Списанието
Изберете рубрика:

Доскоро основната работа на Вишан Крайнов беше свързана с управление на компания за стандартизиране на хранителни продукти. Ежедневно проверява дали доставчиците на големите търговски вериги притежават стандарта за безопасност на храните IFS (International Food Standard), който е задължителен за всички онези, които желаят да работят с международните ритейлъри. Той изисква въвеждането на много добри системи за проследяемост и производство
Дългогодишното му занимание в тази сфера го среща с някои български производители, които се отличават от другите по това, че предлагат на пазара изключително качествени продукти. „По-малките производствени предприятия нямат мениджър „Качество”, който да се занимава с въвеждането на системи за безопасност на храните и да е добре запознат с процесите на сертификация. Те имат само технолог, който не всеки път е наясно със спецификата на стандартите. А при днешните пазарни условия и високата конкуренция едно предприятие, за да отговаря на изискванията, трябва да се изгради почти наново. Инвестицията в обучението на персонала също е много важна”, смята Крайнов. Според него една значителна част от големите компании у нас вече са сертифицирани, но от общия брой те все още са много малко.
„Картината на българския пазар е следната: има много добри предприятия, които са на европейско ниво, но има и други, които въобще не изпълняват никакви изисквания. А когато продуктите се подредят на регала в магазина, стават равнопоставени и само от българския потребител зависи кой от тях ще избере за трапезата си. Лошото е, че той не знае какво стои зад тях. Вижда една марка с интересна визия, с рекламни послания, но няма представа, какво се случва в самото производство – какви са съставките на продукта, спазва ли се рецептурата, следи ли се зa безопасността и т.н.”. Ето защо Вишан Крайнов решава да направи марката
„Храна от класа”, която да обединява продуктите на добрите производители, въвели изискванията на IFS стандарта. В момента на пазара са пуснати първите продукти от категориите „Месо” и „Мляко”. Скоро предстоят доставките и на други стоки от първа необходимост – олио, яйца, хляб, малотрайни колбаси. Целта е постепенно броят на предлаганите артикули да се увеличава.
„Важно е потребителите да разберат, че продуктите от тази марка са проверени и всичко, което съдържат, е отбелязано и на етикета и безопасно за здравето им. Нашият модел на работа е гъвкав и ако един производител не изпълнява изискванията ни, веднага може да бъде подменен с друг”. Фирмите приемат добре идеята да станат партньори по проекта. Така се увеличава производителността им и не пречи на техните собствени брандове. Различните компании приемат различно идеята. По-големите са по-затворени, защото вече имат изградена своя марка и се притесняват дали новият продукт няма да влезе в пряка конкуренция с нея. Други пък самипредлагат продуктите си и искат да произвеждат „Храна от класа”. „Отдавна исках да направя нещо подобно. От възникването на идеята до нейната реализация минаха две години. Първите продукти излязоха на пазара на 20 април тази година. Те са насочени към по-отбраните магазини с добра локация от традиционния търговски канал, защото е много важно самият продукт да бъде предложен на клиента по по-специален начин и да му се обясни с какво той се отличава от другите стоки в магазина. Продуктите са позиционирани в по-високия ценови сегмент, но са на достъпна цена, а поддържането на постоянно качество е приоритет за нас”, казва Крайнов. Според него по-сложният икономически период не е повод за притеснение. Криза в областта на храните няма, защото човек трябва да се храни и поради това ежедневно пазарува стоки от първа необходимост.
Категорията с най-големи продажби е „Кисело мляко”, което масово се консумира от потребителите, защото е и традиционен продукт. Забелязва се интерес към всички продукти, но българският консуматор е консервативен и пазарува основно това, което познава.
Да си търговец, днес не е лесно, но пък всяка дейност си има своите предизвикателства. Важното е трудностите да се преодоляват. Този бранд е насочен именно към малките, удобни магазини, защото, за да могат да оцелеят, те трябва да се диференцират от големините търговски вериги. Това може да стане чрез отношението към клиента и предлагането на различен асортимент от продукти. „Около 20–30% от търговците разбират каква е нашата идея, но с другите е много трудно. Според мен модерната търговия ще продължава да се развива и единственият начин да оцелее традиционният канал е да има желание за промяна. В Западна Европа има разлика между предлаганите продукти в традиционния търговски канал и модерния. Там в малките магазини клиентът намира различното. Ще се радвам, ако и у нас стане така”.
Въпросът, в бъдеще накъде ще се насочи марката, остава отворен, защото зависи как тя ще бъде възприета от търговците. Според Крайнов малките търговски обекта са пасивни и това се вижда от продажбите. Те би трябвало да работят за увеличаване на оборотите си, като показват лично отношение към клиента и продукта, който предлагат. „Там, където всички продукти се поставят на общо основание, продажбите не вървят. Все пак от всеки един търговец зависи крайният оборот на магазина му. Работил съм и с големи търговски вериги. Да, понякога е трудно да се работи с тях поради търговските условия, които поставят, но, от друга страна, е много по-лесно, защото при големите ритейлъри има предвидимост, очакване, можеш да планираш производството, доставка, а в традиционната търговия всичко е много хаотично и предвидимост няма. Факт е, че една доставка в малък търговски обект е и малка като стойност. Реално се оказва, че поради това всички разходи скачат. Ако се направи сметка, ще се види, че работата с търговска верига излиза по-евтино въпреки разходите”. Според Крайнов в момента на пазара има търсене на качествени продукти на достъпна цена. „Мисля, че родният пазар все още е недоразвит и лесно може да се намери ниша и възможност за реализация. Ако целта се гони, се постига, а постепенно започва да се реализира и печалба. Но това за съжаление е единственият плюс на българската реалност. Всичко друго, като се започне от неподготвеността на кадрите, които излизат от университетите, и се стигне до манталитета на хората, е минус. Не е приятно, когато понякога се налага да се бориш с вятърни мелници и да губиш време и енергия за това, да убедиш някого в ценността на твоята идея”, заключава той.
Катя Джатова
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай