Списанието
Изберете рубрика:

Нови опаковки и дъвки с по-дълготраен вкус са новостите в категория „Дъвки” в последно време. Специфичната стока, която традиционно е превзела околокасовото пространство също отбелязва спад в последните години, коментират вносители на продукти от категорията
Какво ново под слънцето?
„Появиха се нови опаковки и дъвки с по-дълготраен вкус”, коментира управителят на „Кодент” инж. Борислав Комсийски. Според него в последните години се е увеличила конкуренцията след появата на нови производители на българския пазар. По думите му вече се предлагат дъвки в блистери на конкурентни цени и качество, алтернатива на досегашния лидер на пазара. Според маркетинг мениджърът на „ВДГ” Пламен Пламенов развитието на пазара се вижда в предлагането на все по-различни опаковки, вкусове и дъвки със специфична насоченост - за удължено освобождаване на вкусове, за избелване на зъбите, за отслабване или за отказване от цигари. „В много страни се наблюдава появата на нов тип дъвки с алтернативни естествени подсладители, които за разлика от изкуствените, са полезни за човешкия организъм”, посочва управителят на „Кодент” Борислав Комсийски.
А категорията сега?
„Категорията дъвки продължава да представлява съществена част от пазара на захарни изделия, включително бонбони (без шоколадови), дъвки и близалки”, коментира трейд маркетинг мениджърът на „Ригли България” Даниела Кънева. Тя посочи, че подобно на повечето продукти от категорията на бързооборотните стоки, така и при дъвките се забелязва спад в консумацията. Кънева цитира данни на „Нилсен”, според които през април - май тази година се забелязва съживяване - категорията бележи 18% ръст в обем в консумацията спрямо периода февруари - март. В стойност увеличението е 17.5%, но все още не са достигнати нивата на консумация за април - май 2011 г. За спад в категорията говори и Борислав Комсийски от „Кодент”, според който причината е задълбочаващата се финансова криза, влияеща върху всички продукти. „Позитивното в тази категория е, че цените остават относително стабилни, за разлика от непрекъснато покачващата се стойност на останалите стоки. В резултат на това, потребителят получава възможността да запази нивото си на консумация почти непроменено”, коментира Комсийски. Според маркетинг мениджърът на „ВДГ” Пламен Пламенов на пазара се забелязват няколко основни играча, които развиват категорията с брандове, опаковки и вкусове. По думите му категорията все още не може да възвърне нивата си отпреди стагнацията, тъй като пазарът постоянно се развива откъм видове, а потреблението е свито.
Малки трикове
Когато се говори за спецификите при предлагането на дъвки, всички доставчици са категорични, че те са импулсен продукт и като такъв трябва да се излагат и търсят в зоните около касите в магазина. Маркетинг мениджърът на „ВДГ” Пламен Пламенов смята, че като типичен импулсен продукт, задължителното условие при предлагането на дъвките е те да бъдат разположени на касово пространство на специално изработени собствени стелажи. „Предлагаме индивидуални решения за всеки тип магазин относно стелажите, тяхната големина и вид”, казва той. Според Даниела Кънева продуктите от категорията трябва да бъдат предлагани
по специален начин, за да привлекат потребителите. „Специфично за категорията е, че продуктите не присъстват в „списъците за пазаруване” на консуматорите. Решенията за покупка се вземат в точката на продажба в рамките на не повече от 10 секунди”, обяснява трейд маркетинг мениджърът на „Ригли България”. В тази връзка тя подчертава, че визуалните знаци и цветовете добиват все по-голямо значение. „Наличност и добра видимост на продуктите е нещо, което целим да постигнем във взаимоотношенията с консуматорите в точката на продажбата, без значение дали търговският канал е от традиционната или модерната търговия, дали е магазин за захарни изделия, малък хранителен магазин, голям хранителен магазин или други”, казва Кънева.
Дъвката и нейният outfit*
Опаковката продава – това заключение може да се направи за огромна част от продуктите в бързооборотния сектор. В последните години се наблюдава появата на дъвки в нови и иновативни опаковки. „Като всеки друг продукт, така и дъвките трябва да бъдат атрактивни и привличащи вниманието на клиента”, казва Борислав Комсийски. По думите му пазарът изисква от стоките да бъдат достатъчно актуални и конкурентноспособни към всеки един момент, а добрият външен вид и рекламата продават продукта до етапа, в който потребителят има възможността да оцени и неговото качество. Според Комсийски, въпреки, че в последно време са навлезли нови опаковки, най-търсена в България си остава дъвката в блистер. „Това се дължи на дългогодишния навик на българина, а и на асоциацията му, че тази опаковка е най-хигиенична, а дъвката в нея най-защитена от външни влияния, което е и самата истина”, споделя управителят на „Кодент”. Според него обаче, дражетата в стандартната опаковка ще отбележат ръст в продажбите в условията на икономическата криза, поради по-ниската си цена. Пламен Пламенов от „ВДГ” посочва, че големите компании отделят големи ресурси за проучвания, а в последствие предлагат дъвки в различни опаковки. Такива например могат да са подходящи за поставяне в колата, на бюро, в джоба, в чантата и дори у дома. „Най-новите предложения са в опаковка тип „портфейл”, която е предпочитана от младите хора”, заключва Пламенов. „Непрекъснатото желание за максимално задоволяване нуждите на консуматорите, кара производителите да предлагат освен нови вкусове и аромати, продукти в нови, иновативни
опаковки”, смята Даниела Кънева от „Ригли България”. По думите й потребителите имат различни предпочитания по отношение на опаковката. „Излезлите на пазара през последните години опаковки тип „плик” предизвикаха силен интерес у консуматорите, но също така и наложилите се опаковки като блистер, пакетче, флакон имат своите почитатели”, споделя Кънева.
Опаковка с добавена стойност
Освен новите опаковки, които напоследък заляха импулсните зони в обектите за традиционна и модерна търговия, се наблюдава и диверсификация на самите дъвки. „На пазара вече могат да се намерят дъвки с естествени и полезни подсладители, дъвки за отслабване, никотинови дъвки”, коментира Борислав Комсийски. Неговото мнение е подкрепено от Пламен Пламенов, според който производителите обръщат повече внимание на индивидуалните нужди и предпочитания на потребителите. Пламенов сподели, че се предлагат многообразни вкусови комбинации в една дъвка като: ягода-малина-ябълка; диня-ананас-пъпеш и къпина-киви-ягода. „В последните години консуматорите показват своите предпочитания към нови вкусове и аромати, което е причина категорията да се обогатява с иновации и в това отношение”, също коментира Даниела Кънева. Според продуктовия мениджър в AXXON България Петя Пиронкова за просперитета на един бранд се работи в много насоки - опаковката привлича интереса на клиента, но е много важно той да бъде спечелен. Именно тази причина според нея налага търговските компании, които произвеждат дъвки, да правят все по-разширени маркетингови проучвания. Пиронкова посочва, че в резултат на нуждите на пазара през годините са се появили различни видове дъвки – без захар, за отслабване, за отказване от тютюнопушене, дори за проблеми в храносмилането.
Елина Пулчева
*Outfit – облекло, екип
Коментари (0)
Най-старите отгоре Коментирай