Списанието

Изберете рубрика:

 

Какви тенденции в категорията Кафе бяха наложени през 2023 г.

Брой 1, януари 2024

Дата: 01.02.2024 Коментари: 0
Снимки (1)
Какви тенденции в категорията Кафе бяха наложени през 2023 г.
Много потребители възприемат кафето като неизменна и до някъде основна част от  рутината на тяхното ежедневие, разчитайки на топлата напитка да ги държи енергизирани през деня. Според потребителския анализ на британската агенция за пазарни проучвания FMCG Gurus, почти половината от потребителите в световен мащаб консумират кафе всеки ден и допълнителни 31 на сто се наслаждават на напитката поне веднъж в седмицата. 
Въпреки че кафето се възприема като ежедневна необходимост, кафе специалитетите като лате или американо са по-малко консумирани, като данните на агенцията показват, че едва 5% от потребителите употребяват точно тези разновидности в ежедневието си. 
 
 
 
Важност на различните типове канали 
 
Потребителите, които консумират стандартно кафе са склонни да го купуват като част от техните седмични покупки, като 71 на сто от хората, пиещи кафе, го пазаруват в предпочитаните от тях супермаркети.
В същото време феновете на кафе специалитетите са по-склонни да пазаруват кафето си от магазини, специализирани в продажбата на тези продукти, защото по този начин вярват, че са си направили по-качествен подарък, отколкото че просто са се сдобили с базов за тяхното ежедневие продукт.  
 
Иновации по отношение на вкуса
 
Проучването на FMCG Gurus показва, че 42% от пиещите кафе вярват, че кафе категорията има нужда и може да поеме нови иновации по отношение на вкуса. Един възможен начин, по който марките могат да го направят е чрез използването на лимитирани вкусове, които да създадат усещане за очакване и положителни емоции, свързани с продукта. 
Сезонни лимитирани предложения (например, коледни вкусове) могат да подтикнат потребителите да са по-активни в търсенето им, знаейки, че тези продукти няма да се задържат задълго в мрежата. 
Освен стандартния вкус кафе, потребителите предпочитат специалитети с вкус на  карамел, бита сметана, мед. Въпреки това иновации могат да продължат да се правят, тъй като 15% от потребителите твърдят, че предпочитат нови и вълнуващи вкусове. 
 
Студено и готово за консумация кафе
 
Около 36 на сто от потребителите пият студено кафе поне веднъж в седмицата, като повечето от тези потребители (58%) го купуват от удобните магазини в близост до домовете им. Почти 4 от 10 консуматори на студено кафе казват, че са увеличили консумацията си през последните 6 месеца, но въпреки това е важно да се отбележи, че студеното кафе често се възприема като сезонна напитка, която потребителите най-често купуват през горещите летни месеци. Важен момент, който трябва да се отбележи, е че много консуматори имат опасения към количеството захар, което се влага в студените кафета. В тази връзка трима от петима потребители заявяват, че проверяват внимателно етикетите с хранителното съдържание на опаковките на тези продукти, за да открият процента на захари в тях. 
 
 
Опасения относно околната среда
 
По сходен начин както и при други категории храни и напитки, потребителите на категорията демонстрират желание да търсят продукти, които се заявяват като устойчиви и с ангажимент към опазването на околната среда. По този начин консуматорите имат усещането, че са заложили на продукти, които са добри както за тях, така и за планетата. Когато става въпрос за кафе, въпросите от етичен характер и тези, свързани с опазването на околната среда, които се срещат в процеса на производство на продукта, са важни за купувачите. Приблизително 4 от 10 потребители на кафе търсят да закупят кафе със сертификат, гарантиращ честната търговия (Fairtrade).
 

Финландски учени разкриха проучванията си за лабораторно отглеждано кафе

Центърът за технологични проучвания на Финландия VTT оповести документ с детайлна информация за производството на кафе, отглеждано в лабораторни условия.  Научната публикация се появява две години след като учени направиха въпросното постижение през 2021 г. В доклада се описва процесът, при който учените са получили кафе, започвайки от оригиналното растение, постигането на клетъчни култури, за промяна на аромата в процеса на печене, определяне на съдържанието на кофеин.
 
Търговски потенциал
 
Въпреки прогреса, докладът подчертава, че все още се работи по това как да се произвежда кафе в лабораторни условия и има време до достигането му до рафтовете в магазина и потребителите. 
Според д-р Хайко Ришер, който е главен учен и ръководител на растителната биотехнология в центъра за технологични проучвания, има разлика между това да се отгледат кафеени клетки в биореактор и това те да се превърнат в продукт с търговски потенциал. От една страна суровият материал, получен от различни сортове, както и почвата, надморската височина, климатът и дори годината, в която конкретните кафеени зърна са отгледани, а от друга - печенето, ферментацията и варенето, са все фактори, които оказват влияние върху крайния продукт. И докато кафето, отгледано в лаборатория, е много по-контролирано, различните подходи при печенето например,  влияят съществено на аромата на кафето, който е ключов фактор за потребителя. 
Документът предлага на заинтересованите страни по цялата верига на производство на кафе – от тези, които отглеждат културата, през пекарни, експерти по блендирането, ферментирането и собствениците на различните марки да обединят усилия в посока стартирането на производство и комерсиализация на този устойчив вид кафе.
 
Предизвикателства пред устойчивостта
 
Традиционното производство на кафе е изправено пред множество предизвикателства по отношение на устойчивостта на процеса, свързани с използването на земята и водата, правата на работниците и климатичните промени. През 2021 г. в Европа са внесени над 3,6 млн. тона зелено кафе, което прави континента най-големият потребител на кафе в света с приблизително 5 кг кафе на човек всяка година, се казва в доклада, позовавайки се на данни от Центъра за насърчаване на вноса.
Клетъчното земеделие предоставя потенциал за решаване на основните проблеми при устойчивото производство на кафе, като позволява по-голяма регионална самодостатъчност в райони, които са неподходящи за отглеждане на кафе. 
Лабораторно отгледаното кафе също има и потенциал да ускори значително темпа на производството. Традиционно отглежданото кафе осигурява една до две реколти годишно, докато една партида лабораторно отгледано кафе може да бъде направена за месец. Нещо повече, безкрайно възобновяемият характер на клетъчно отгледаните кафеени растения елиминира необходимостта от отглеждане на нови растения от семена.
 

Американски стартъп произвежда кафе “без зърна“ в опит да помогне в борбата с обезлесяването

Стартъп, базиран в Сиатъл, в който участват някои от инвеститорите в Beyond Meat (американски производител на заместители на месото на основата на растителни продукти - бел.ред.), пуснаха първото в света кафе без зърна през октомври миналата година. Стъпката е опит да се намали въздействието върху околната среда, което оказва производството на кафе. 
 
Стабилна инвестиция
 
Иновацията е привлякла вниманието на инвеститорите, които са подкрепили идеята на стартъпа Atomo Coffee с 51 млн. долара с надеждата, че нейното кафе, което се прави от суперхрани и преработени съставки, за да имитира молекулярната структура на кафето, ще се превърне в хит сред потребителите.
 
Заплаха за горите
 
В следствие на глобалното затопляне, фермите за кафе, особено тези, които отглеждат по-деликатния сорт арабика, който се предпочита от баристите, унищожават все по-големи територии гори в търсене на по-хладен климат. Обезлесяването е втората водеща причина за изменението на климата след изгарянето на изкопаеми горива. Според проучвания до 2050 г. приблизително половината земя, използвана в момента за отглеждане на кафе, ще бъде непродуктивна заради измененията в климата.
 
„Кафето е причината за обезлесяване, което се случва с доста обезпокоителни темпове – почти до десет (нюйоркски) централни парка на ден“, коментира главният изпълнителен директор и съосновател на Atomo Coffee Анди Клайч при представянето на кафето без зърна на Фестивала на кафето в Ню Йорк в началото на октомври 2023 г. Той описа процеса на производство на конвенционално кафе като „кафе машина, която никога не спира, винаги търси повече земя”. Именно тази разрушителна нужда е това, което компанията се опитва да предотврати. 
 
Положителни резултати
 
Atomo Coffee казва, че техният прототип на студено кафе без зърна е отделило 93% по-малко въглеродни емисии и е използвало 94% по-малко вода отколкото при производството на обикновено кафе. Според американското списание Time това е едно от 200-те най-добри изобретения на 2022 г. Стартъпът очаква да види подобни резултати и при производството на горещо кафе без зърна, което също се прави с помощта на предимно преработени съставки като семки от фурми, които обикновено се изхвърлят при производствения процес.
 
Първо в кафенетата
 
Първоначално Atomo ще се насочи към кафенетата, а не към специализирани магазини и вериги супермаркети, тъй като печеното кафе ще се продава на едро за 20,99 долара за 450 г, срещу 10-14 долара за същото количество, плащано от средно статистическо кафене в САЩ.
След бързия първоначален ръст при някои производители на алтернативи на месните продукти, се усещат затруднения напоследък заради засегнатите от инфлацията купувачи, които често съкращават първо разходите си за по-скъпи продукти. С оглед на тази тенденция Atomo Coffee е започнала преговори с повечето от големите световни компании за кафе за това как може да увеличи мащаба си и да ги снабди с продукта си. „Всички те (големите производители на кафе - бел.ред.) знаят, че ще имат проблем с наличностите на кафе през следващите 20-30 години и се опитват да изпреварят проблема“, коментира изпълнителният директор на компанията Анди Клайч.