Списанието
Изберете рубрика:

Тенденции в динамиката на цените на основни продукти и в търговията на дребно с бързооборотни стоки реализирани през някои от основните играчи в онлайн канала предлагащи основно храни.
Електронната търговия с храни в България е един от най-динамично развиващите се сегменти в търговията на дребно с бързооборотни стоки. По оценка на експерти продажбите на храни онлайн (различни от доставките през ХоРеКа пазара) заемат минимален дял от около 1% от общия пазар в стойност за 2024 година, което се оценява на около 150 млн. лв., но бележи ръст от близо 50% на годишна база.
От няколко години недостижим лидер с близо 2/3 пазарен дял е специализираният търговец Ebag.bg (https://www.ebag.bg/), който оперира основно в София, но и доставя в районите на Пловдив, Асеновград, Пазарджик, Перник, Банско и Благоевград. Останалата 1/3 от пазара се разпределя измежду други пазарни играчи като основен фокус към момента е пазарът в София, но развитие се забелязва и в другите големи градове в страната като Пловдив и Варна, където навлязоха нови играчи. През 2024 г., един от лидерите в бранша „Билла България“ в партньорство с доставчика Glovo разшири географското си покритие и освен в София предложи доставки и за Пловдив, Варна, Плевен. Търговците „Кауфланд“ и „Фантастико“ от години партнират с платформата за доставки Glovo като продажбите им са в рамките на 0,1% от общия оборот. Други компании в сегмента като „Т-Маркет“ (https://tmarketonline.bg/), „Булмаг“ (https://www.bulmag.org/) развиват самостоятелно, както физическите си магазини, така и електронната търговия. Директни доставки предлага и търговецът на едро „Метро Кеш енд Кери“ чрез платформата https://shop.metro.bg, но тъй като фокус на компанията са професионалните клиенти, той също така е стратегически партньор и на други онлайн търговци като https://www.kolichka.bg/ .
PROGRESSIVE кошница
За поредна година списание PROGRESSIVE предложи на своите читатели детайлна информация за динамиката на цените на няколко групи стоки през 2024 година, които могат да се считат за сравнително представителна извадка на основната потребителска кошница. PROGRESSIVE Кошница разгледа 24 продукта разпределени в 3 основни групи: плодове и зеленчуци (2 броя), храни (15) и нехранителни стоки (7). Фокусът и тази година бе върху предложенията на водещите онлайн търговци предлагащи основно храни в страната. В извадката са включени 7 от най-големите компании в сегмента с общ пазарен дял от около 90% в стойност на национално ниво, които имат както локално, така и регионално покритие. Включените представители на бранша са: Ebag.bg, Bulmag.org, Tmarketonline.bg, Shop.Metro.bg (онлайн платформата на търговецът на едро Metro Cash and Carry), Кауфланд, Билла и Фантастико. Информацията за динамиката на цените е събирана на месечна база в даден определен ден и час на месеца и обхваща периода януари - декември 2024 г., като данните са извличани от електронните страници на търговците или техните партньори. Трябва да се отбележи, че не всички изследвани 24 продукта присъстват постоянно в асортимента на всички търговци през годината, което оказва влияние и на изчислената стойност на кошницата при всяка компания.
Графика: Развитие на средна-годишна и средно-месечна сметка в PROGRESSIVE кошница
През разглеждания период средната стойност на PROGRESSIVE Кошницата възлиза на 113,69 лв. като през годината флуктоацията е в рамките на 6,98 лева (разликата на най-високата и най-ниската стойност през годината). Най-ниската стойност на покупките е регистрирана през месец януари – 109,95 лв., а най-високата през месец август 116,93 лв. През годината се забелязва плавен ръст на цените на продуктите през годината следвайки инфлационните процеси. По-високата стойност на кошницата през второто полугодие на годината се дължи основни на по-високите цени на следните продукти спрямо средните им стойности за годината: кафе Lavazza Crema e Gusto, мляно (по-скъпо съответно с 9%); краставици с 3%; прясно мляко Olympus 3,7% с 2%; кремa сирене Arla, натурално с 2%. Един от изводите, който може да направим, е че в началото на годината цените са били по-ниски в сравнение със средните за годината, достигат своя пик в средата и запазват по-високи стойности на кошницата в края на годината.
Ако разгледаме средната стойност на покупките по търговец, данните от извадката на PROGRESSIVE Кошница за календарната 2024 година показват, че потребителите на shop.metro.bg са пазарували най-изгодно за разглеждания период. Изгодни предложения и близки или под средните са предлагали и t-marketonline.bg и „Кауфланд“. Най-висока се оказва средната кошница при покупките от bulmag.org , еbag.bg, „Билла”.
Графика: Развитие на средно-месечна сметка на онлайн търговците включени в PROGRESSIVE кошница
Плодове и зеленчуци
От категория „Плодове и зеленчуци“ продуктовата кошница на списание PROGRESSIVE включва краставици и картофи не обхваща продукцията на точно определен производител, страна на произход и сорт. Забелязваме, че средната стойност на продуктите е била най-ниска през месеците октомври-декември, а най-висока от януари до март. Най-високата стойност е била през август (6,61 лв.), заради по-висока стойност на краставиците, а най-ниска през декември (5,06 лв.).
През последните няколко години консумацията на домати средно на лице от домакинството според данни от НСИ за периода 2014-2023 година бележи ръст и достига 13,2 кг през 2023 или 20% повече в сравнение с 2014 г. Що се отнася до цената на продукта, средната стойност през годината е била 3,94 лв. Най-високата регистрирана цена е през първото тримесечие на 2024 година (4,78 лв. за кг през януари и февруари), а най-ниската цена, която достига продуктът е 2,97 лв. през април и май. Промоциите на този продукт не са често срещани сред онлайн търговците като най-често това се е случвало при tmarketonline.bg, където са била и най-ниската цена през по-голямата част от годината.
При картофите през 2024 г. наблюдаваме най-ниски цени през месеците септември и октомври, а най-високи в периода март - май. Продуктът е присъствал почти всеки месец на промоция при някой от търговците. Средната цена за килограм картофи през разгледания период е 1,91 лв., варирайки от 1,59 лв. през октомври до 2,97 лв. през май. Най-ниската цена през по-голямата част от годината е била налична в tmarketonline.bg.
Храни
В категория „Храни“, която изследва PROGRESSIVE Кошница са включени 15 продукта, а именно: бебешко пюре пюре Gerber 80 грама, плодово; прясно мляко Olympus 3,7 % от 1,5 л; кремa сирене Arla, натурално; луканка „Маджаров“, вакуум от 190 г; захар „Сладея Кристал“ 1 кг; олио „Калиакра“ първа преса, слънчогледово от 1 л; леща екстра „Крина“ от 500 г; майонеза „Краси“ 200 г; шоколадови бонбони „Черноморец“; вафли „Ная“, 15 бр.; Солети „Хрус-Хрус“, класик 60 г; Coca-Cola 2 л; кафе Lavazza Crema e Gusto, мляно класик 250 г; вино розе Terra Tangra750 мл; храна за кучета суха Pedigree 500 грама.
Основният извод, който може да направим е, че средната стойност на кошницата при храните отбелязва постоянен ръст от началото на годината до към края на 2024 г. Средната сметка варира в рамките от 75,27 лв. през месец януари до 81,70 лв. за месец декември или близо 9% повече. Средна стойност на кошницата с храни е около 79,02 лв., като през първите три месеца на годината средната стойност е най-малка.
Графика: Развитие на средна сметка в категория „Храни“
По-високи цени през пиковия месец юли в сравнение с най-ниската стойност през януари се забелязва при кафе Lavazza Crema e Gusto, мляно (+26%), прясно мляко Olympus 3,7 % (+13%), кремa сирене Arla, натурално (+12%), вино розе Terra Tangra (+12%), храна за кучета суха Pedigree (+10%). Съответно по-ниски са били цените при захар „Сладея Кристал“ от 1кг (-7%), леща „Екстра Крина“ (-2%).
В тази продуктова категория прави впечатление не много големият брой регистрирани цени на промоция през 2024 година. Най-активните търговци с промоционални стоки са tmarketonline.bg и bulmag.org.
Нехранителни продукти
В PROGRESSIVE Кошница се включва и категория „Нехранителни продукти”, която обхваща следните 7 артикула: гел за пране ТЕО бебе, 20 пранета; вода за уста Astera Parodont Active; препарат за съдове Pur 450 мл; препарат за почистване на баня и тоалетна Domestos 750 мл; дамски превръзки Naturella Ultra Normal Duo 20 броя; пяна за бръснене Nivea Sensitive; тоалетна хартия Zebra Color 4 броя в опаковка. Интересен факт е липсата на част от продуктите в асортимента на търговците в определени месеци на годината, което трябва да се вземе предвид в интерпретацията на данните.
Графика: Развитие на средна сметка в категория „Нехрани“
Кошницата с нехранителни продукти бележи известна флуктоация, но запазва относително постоянна стойност. Най-високата сметка от нехранителни продукти през годината е измерена през юни и е на стойност 29,91 лв., а най-ниската през април на стойност 27,37 лв. или приблизително 9% разлика. Основна причина за по-високата сметка са по-високите цени на препарат за съдове Pur 49% (+15%), Domestos (+7%). Съответно по-ниски са били цените при дамски превръзки Naturella Ultra Normal Duo 20 броя (-5%).
Артикулите в сектор „Нехрани“ имат по-сериозни промоционални активности сред търговците само в определени месеци на годината като април, юли, октомври. Рекордьори по брой промоции са tmarketonline.bg, bulmag.org и „Кауфланд“. Продуктите, които най-често са били на промоция през годината са Domestos (19 пъти) и дамски превръзки Naturella Ultra Normal Duo и препарат за съдове Pur (по 5 пъти).
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай