Списанието
Изберете рубрика:
Ако Carrefour, Lidl, Ahold Delhaize, Tesco, тайландската CP All и гиганта за хранителни услуги Sodexo заменят 50% от използваните месни протеини с растителни, това ще намали емисиите на парникови газове с 31,6 млн. тона годишно, посочва проучване, направено по поръчка на екологичната група Madre Brava. Анализът е проведен от агенцията за проучвания Profundo и заключва, че ангажимент от страна на тези компании да постигнат 50 на сто продажби на протеини на растителна основа до 2030 г. ще доведе до намаление на парниковите емисии, което би се равнявало на спирането на 25 млн. автомобила от пътищата на ЕС.
Ефектът също така би се сравнил с разчистването на площ с размерите на Унгария и спестяването на 670 млн. кубични метра вода, равни на 268 хил. басейна с олимпийски размер всяка година.
Madre Brava обяви резултатите от проучването преди провеждането на климатичната конференция на ООН в Дубай COP 28, която се проведе в края на 2023 г. Чрез него групата се надява да накара търговците да ускорят преминаването към растителни протеини.
„Само шест търговци могат да окажат огромно въздействие върху климата, природата, водата и собствения си резултат, като преминат към 50% растителни протеини до 2030 г.“, кoментира управляващият директор на Madre Brava Нико Музи. По думите му някои от тези компании вече са си поставили скромни цели за увеличаване на дела на растителни протеини в общите си продажби, но са нужни повече амбиция и лидерски примери в тази посока за справяне с извънредната климатична ситуация.
Няколко европейски търговци вече са си поставили цели за увеличение на дела на растителните протеини, като същевременно намаляват животинските в общото количество предлагани протеини в търговската мрежа.
През март 2022 г. Albert Heijn обяви своя ангажимент да постигне 60% дял на растителните протеини в общите продажби в категорията до 2030 г., като с това даде пример на всички останали участници в търговията на дребно. Следвайки примера, Lidl в Нидерландия обеща да достигне 50 на сто дял на растителните протеини до 2030 г.
По подобен начин през октомври 2023 г. Lidl в Германия пое ангажимент до 2030 г. да удвои дела до 20% на растителните протеини в категории като месо, яйца, риба и млечни продукти. Веригата също така цели да намали цените на алтернативните продукти на растителна основа, като ги постави на нивата на животинските продукти.
Скорошна анкета проведена от университетите в Копенхаген и Гент, както и организацията за повишаване на осведомеността относно храните ProVeg показва, че повече от половината европейци консумират по-малко месо. Здравето е основният фактор, влияещ върху решението за намаляване на приема на месо (47%), тъй като все по-голям брой потребители избират флекситарна диета, установява проучването.
Основателят на Amazon Джеф Безос инвестира в инициатива за устойчив протеин
The Bezos Earth Fund, създаден от основателя на Amazon Джеф Безос, обяви създаването на центрове за устойчив протеин (Bezos Centers for Sustainable Protein), като част от своя ангажимент за трансформация на храните. Първоначално ще бъдат инвестирани около 60 млн. долара (55,1 млн. евро) като част от по-големия ангажимент на Фонда от 1 млрд. долара за работа по промяна на хранителните системи в световен мащаб.
В изявление на Фонда се казва, че центровете, чието местоположение все още не е разкрито, ще се стремят да намалят разходите, да повишат качеството и да увеличат хранителните ползи от алтернативните протеини чрез използването на науката и технологиите. В момента производството на устойчиви протеинови продукти, независимо дали са на растителна основа, резултат от ферментация или култивиране, води до високи разходи, а получените продукти често са с ниско качество, посочват от Фонда. Те виждат огромни възможности за подобряване на текстурата и вкуса на протеиновите храни чрез иновации на ниво клетъчната биология и инженерство.
Обявявайки стартирането на Центровете за устойчив протеин, заместник-председателят на Bezos Earth Fund Лорън Санчес коментира, че предизвикателството през този век е нуждата да се изхранват 10 млрд. души със здравословна, устойчива храна, като същевременно се намали отпечатъка върху планетата. По думите му това е постижимо, но ще изисква много иновации.
Откриването на центровете се основава на съществуващия ангажимент на Фонда за подпомагане на фермерите и разширяване на устойчивото производство на храни, включително намаляване на метана, резултат от животновъдната индустрия, както и развиването на иновации при използването на пасища, така че да не се насърчава обезлесяването.
Според Bezos Earth Fund, постигането на по-устойчива хранителна система изисква трансформиране както на практиките за производство, така и на потребление. С прогнози, показващи 50% увеличение на потреблението на храна до 2050 г. поради ръста на населението и доходите, емисиите от производството на храни трябва да намалеят с 60%, а напрежението върху ключови горски екосистеми трябва да бъде облекчено.
Ретроспекция: пазарът на протеинови продукти през погледа на веригите
Темата за протеиновите храни е сравнително нова за българския пазар. Факт е обаче, че преч последните години има сериозно навлизане на всякакви протеинови храни и напитки и те са видни най-вече по рафтовете в магазините. Поради тази причина през 2023 г. PROGRESSIVE се обърна към две от водещите търговски вериги - Lidl България и Kaufland България, за да узнае как се развива категорията на протеиновите продукти. Припомняме какво споделиха те.
Интерес, обвързан със здравословния начин на живот
Като постоянно растящ определят интересът към протеиновите продукти от Lidl България. И като пример посочват скира, който за пръви път се появява на пазара в края на 2017 г. с този продукт започва да се развива категория храни, а към миналата година във веригата високопротеиновите продукти са минавали 20 - както собствени марки, така и търговски. Асортиментът се увеличава от една страна заради растящия интерес на потребителите към подобен тип продукти, а от друга - заради решението на търговската верига да предлага повече продукти за здравословен начин на живот.
От Kaufland България също споделят, че през последните години се наблюдава засилен интерес към здравословно хранене и към продукти с повишено съдържание на протеин. От веригата коментират, че има силен интерес към българската извара с нисък процент мазнини и високо съдържание на протеин, към скир в различни разновидности – натурален или овкусен, както и към напитки и пудинги.
Кой пазарува протеинови продукти в магазините
Наблюденията на Lidl България показват, че демографският профил на потребителите на протеинови продукти е най-разнообразен – от дами, които се грижат за теглото си, през активно спортуващи и любители на фитнеса, които внимават много за това с какво се хранят, до хора със специфични хранителни режими. От Kaufland България посочват, че потребители са предимно млади хора, както и подрастващи в тийнейджърска възраст, но като цяло са активни и спортуващи хора.
Протеиновите продукти навлязоха и в сегмента на традиционни лакомства
Теодора Марчева, Директор Маркетинг и Бизнес Развитие, ЕЛИТ-П ЕООД
Как се промени пазарът на протеиновите храни и напитки през последната календарна година?
Пазарът е изключително динамичен, като все повече нови продукти се лансират с твърдението за високо съдържание или източник на протеин. Протеинът се превърна в успешната “звездна” съставка, която излезе извън рамките “само за спортисти”. Потребителите обикновено са добре осведомени за ползите от прием на храни и напитки богати на протеин и все по-фокусирано ги търсят, което води и до ръст в пазара на такива продукти.
Според вас кой от двата сегмента е по-добре представен на българския пазар – протеиновите храни или протеиновите напитки?
Въпреки че потребителите все още предпочитат да получават протеина си чрез естествени продукти като месо и яйца, ясно е, че търсенето на продукти богати на протеин расте. Според различни потребителски изследвания 1/3 от потребителите си набавят протеин от храни богати на протеин, докато за напитките съотношението е 1/5, което в голяма степен определя и разпределението на пазара.
Какъв е профилът на потребителя на този тип продукти?
Протеинът е класиран на първо място сред потребителите от поколенията Millennials и Generation Z, изпреварващ по важност съдържанието на витамини, фибри, омега киселини и минерали. Това са и потребителите, които активно търсят и съответно внимателно разглеждат съставките на дадения продукт. Това са и потребителите, които предпочитат социалните и дигиталните медии като основен източник на вдъхновение и информация за хранене и храни.
Кой канал държи по-голям дял в продажбите ви що се отнася до протеиновите продукти – модерна търговия или специализирани магазини за здравословни храни?
Динамичното развитие, националното покритие и широкия асортимент, който предлагат веригите от т.нар. модерна търговия ги правят основен канал за продажба и на храни и напитки богати на протеин. Към това трябва да отбележим и разширеното предлагане на протеинови продукти в традиционни категории като хляб, млечни изделия, сладки и тн., традиционно пазарувани в хранителните магазини.
Има ли иновации при протеиновите напитки и храни и какви са те?
Храните, богати на протеин, са вече извън рамките на “спортното” хранене, като ползите от тях са отвъд растежа на мускулите. За осигуряване на енергия и издръжливост и управление на теглото се смятат за най-важните ползи от протеина. В резултат на това и комуникационните съобщения на тема протеин стават все по-иновативни, а продуктите с протеинов клейм все по-разнообразни, като дори етикетирането става все по-смело и по-целенасочено, например, грамове на порция, барче, и тн. Това, което виждаме е че протеиновите продукти навлязоха и в сегмента на традиционни лакомства – бисквитки, барчета, бонбони, и др. Нашето високопротеиново ядково барче е едно от новите предложения в развиващия се пазар на протеинови продукти - комбинация от високакачествени ядки – естествен източник на протеин и млечен шоколад с високо съдържание на протеин, без добавена захар.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай