Списанието

Изберете рубрика:

 

„Удобният 2+2 магазин“ – различният формат

Брой 5, май 2021

Дата: 02.06.2021 Коментари: 0
Снимки (1)
„Удобният 2+2 магазин“ – различният формат

Възможно е на някои хора да им се струва, че е много лесно да развиваш търговия. Е, какво толкова, ще кажат те, наемаш едно помещение, слагаш едни рафтове, подреждаш стоката, влиза първият клиент и започваш да прибираш парите. Така може да е било преди много години, но днес нещата са много по-различни.

„Удобният 2+2 магазин“ отваря първия си търговски обект в Севлиево през 2009 година. Днес магазините са общо четири – един в Севлиево, два в Габрово и един в Пловдив. Фирмата е изцяло семейна и се ръководи от Ивайло Филев и съпругата му, а в работата помагат и децата им. По какъв път са минали, за да успяват да се превърнат в предпочитан магазин за своите клиенти, разговаряме с Ивайло Филев.

 

Г-н Филев, как верига магазини „Удобният 2+2 магазин“ успя да привлече клиенти и през годините да се развие до отварянето на четири търговски обекта?

Да обясня първо, че ние сме много различен формат магазин. В нашите търговски обекти няма витрини за меса, сирена и т.н. Предлагаме само пакетирани и предварително опаковани продукти без обслужващ персонал зад щанд, а само на каса. Така клиентът може да влезе и да напазарува необходимите му стоки без да чака и да има ограничения от щандовете. Това освен, че пести време, дава възможност на клиента да разполага с времето си, да види отблизо продукта, да прочете кой е производителят, какъв е срокът на годност и т.н.

При отварянето на първия ни магазин в Севлиево трябваше да предложим нещо различно, което да ни отличи от конкурентите, защото в града присъстват три големи международни търговски вериги. Знаехме, че с цените на продуктите няма как да ги конкурираме и затова решихме първо да предложим по-различен формат, второ – удължено работно време и да заложим на атмосферата вътре в магазина и отношението към клиента. Работното ни време в началото беше от 06:00 сутринта до 24:00 вечерта. За голяма наша радост не успявахме да затворим навреме, заради интереса на клиентите ни и затова решихме да сме отворени денонощно. Започнахме да работим 24/7.

Спряхме се на името „Удобният 2+2 магазин“, защото първо сме по-различен формат, който е изцяло на самообслужване, второ - 2+2 носи асоциацията, че нещата се случват бързо и лесно и трето – ние сме изцяло семейна фирма.

Така бизнесът започна да се развива и през 2010 г. отворихме обект в Габрово, през 2013 г. в Пловдив и през 2015 г. отново в Габрово, но този път в центъра на града. Този магазин беше интересен проект, защото за първи път стъпвахме в център. Дотогава обектите ни бяха в кварталите, където хората пазаруват ежедневно за домакинствата си.

Развихме се и като персонал, днес при нас работят 65 човека.

Какво се промени през годините във вашия бизнес?

Промяната в нашия бизнес се случва ежедневно и непрекъснато. Ние винаги се стараем голяма част от средствата да ги реинвестираме в магазините ни, а целта ни е да всеки ден да надграждаме работата от вчера. Работата в търговските ни обекти е един непрекъснат процес, включващ внедряването на иновации, ползването на нови технологии – софтуери, интелигентни бизнес системи, акцентиране върху марката ни. Опитваме се всеки ден да усъвършенстваме постигнатото, предлагайки нещо ново и по този начин да привлечем клиентите да пазаруват при нас. Нашата ежедневна работа е свързана с много труд, постоянство и любов.

А как се разви търговското пространство, асортиментът, предложенията към потребителите?

Първият ни магазин беше с площ от 60 кв.м., разполагахме с много малък капитал и ограничени възможности. Всичко се случи бавно и постепенно, и включваше развитие на марката, реновиране на магазините, маркетинг, инвестиции в персонала. Много държим, хората, които работят при нас да са усмихнати, да са отговорни, да са щастливи, че са част от нашата фирма.

Днес търговската площ на магазините ни е между 200 и 300 кв.м. Инвестирахме много в създаването на приятна атмосфера. Вложихме много в оборудване, светлина, музика, освен, разбира се, в асортимента. Това е много важно. Усилията са големи, но си заслужава, когато видиш, че клиентът се връща отново при теб. Това те кара да си удовлетворен от всичко, което правиш. Важно е да не чакаме нещо да се случи, а да инициираме процесите тук и сега, защото после идват следващите идеи и така се развиваме ежедневно. Трябва да изпреварим и събитията и конкуренцията.

Нашите клиентите са предимно млади хора, от средната класа, развихме се като тип магазин, като излязохме от обичайния стандарт. Надградихме концепцията, включвайки в нея магазин, кафетерия и фреш бар. Също така имаме наша собствена кулинарна работилница за сандвичи и сладкарски изделия, които се продават единствено и само в нашите магазини, защото ние искаме да носим отговорност за качеството, което предлагаме.

Имаме внедрена и лоялна програма. Притежателите на лоялните ни карти са около 15 хил. и при всяка покупка получават 3% отстъпка. На всеки техен рожден ден или имен ден ние ги поздравяваме лично и им даваме 10% отстъпка като подарък от нас.

Много е важно хората, които се занимават с търговия, да не гледат на първо място парите, а да са удовлетворени от това, което правят. Първо на тях трябва да им хареса. Ако те са доволни от постигнатото и клиентите им ще са доволни. С това не трябва да се прави компромис.

Как се отрази кризата с COVID-19 върху вашия бизнес?

Нашия бизнес беше привилегирован да има възможността да работи. Така запазихме персонала си и оцеляхме благодарение на нашата работа. Дванадесет години не бяхме затваряли нито един от нашите магазините за нито един час. Когато епидемията дойде се наложим да затворим единия от магазините ни за 10 дена. Беше стресова ситуация. А ние винаги работим – и на 31 декември, и на 1 януари, на големи празници – заради клиентите, за да знаят, че могат да разчита на нас, когато трябва да пазаруват.

Предлагате ли онлайн доставки? Какви са наблюденията ви за пазаруването от този канал?

От няколко месеца работим върху пускането на наш собствен онлайн магазин. На финалната права сме и всеки момент ще предложим и тази услуга на нашите клиенти. Имаме и мобилно приложение, което също ще актуализираме. Офертите, цените, промоциите, които се предлагат в магазините, ще са актуални и при онлайн покупките. Според мен това са много важни канали за продажба, защото те съкращават времето за пазаруване, което ще става все по-важно в бъдеще.

Каква е конкуренцията в търговията с бързооборотни стоки в по-малките градове? И какво е по-различното като подход, сравнено с по-големите градове?

Конкуренцията в по-малките градове е много по-голяма, отколкото в големите. Да, звучи странно, но е така. Защото в малкия град с 30 хиляди жители, където има три големи хипермаркета, да стигнеш с кола от точка А до точка Б става за времето от 5-6 минути, т.е. разстоянието не е фактор. Затова и конкуренцията е по-голяма. Трябва да привлечеш клиента чрез баланса между цената, качеството, визията, асортимента. В по-големия град са важни локацията и асортимента.

Работното време 24/7, отношението към клиента, приятното пазаруване са фактори, които връщат потребителите да пазаруват отново при нас. Цената не е най-важната, да, достатъчно важна е, но останалите фактори ни дават само предимство.

Каква е равносметката ви за 2020 г.? Прогнозите ви съвпаднаха ли с крайния резултат?

2020 беше странна и непредвидима година. Но ни научи да мислим бързо, даде ни много уроци. Изводът от 2020 г. е, че който намери начин да реагира адекватно на бързите промени, настъпващи светкавично от днес за утре, той има шанса да изпревари конкурентите си.

Какъв е съветът ви към вашите колеги, които развиват дейност, свързана с управлението на търговски обекти и не са част от международни компании?

Съветът ми към тях е да се фокусират върху марката на фирмата си, да намерят своята идентичност, да се стараят да се отличават от останалите конкуренти, за да могат с тази си различност да привлекат клиенти. Да инвестират време и средства и да работят за името си, а не само да копират, да изградят стратегия и да я следват. И никога да не се отказват. Когато обичаш това, което правиш, нещата се случват.