Списанието
Изберете рубрика:
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на BILLA България
Как оценявате финансовите си резултати в края на 2024 година?
За нас 2024 г. беше поредната успешна година в много отношения. Отчетохме ръст на оборота от около 7%, на клиентите с над 4,5% и успяхме и да запазим пазарния си дял от около 20%. Тези резултати са впечатляващи сами по себе си, но ние сме горди, че успяхме да ги постигнем в една предизвикателна среда, дефинирана от дефлационни процеси, стагнация на пазара на труда и глобалната икономическа нестабилност, която се отразява и в България. Тези постижения са и доказателство, че хората харесват бизнес модела ни, изграден върху концепцията да сме близо до тях и да предлагаме най-добрия асортимент при отлично съотношение цена-качество.
Стартираме годината с влизане в Шенген. Какво ще подобри според вас отпадането на ограниченията за пътуване в ЕС?
От гледна точка на ритейл компаниите отпадането на граничните проверки ще доведе до чувствително подобрение при веригата на доставки. С отварянето на граничните проверки стоките ще пътуват по-бързо и на по-ниска цена заради намаляването на административните процедури и отпадането на чакането за преминаване. Това означава по-малко разходи за бизнеса и по-бързи доставки на свежи продукти за хората.
Освен по отношение на вноса на стоки, пълноправното членство в Шенген ще има позитивно въздействие и върху експорта. Големите компании ще могат да изнасят по-сигурно и с по-малко бюрократични стъпки, а по-малките – да разширят бизнеса си, тъй като ще бъде улеснен достъпът им до европейския пазар.
Какви са очакванията ви през тази година към държавата по отношение на регулациите, свързани с търговията на бързооборотни стоки?
Регулациите са част от голямата тема за бизнес средата в България, а в това отношение има какво да се желае. В този смисъл очаквам институциите да работят за създаване на среда, която да стимулира честната конкуренция и да създава условия за растеж. Това може да се постигне, тогава когато държавата гледа на бизнеса като на партньор, който е основният двигател на ръста на икономиката и на подобряването на живота на хората.
Благодарение на такива партньорски отношения може да бъде постигнато бързо и съществено подобрение на редица области, които е важно да бъдат реформирани. Една от тях е трудовото законодателство. Все повече работодатели изпитват дефицит на служители, а разпределението на работната сила в страната е твърде неравномерно. В същото време липсват стимули за разкриване на работни места в райони с висока безработица и бизнесът се сблъсква с тежки административни процедури по отношение на вноса на работници от страни извън ЕС.
Друга важна и актуална тема е въвеждането на депозитната система. Все повече се доближаваме до сроковете, в която тя трябва да е факт, а няма яснота какъв ще е обхватът и от къде ще дойде финансирането.
С какви планове стартирате 2025 г. – какви инвестиции да очакваме от вас, ще предложите ли нещо ново на вашите потребители?
Ние имаме много амбициозни планове за настоящата година. Предвиждаме да инвестираме в страната над 60 милиона лева, да открием 14 нови магазина и да въведем в експлоатация новата ни логистична база, която е близо до Стара Загора.
Благодарение на тези инвестиции ние ще бъдем още по-близо до клиентите. Планираме да навлезем и в по-малки населени места, в които до сега не сме имали магазини. Освен това с откриването на новия склад, значително ще подобрим логистичните ни процеси и продуктите ни ще достигат до клиентите много по-бързо.
Разбира се, ще продължим да инвестираме и в развитието на екипа. Предвиждаме да открием два нови учебни центъра, да разширим програмата ни за обучения и да работим за допълнително подобрение на условията на труд.
Къде ще поставите фокус в бизнеса ви тази година?
Тази година е изключително важна за BILLA. Празнуваме 25 години в България и стартирахме със специалните инициативи още от 01 януари. За цялата година сме подготвили изненади за клиентите. В аванс мога да разкрия част от тях. В кампанията ни за рождения ден ще се включат някои от най-обичаните и разпознаваеми лица в българския шоу бизнес. През цялата година ще имаме атрактивни предложения от нашите партньори и ще организираме разнообразни инициативи и кампании.
Разбира се, освен върху отбелязването на годишнината ни, ще се фокусираме и върху осигуряване на по-нататъшен ръст на бизнеса. През последните 2-3 години изградихме стабилната основа и от тук нататък ще надграждаме. За да постигнем това е необходимо да бъдем по-добри във всичко, което правим – да имаме много добър асортимент, който отговаря на нуждите на клиентите, логистиката ни да работи перфектно, рафтовете ни винаги да са заредени и да имаме силен и ефективен екип на всяко ниво – от висшите мениджъри до хората, които зареждат регалите в магазините.
Крайната ни цел е BILLA да стане синоним на пазаруване на хранителни стоки и да е първият избор за хората. Затова ние реализираме проекти, с които да направим пазаруването по-приятно. Една част от тях се отнасят до организацията и обслужването в магазините. Друга част са свързани с въвеждането на различни технологии. Някои от тях, като електронните етикети са видими за клиентите, но много други остават скрити. Те подобряват вътрешните процеси ни процеси и така допринасят за по-доброто клиентско изживяване. Например, прилагаме AI базирани решения за автоматична поръчка на стоки към магазините или за определяне какви количества промоционални продукти да доставим.
Какво си пожелавате за предстоящата година, какви са очакванията ви към нея по отношение на работата ви на българския пазар?
Както казах, искам да станем още по-добри във всяко едно отношение. Що се отнася до работата ни в България, амбициозните ни инвестиции в разширяване на филиалната мрежа, в откриване на нова логистична база и в развитието на екипа, категорично показват, че ние сме тук, за да останем и да спечелим по-голям пазарен дял и повече клиенти.
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай