Списанието

Изберете рубрика:

 

Високата образованост развива категорията

Брой 7, юли 2024

Дата: 01.08.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Високата образованост развива категорията

Размерът на глобалния пазар на сапун беше оценен на 43,31 млрд. щ.д. през 2022 г. и се предвижда да нарасне от 45,58 млрд. щ.д. през 2023 година до 67,18 млрд. щ.д. до 2030 година, достигайки средно годишен темп на растеж от 5,70% през прогнозния период 2023-2030 година, показва докладът на Fortune Business Insights.

Баровете за къпане, предлагани в атрактивни цветове и с различни аромати, за които се твърди, че имат овлажняващи, избелващи и антиейдж ефекти, набират все по-голяма популярност сред потребителите. От друга страна, сапуните за миене на съдове и пране, които съдържат съставки като лимон, имат по-голяма полза при почистването на прибори и дрехи, и следователно са по-търсени.

Увеличава се използването на течни сапуни

Иновациите, използвани при производството на продуктите за къпане и течни миещи продукти, помогнаха за насърчаване на търсенето им, тъй като повечето от останалите предлагани разновидности в категория „Сапуни“ стават хлъзгави при допира им с вода, което не се случва при течните такива. Освен това потребителите смятат, че течните продукти са по-хигиенични, когато се използват от няколко потребители, а също и по-лесни за съхранение. Друго тяхно качество е, че малко количество е достатъчно, за да се образува пяна и следователно те са по-икономични, защото се използват по-дълго време. Нарастващият брой екскурзии и пътувания увеличиха търсенето на продукти за къпане и измиване в опаковки с размери, подходящи за пътуване, тъй като са и по-лесни за пренасяне. Лентите от сапунена хартия също предлагат повече удобство в сравнение с твърдите сапуни. Нарастващата полезност на продуктите от течна категория променя предпочитанията на потребителите и се очаква именно развитието на този сегмент да стимулира растежа на пазара на сапуни.

Повишаването на осведомеността по отношение на личната и домакинската хигиена стимулира търсенето на измивни продукти

Поддържането на чистота е от изключително значение за намаляване на появата и разпространението на болести, причинени от нехигиенични практики. Измиването на инфекциозни микроорганизми от ръцете, както и от приборите и дрехите, помага да се ограничи разпространението на микроби. Например, според статията „Забравянето да измиете ръцете си може да ви струва живота“, публикувана през май 2017 г. от Световната здравна организация, около 400 000 бебета и 30 000 жени умират годишно в световен мащаб поради инфекции, причинени от липса на санитарни условия, както и от лоши практики за миене на ръце.

Инициативи като „Глобален ден за миене на ръцете (15 октомври)“, „Световен ден на хигиената на ръцете (5 май)“ и „Световен ден на тоалетната (19 ноември)“ насърчават използването на тези продукти.  Тези инициативи правят хората по-осведомени относно значението на измиването на ръцете преди и след хранене, почистването на повърхностите със специални продукти преди готвене, както и измиването на ръцете след използване на тоалетна, което е важно за предотвратяване на различни заболявания. Разпространението на инфекциозни заболявания, като диария, пневмония и SARS, наред с други, може да бъде значително намалено чрез спазване на подходяща и редовна хигиена на ръцете.

В тази връзка марки като Dial, Safeguard и Dettol разработват антибактериални сапуни за борба с разпространението на заразни заболявания, причинени от бактерии и вируси, като грип и стомашно разстройство. Очакванията са повишената осведоменост по отношение на хигиената да допринесе за растежа на пазара през прогнозния период.

Увеличаване на продуктовите иновации за стимулиране развитието на пазара

Ключовите компании от сектора се фокусират върху въвеждането на нови решения като дезодоранти без аромати и прозрачни ексфолиращи сапуни, за да привлекат клиенти. Освен това играчите на пазара се насочват към устойчиви продукти, като полагат усилия за използване на органични и вегански съставки и се фокусират върху въвеждането на екологични решения за опаковане. Например, през октомври 2019 г. Dove, марка на Unilever, обяви, че всички продукти за красота на Dove ще бъдат без пластмаса до края на 2020 година. 

Компаниите също така поемат инициативата за намаляване на употребата на пластмаса чрез увеличаване на употребата на рециклирана пластмаса и замяна на пластмасовите опаковки с по-устойчиви материали като хартия и метал.

Нововъзникващата тенденция за търсенето на билкови и ръчно изработени измивни продукти има потенциала значително да стимулира растежа на пазара. Различни организации, като „Гилдията за ръчно изработен сапун и козметика“, предприемат инициативи за организиране на обучения за производство на ръчно направени продукти за пране и къпане. Очаква се това да създаде големи възможности за стартиране на бизнес, особено сред жените предприемачи.

Традиционните измивни продукти са изправени пред предизвикателства

В сектора на личната хигиена традиционните измивания на кожата се заменят с душ гелове и различни продукти, предназначени за измиване на тялото. Използването на тези артикули пречи на производството на традиционни продукти. Освен това в сектора за почистване на домакинствата детергентите се използват все повече, тъй като те са по-ефективни по отношение на премахването на петна по дрехите и почистването на замърсявания по съдовете. Нарастващото използване на автоматични перални машини и съдомиялни уреди се очаква да попречи на растежа на сапунената индустрия, тъй като тези уреди изискват специфични препарати за по-ефективно почистване.

Въз основа на типа продукти пазарът е сегментиран на сапуни за баня и тяло, кухненски сапуни и сапуни за пране. Продуктите в сегмента „Сапуни за баня и тяло“ се използват предимно за къпане и почистване на ръцете. Продуктите за къпане са много търсени, тъй като алтернативите като душ гелове или продукти за измиване на лице обикновено се предлагат на по-високи цени. Също така компаниите, заедно с традиционните аромати, предлагат все по-различни такива, като например съчетанието на сандалово дърво и роза, което привлича потребителите, търсещи по-свежо и приятно изживяване при къпане. Знае се, че поради слабия им имунитет кърмачетата и децата са по-податливи на инфекции. Ето защо, употребата на продукти за измиване и къпане на деца нараства. Играчи като Johnson & Johnson специално произвеждат „бебешки сапуни“, които са нетоксични, нежни към кожата и напълно безопасни за употреба, което от своя страна развива търсенето на подобни продукти.

Сегментът на твърдия сапун продължава да доминира на пазара поради наложената тенденция за традиционната му употреба

Твърдият сапун е традиционна форма, предлагана в различни форми като барове, хартиени ленти, люспи и прахове. Баровете се предлагат в различни размери и форми като квадратни, кръгли и овални, а също и в непрозрачен или прозрачен формат. Сапуните с формата на животни или птици пък са популярни сред децата. Голямото разнообразие, предлагано в тази категория, прави твърдия сапун доминиращ сегмент.

Твърдите сапуни за измиване и къпане са по-рентабилни, тъй като не се нуждаят от допълнителни опаковки и диспенсъри при използването им, в сравнение с техния течен аналог. Въпреки това течните продукти за измиване и къпане се считат за по-удобни за употреба и следователно се смятат за един от най-бързо развиващите се сегменти на този пазар.

Употребата на тези продукти в домакинствата включва миене на ръце, почистване на тялото, миене на съдове и пране на дрехи. Очаква се домакинският сегмент да заеме значителен дял на пазара, благодарение на нарастващата осведоменост по отношение на личната и домакинската хигиена, увеличената наличност и достъп до хигиенни продукти и значителното търсене на измивни продукти за грижа за тялото и къпане. Да не забравяме и че търговското приложение на тези продукти включва използването им и в хотели и заведения, болници, летища и офиси, и т.н.

Пазари и канали за дистрибуция

По отношение на канала за дистрибуция пазарът е сегментиран на хипер-супермаркети, аптеки, онлайн канал и др. Сегментът на  хипер-супермаркетите се очаква да държи основна част от пазарния дял. Широката наличност на продукти, съчетана с намалени цени, както и различни оферти, предлагани в тези магазини привличат потребителя. Там клиентите могат да проверяват и сравняват ароматите и другите съставки на продукта, което стимулира растежа на сегмента именно в този канал. Медицински и антибактериални сапуни за измиване и къпане обаче все повече се купуват от аптеките, показва анализът.

Размерът на пазара в Азиатско-тихоокеанския регион възлиза на 16,52 млрд. щ.д. през 2022 година. Очаква се този пазар да заеме значителен пазарен дял поради присъствието в региона на гъсто населени държави като Китай и Индия. Също така повишаването на нивото на грамотност в региона ще накара хората да разберат значението на чистотата и по този начин ще се насърчи търсенето на продукти от категория „Сапуни“. Компании като Unilever и организацията на ООН - УНИЦЕФ инициират дейности, свързани с хигиената на ръцете в селските райони на страни като Индия, за да развият осведомеността за важността на санитарните условия, което повишава търсенето на сапуни. Например, според данни за хигиената, публикувани от УНИЦЕФ през юни 2019 г., около 58% от страните от Централна и Южна Азия разполагат с базови условия за измиване на ръцете със сапун и вода в различни помещения, като например училища. А и нарастващата урбанизация и промените в начина на живот ще доведат до положително развитите на пазара.

Пазарът в Европа се характеризира с наличието на осъзнато и чувствително към хигиената население, което е готово да плаща повече за поддържането на високи нива на санитарните условия. Например, според данни, публикувани от Международната асоциация за сапуни и перилни препарати, през 2017 година са били похарчени около 30,07 млрд. щ.д. от клиенти в Европа за продукти за почистване на дома, включително продукти за пране и миене на съдове, които са се увеличили до около 34,85 млрд. щ.д. през 2018 година. Също така порасналото вече поколение на милениалите, както и увеличеното търсене на подобни продукти от страна на мъжете, допринася за положителното развитие на пазара в този регион.

Пазарът в Южна Америка, Близкия изток и Африка в момента е в начален етап на развитие по отношение на потребление на продукти от категория „Сапуни“. Очаква се нарастващият брой кампании, свързани с информираността за важността на поддържането на добра хигиената на ръцете, провеждани от организации като Световната здравна организация (СЗО), да стимулира търсенето на хигиенни продукти там.


On Topic – Блиц интервю

Пазарът на сапуни расте и се развива динамично

Рилка Петкова, „Аванс Трейд“ ООД

Как се развива пазарът на сапуни?

Пазарът на сапуни расте и се развива динамично, воден от нарастващото търсене на естествени, органични продукти, занаятчийски продукти и устойчивост. Потребителите стават все по-съзнателни относно съставките в продуктите, които използват, което води до повишено търсене на естествени и органични сапуни. Това включва сапуни без синтетични аромати, оцветители и агресивни съставки.

Поставя се фокус върху устойчивостта. Екологичните проблеми като изменението на климата и замърсяването на океана карат потребителите да търсят по-устойчиви продукти. Производителите на сапуни сега дават приоритет на използването на екологични опаковъчни материали, намаляване на отпадъците и включване на естествени съставки в своите формули.

В сектора на детските сапуни, където нашата марка bebo оперира, тенденцията за следене на състава на продукта, е още по-отчетлива. Фокусът на потребителите е върху хипоалергенните и нежни формули. Тъй като все повече деца страдат от кожни алергии и чувствителност, родителите търсят измивни продукти, специално проектирани да бъдат нежни към деликатната детска кожа.

Търсят се различни текстури и дизайни с цел да направят времето в банята още по-приятно, като мехурчета, пяна и форми на животни. Тези сапуни могат да превърнат ежедневното къпане в забавно и ангажиращо преживяване за децата.

Какви са предпочитаните видове – течни или бар сапуни?

Течните сапуни често се считат за по-удобни от твърдите сапуни заради по-лесния достъп до продукта и по-лесното нанасяне върху тялото или лицето, осигурявайки равномерно покритие. Някои течни сапуни съдържат повече глицерин и масла от твърдите сапуни, което ги прави по-хидратиращи за суха кожа. За производството им обикновено се използва по-малко вода, което може да намали общия им екологичен отпечатък в сравнение с твърдите сапуни.

Твърдите сапуни често са по-ефективни при премахването на упорити петна и бактерии поради тяхното съдържание на мазнини и по-силни почистващи агенти.

Сапуните bebo са под формата на пяна. Тя е чудесно решение за задържане на интереса на децата към поддържането на личната хигиена и изграждане на здравословни навици. Помага да се направи времето за баня по-ангажиращо и интерактивно за децата, което ги прави по-склонни да участват в рутинните процедури за лична хигиена.  Още повече, че сапунът на пяна съчетава предимствата на течните сапуни и твърдите сапуни. Те осигуряват богата, кремообразна пяна, която може да помогне за овлажняване на кожата, като същевременно предлагат лесното приложение и дълготрайността на течните сапуни.

Има ли промяна в предпочитанията на потребителите за аромати и видове сапуни?

Да. Потребителите все повече предпочитат естествени и органични аромати. Те са все по-информирани за потенциалните рискове, свързани с изкуствените аромати, като алергии и дразнене на кожата. В резултат на това много хора сега предпочитат сапуни с естествени, органични аромати, получени от растения и етерични масла. Популярните естествени аромати включват лавандула, мента, евкалипт и цитрусови плодове.

Тенденция са и унисекс ароматите, които са приятни както за мъжете, така и за жените и често включват свежи, чисти или дървесни нотки. При децата водещи са предпочитанията към плодови аромати.

Потребителите все повече търсят сапуни, които служат за множество цели, като например сапуни за лице и тяло, които могат да се използват и като препарат за ръце, или сапуни с вградени ексфолианти или маски за лице. Както и сапуни, които не само измиват, но и обгрижват кожата и я поддържат мека и хидратирана.

Какви са иновациите в категорията?

Това, което до скоро беше водещо във формулите на измивните продукти за деца, се пренася и в предложенията за цялото семейство. Индустрията залага на естествените и органични съставки, влагането на растителни масла, билки и етерични масла, които са нежни към кожата и имат полезни за здравето свойства.

Козметичната индустрия непрекъснато разработва специализирани формули, съобразени с различни типове кожа, като суха, мазна, чувствителна или зряла кожа. Тези формули са предназначени да адресират специфични кожни проблеми и да подобрят цялостното здраве на кожата.

Дизайнът и опаковката на сапуните стават все по-креативни, с акцент върху визуалната привлекателност и устойчивостта. Някои сапуни идват в уникални форми, докато други използват екологични материали за опаковките си. Продуктите за деца залагат на агресивни цветови кодове, актуални герои и визуални елементи, които да привлекат вниманието им от рафта.

Докато класическите флорални и плодови аромати остават популярни, производителите на сапуни експериментират с по-екзотични и нетрадиционни аромати, вдъхновени от природата, храната и дори съвременната поп култура.