Списанието

Изберете рубрика:

 

Обемът на продажбите през 2020 г. надхвърли прогнозите ни

Брой 4, април 2021

Дата: 29.04.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
Обемът на продажбите през 2020 г. надхвърли прогнозите ни

Боряна Тодорова е един от двамата управители на известната столична верига хипермаркети HIT, която от 2020 година вече има ново име - HIT Max.

Боряна е част от компанията от самото ѝ начало през 2003 година, а от миналата година е повишена в управител и ръководи заедно със Захари Занев. Тя има богата експертиза и над 22-годишен опит в областта на търговските вериги.

 

Г-жо Тодорова, от 2019 година магазините HIT вече са в едно семейство и в колаборация с DIY магазините HomeMaх, а в края на миналата година HIT обяви официално и промяна в името си – вече не сте само HIT, а сте HIT Max. Разкажете ни повече за сътрудничеството си с HomeMax и за мотивацията ви да промените името на HIT!

Точно така, от 2019 година вече официално сме партньори с HomeMax, която е една от най-големите DIY вериги в страната. Партньорството ни всъщност е нова страница от развитието на HIT и сме щастливи, че можем да си сътрудничим именно с HomeMax, защото са утвърдени в своя сегмент и можем да си бъдем взаимнополезни както с идеи, така и с ноу хау.

Промяната на името ни всъщност е и част от тази нова страница и от надграждането и развитието ни – вече не сме само HIT, а сме още повече – HIT Max. Новото ни име описва основния ни приоритет - да запазим постигнатото до момента, да продължим да предлагаме на клиентите това, заради което са ни предпочитали през годините, като надграждаме асортимента си постоянно, за да осигурим максимално богат и качествен избор на стоки от всички продуктови и ценови категории. Това е видимо и към момента за клиентите ни. А благодарение на партньорството ни с HomeMax, обогатихме асортимента ни в групи автоаксесоари, градина и къмпинг, домакински принадлежности, което е голямо предимство за потребителите ни.

Какви промени предприехте след смяната на името и собствеността?

Единствено променихме името и част от визуалната си идентичност. Започнахме да се позиционираме по-сериозно маркетингово и комуникационно, защото имаме много какво да покажем клиентите ни. И започнахме да надграждаме върху всичко останало.

Запазихме и продължаваме да предлагаме целия си досегашен богат асортимент от продукти и стоки от цял свят, както и вноса на така известните ни германски продукти, които трудно могат да се намерят на друго място в страната. Добавихме и много нови продукти в асортимента и продължаваме да надграждаме – с нова програма за лоялни клиенти, с много атрактивни седмични промоции, с онлайн партньора ни Shop.gladen.bg, чрез който вече извършваме и доставки на стоки за София и околните градове.

Започнахме да обновяваме и грил-ресторанта ни в магазините ни.

Единственото, което се промени в HIT, e думата „макс“. Тя е и основата на стратегията ни за развитие – да предлагаме максимум разнообразие на стоки от най-високо качество в различни продуктови и ценови категории.

От колко SKU-та е съставен асортиментът ви в момента?

33,000 SKU, които са класифицирани в 85 продуктови групи.

Предлагате ли ваши собствени марки – какъв е брандът и в кои продуктови категории?

Имаме страхотни деликатесни колбаси, които са собствено производство на HIT Max – произвеждаме ги на място и са сред любимите на клиентите ни.

Какво отличава HIT Max от останалите търговски обекти?

Много неща ни отличават и с много неща сме уникални както за пазара, така и за клиентите ни. На първо място с асортимента от продукти от цял свят и с немския внос на стоки. Те са може би най-голямата ни отличителна черта. Клиенти идват от цяла България в магазините ни в София, за да си купят някои от качествените вносни стоки. По-известни брандове сред тях и тези, които най-много се търсят, са Lindt, Ferrero Rocher, Ritter Sport, Schogetten, Griesson, Haribo, Bahlsen, Storck, Teekanne, Seeberger, Alnatura, Alnavit, Dittmann, Vivil, Monin, RUE, ZMB, Aoste, Meica, Ja! и други.

Предлагаме и голямо разнообразие от качествени продукти на български производители на месни и млечни продукти, напитки, захарни изделия и козметика. Клиентите ни се радват да намерят изключително разнообразие на сертифицирани био продукти, включително продукти без глутен и без лактоза, както и много диетични продукти. От скоро предлагаме завидно разнообразие от пресен и топъл хляб, изпечен при нас.

Качественото клиентско обслужване също е друго нещо, на което много държим и което постоянно се стремим да надграждаме.

Как се отрази кризата с настъпването на пандемията върху вашия бизнес?

В началото на пандемията през март 2020 година имаше период на временен шок – като тук не говоря за нас в HIT Max, а генерално за целия бранш, за цялата индустрия на световно ниво. Той се изразяваше в много засилено изкупуване на всякаква стока. Дори бавно оборотни стоки като всички видове консерви, варива и тоалетни принадлежности бяха разпродадени за две седмици. Предизвикателството беше да отговорим на неочаквано високото търсене и да не останем без стока. В същото време не беше регулиран вносът и карантинирането на шофьорите, влизащи в страната от други европейски държави. Доставките от внос също бяха засегнати от повишеното търсене на местните пазари. Въпреки всичко успяхме да се организираме и да осигурим сигурна среда и разнообразие от стоки за клиентите ни. Почти веднага след това стартира и колаборацията ни с shop.gladen.bg и започнахме да предлагаме и онлайн поръчки и доставки на стоки по домовете за София и околността.

Епидемията наложи много допълнителни ограничения и разходи, които продължават вече година – дезинфектанти, маски, ръкавици, пропусквателен режим. Полагаме максимални усилия, за да предпазим нашите служители и клиентите ни.

Промени ли се потребителската кошница след COVID-19? По ваши наблюдения, какво се купува повече днес, в сравнение с предишни периоди?

Не бих казала, че се наблюдава тенденция за нещо, което се купува повече днес в сравнение с предишни периоди. Разбира се, има ръст при търсенето и купуването на маски, дезинфектанти и различни препарати за почистване. Но цялостно хранителните продукти – свежите плодове и зеленчуци, месото и рибата, продължават да се купуват най-често, следвани от ежедневните стоки, нужни за всяко домакинство. При нас изключително много се търсят и деликатесните колбаси и меса, които сами произвеждаме, био продуктите, както и вносните стоки.

Какви са тенденциите при купувачите, които вие забелязвате, наблюдавайки продажбите – търсят промоции, следят внимателно цените, пазаруват повече на единична покупка и т.н.?

По-голямата част от нашите клиенти са изключително лоялни към бранда и пазаруват редовно от нас. Те следят както промоциите, така и зарежданията, но цената не е решаващ фактор за покупка сред тях. Това, което клиентите на HIT Max търсят, и за което ни избират, са качеството на стоките и тяхното разнообразие – както по отношение на ценови диапазон, така и по отношение на търговски марки.

Покрай COVID-19 може да се каже, че хората започнаха да пазаруват за по-дълъг период. Ако преди са посещавали магазина почти ежедневно, то сега се запасяват за няколко дни или за седмица. Също така клиентите вече повече предпочитат опакованите стоки, дори това да са свежи зеленчуци.

Друга тенденция, която забелязваме, е че все повече от клиентите ни, особено тези, които са далеч от физическите ни магазини, започнаха да си поръчват онлайн от HIT Max през партньорите ни от shop.gladen.bg. Това е голям плюс и за самите клиенти, и за нас, защото по този начин едновременно им спестяваме време и усилия, но и се избягват опашките и струпването на хора. Факт е, че почти всички близо 17 хиляди продукта, предлагани онлайн, са били поръчвани през последната година, откакто оперира shop.gladen.bg. И разбира се това с уговорката, че голяма част от тях са налични едва от няколко седмици.

Споменавате и онлайн доставките. Какво е мнението ви за този нов канал? Има ли разлика в потребителската кошница?

Онлайн доставките ни дават ежедневен достъп до хора, които са наши клиенти, но които едновременно с това са възпрепятствани да посещават физическите ни магазини достатъчно често. Това, което наблюдаваме, е че хората, които поръчват онлайн през shop.gladen.bg пазаруват по-голям обем от стоки – вероятно, защото торбите с покупките им се доставят буквално до вратата, и с всяка следваща поръчка си позволяват да експериментират повече с продукти и вкусове. Био стоките ни също са сред най-продаваните онлайн.

Със старта на shop.gladen.bg много нараснаха и продажбите на нехранителните стоки, които предлагаме - на бебешките продукти, на домакинската посуда и препарати за почистване на дома, козметика. Непрекъснато обогатяваме асортимента на онлайн магазина, за да удовлетворим максимално клиентите си.

Онлайн предлагаме почти целия ни асортимент от най-търсени стоки, което е голямо предимство за клиентите ни.

Какъв процент от оборота преминава през онлайн доставките?

Важно е да се гледа не само какъв процент от оборота носи онлайн търговията, но и как ни помага бързо да достигаме до нови клиенти – нещо, което в традиционната търговия изисква време и инвестиции.

Все още сме в процес на развитие и обемът на продажбите и делът им расте всеки месец. Последните месеци е 3-4%. Интересното тук е, че постоянно расте процентът на хората, които след направена първа поръчка, се връщат и стават лоялни клиенти на shop.gladen.bg. Това е добра атестация за общата ни работа и очакваме онлайн доставките да растат все повече.  

Как приключихте 2020 г.? Прогнозите ви съвпаднаха ли с крайния резултат?

Обемът на продажбите през 2020 г. надхвърли прогнозите ни. Поради успешното сътрудничество с HomeMax постигнахме по-добри резултати в автоаксесоари, градина и къмпинг, домакински принадлежности. A от началото на 2021 година успешно развиваме домашния текстил и облеклото.

Какви са прогнозите ви за развитието на търговията с бързооборотни стоки у нас и какви са плановете за развитие на HIT Max?

Развитието на търговията с бързооборотни стоки, вярвам, ще продължи да расте, а онлайн присъствието ще бъде ключово за развитието на всяка верига. Изминалата година го доказа.

Нашите планове са да продължим да надграждаме HIT Max – постоянно. Инвестираме в развитието на онлайн доставките с партньорите ни от shop.gladen.bg и обратната връзка, която получаваме е повече от обещаваща. Клиентите нарастват буквално с всеки ден, а тези, които поръчат веднъж, стават лоялни клиенти както на HIT Max, така и на онлайн платформата.

Предвиждаме да обогатим още асортимента от продукти, които предлагаме както онлайн, така и във физическите ни магазини, както и да развиваме още повече лоялната ни клиентска програма, както и търговската ни политика по отношение на предлагане на атрактивни промоционални предложения. Имаме още няколко мащабни плана за развитие в дългосрочен план, които обаче ще запазя за изненада.