеленчуците (по-скъпи съответно с 87% и 44% спрямо януари, което е нормално, имайки предвид, че са сезонни продукти), при храните прясно мляко „Олимпус“ и кренвирши „Тандем – вакуум“ с 25%, захар „Сладея“ с 36%, луканка „Маджаров – вакуум“ и „Ямболска гроздова ракия“ с 18% и нехранителните продукти като препарат за съдове Medix Beauty Balsam по-скъп с 35%, тоалетна Хартия Zebra Color с 30%, прах за пране SAVEX 2in1 Color 20 пранета с 18%. Един от изводите, който може да се направи е, че в началото на годината цените са по-ниски от средните за годината. На другия полюс е периодът юни-октомври, когато цените са и най-високи поради сериозните инфлационни тенденции в енергийните ресурси и земеделските суровини. През ноември и декември забелязваме задържане на стойността на кошницата.
Данните от извадката на PROGRESSIVE кошница показват, че потребителите на shop.metro.bg са пазарували най-изгодно за разглеждания период. Изгодни предложения са предлагали и tmarketonline.bg и „Кауфланд“. Най-висока се оказва средната кошница при електронният търговец parkmart.bg и bulmag.org. Това до голяма степен се дължи на по-голямата икономия от мащаба, която другите играчи могат да предложат.
Сезонността на плодовете и зеленчуците основно влияе върху цената
По данни на НСИ, консумацията на плодове средно на лице от домакинство расте с близо 23% за периода 2012-2021 г. до 57 кг годишно, а това на зеленчуци с 8% до 76 кг на година.
От категория „Плодове и зеленчуци“ продуктовата кошница на списание PROGRESSIVE включва портокали и лук (стар) като не обхваща продукцията на точно определен производител, страна на произход и сорт. Забелязваме, че средната стойност на продуктите бележи ръст в периода август-октомври като най-високата стойност е била през октомври (5,30 лв.), заради сезонната висока стойност на портокалите, а най-ниска през януари (3,05 лв.), поради сезонността на двата продукта.
През последните няколко години консумацията на лук средно на лице от домакинството според данни от НСИ бележи постоянен ръст и достига 11 кг или 5% по-ниско в сравнение с 2012. Що се отнася до цената на продукта, средната стойност през годината е била 1,19 лв. Най-високата регистрирана цена е през цялата втора половина на 2022 г. (1,60 лв. за кг през август), а най-ниската цена, която достига продуктът е 0,91 ст. през януари. Промоциите на този продукт са често срещани сред онлайн търговците. Най-ниската цена през по-голямата част от годината е била налична в supermag.bg.
При портокалите наблюдаваме сезонност по отношение на ценовите нива, като най-високи са цените през летните месеци, а най-ниски през месеците януари-февруари. Продуктът е присъствал почти всеки месец на промоция при някои от търговците. Средната цена за килограм портокали през разгледания период е 3,90 лв. (варирайки от 2,13 лв. през януари до 3,98 през октомври). Най-ниската цена през по-голямата част от годината е била налична в shop.metro.bg.
Средната стойност на кошницата при храните – с постоянен ръст
В категория „Храни“, която изследва PROGRESSIVE кошница, са включени 18 продукта, а именно: плодово бебешко пюре, кисело мляко, прясно мляко, луканка, кренвирши, кори за баница, майонеза, захар, леща, шоколадови бонбони, млечен шоколад, оризови бисквити, снакс, вино, ракия, безалкохолно, кафе и храна за кучета.
Основният извод, който може да направим е, че средната стойност на кошницата при храните отбелязва постоянен ръст през годината. Средната сметка варира в рамките от 76,20 лв. през януари до 89,60 лв. за декември или близо 20% повече. Средна стойност е около 83,16 лв. за цялата година.
Анализът на данните показва, че повечето хранителни продукти наистина бележат ръст на цените през годината. По-висок ръст в рамките на 30-40% през годината се забелязва при прясно мляко „Олимпус“, фини точени кори за баница Bella, захар „Сладея Кристал“, снакс Pom-Bar, „Ямболска гроздова ракия“, суха храна за кучета Pedigree. Продукти с ръст в рамките на 10% за годината са вино розе Terra Tаngra, фин млечен шоколад „Своге“, шоколадови бонбони „Черноморец“, плодово детско пюрe от сливи Nestle Gerbrer.
В тази продуктова категория прави впечатление не много големият брой регистрирани цени на промоция през 2022 г. Реално промоциите са едно от основните „оръжия“ на търговците в борбата помежду им за привличане вниманието на потребителите. Месеците с най-много промоции са били в периода април-юли, докато най-малко са били промоциите в периода януари-март. Най-много промоционални предложения виждаме на продуктите фини точени кори за баница, „Маджаров луканка – вакуум“, прясно мляко „Олимпус“, „Ямболска гроздова ракия“, Pepsi кен. Най-активните търговци са tmarketonline.bg, shop.metro.bg.
Нехранителните продукти отбелязват по-слаб ръст на цените през годината
В PROGRESSIVE кошница се включва и категория „Нехранителни продукти”, която обхваща следните стоки: влажни кърпи „Бочко“ с капак, вода за уста Astera Parodont Active, сапун Safeguard, боя за коса Garnier Color Natural, пяна за бръснене Nivea Sensitive, сапун Safeguard класик, тоалетна хартия Zebra Color, прах за пране SAVEX 2in1 Color 20 пранета, омекотител Silan, препарат за съдове Medix Beauty Balsam, Cif cream. Интересен факт е липсата на част от продуктите в предложенията на търговците.
Характерно за кошницата с нехранителни продукти е, че нейната цена бележи по-слаб ръст през годината от тази на храните. Най-високата сметка от нехранителни продукти през годината е измерена през август и е на стойност 51,64 лв., а най-ниската през януари на стойност 44,43 лв. или приблизително 16% разлика. Основна причина за по-високата сметка са по-високите цени на омекотител Silan, прах за пране SAVEX 2in1 Color 20 пранета, Cif cream, пяна за бръснене Nivea Sensitive, вода за уста Astera Parodont Active.
Най-големите разлики в най-високата и най-ниската средномесечна цена през годината сред продуктите се забелязва при омекотител Cif cream (43%), препарат за съдове Medix Beauty Balsam (37%), тоалетна хартия Zebra Color (33%). Най-слаб ръст на цените през годината отбелязват влажни кърпи „Бочко“ с капак и пяна за бръснене Nivea Sensitive
Артикулите в сектор „Нехрани“ имат сериозен брой промоционални активности сред търговците. Рекордьори по брой промоции на разглежданите нехранителни продукти са bulmag.org и parkmart.bg. Съответно най-много промоционални продукти са регистрирани през май и април, а най-слабо в летния период юни-август. Продуктите, които най-често са били на промоция през годината, са сапун Safeguard класик (26 пъти), пяна за бръснене Nivea Sensitive (25 пъти), прах за пране SAVEX 2in1 Color 20 пранета (22 пъти) и боя за коса Garnier Color Natural (по 20 пъти).
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай